הזמנתם אוכל דרך אפליקציה? ייתכן שצילמו לכם את המסך

חוקרים בדקו את התאוריה המוכרת, לפיה מכשירים סלולריים מאזינים לכל מה שהמשתמשים אומרים • אחד הדברים שגילו הוא שאפליקציית המשלוחים GoPuff צילמה סרטון של מסך האפליקציה בזמן השימוש בה ושלחה אותו לחברת הניתוח Appsee • מספרי כרטיס אשראי וכתובות מגורים בסכנה

אפליקציית GoPuff  /  שאטרסטוק
אפליקציית GoPuff / שאטרסטוק

חוקרים בתחום מדעי המחשב מאוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון בדקו את התאוריה המוכרת, לפיה מכשירים סלולריים מאזינים לכל מה שהמשתמשים אומרים. החוקרים בחנו מעל 17 אלף מהאפליקציות הפופולריות ביותר באנדרואיד במשך שנה ובדקו האם הן מקליטות אודיו באמצעות המיקרופון של הסלולרי.

בעוד שליותר מחצי מהאפליקציות היו הרשאות לגשת למצלמה ולמיקרופון של הנייד, הניתוח של החוקרים העלה כי לא נשלחו כל קבצי אודיו לשרתים של צד שלישי. החוקרים סייגו וציינו כי האפליקציות נבדקו באמצעות מערכת אוטומטית, ואין ביכולתם לקבוע בוודאות ששימוש של בני אדם באפליקציות לא יביא לתוצאות שונות.

בעוד שלא נמצאו ראיות להקלטת סתר של המשתמשים ושיתוף שלה, החוקרים דווקא מצאו כי מספר אפליקציות צילמו סרטונים וצילומי מסך של פעילות של המשתמשים בנייד ושלחו אותם לשרתי צד שלישי. אחת מהאפליקציות שעשתה זאת הייתה אפליקציית המשלוחים GoPuff. היא צילמה סרטון של מסך האפליקציה בזמן השימוש בה ושלחה אותו לחברת הניתוח Appsee. במדיניות הפרטיות של האפליקציה לא יידעו את המשתמשים שייתכן שיקליטו את המסך שלהם, ולאחר שהחוקרים יצרו קשר עם מפתחי האפליקציה, המדיניות עודכנה.

הפרקטיקה שהתגלתה מדאיגה בשל חוסרה שקיפות, וגם מכיוון שהדאטה שמשתמשים מכניסים לאפליקציות משלוחים עשוי להיות רגיש במיוחד - מאחר והוא כולל פרטים כמו מספרי כרטיס אשראי וכתובות מגורים. כך, ייתכן שבעוד שהחוקרים ניסו להפריך תיאוריית קונספירציה אחת בנוגע לטלפונים, הם הציתו חששות חדשים לחלוטין הנוגעים לשימוש בהם.