הנקראות ביותר

כך הפכו קבוצות הפייסבוק למוצר שאפשר לעשות ממנו כסף

פייסבוק שוב משנה את הפיד ומדירה דפים עסקיים? אין בעיה: מעכשיו אפשר פשוט לקנות קבוצת פייסבוק במלואה, עם כל החברים שבה ● כמה עולה "נכס" כזה, מתי אדמין חובב הופך ל"מנהל קהילה" במשרה מלאה, מהן ההשלכות האתיות, ואיך זה קשור לפיילוט דמי המנוי שמקדמים ברשת החברתית? ● דוח G

איור: גיא אבין
איור: גיא אבין

בתחילת חודש יוני פרסם עורך הדין זיו אנג'ל פוסט חגיגי, אך עמום בפרטים, בעמוד הפייסבוק העסקי שלו, שעוסק בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט. "נכס מוניטין וקשרי לקוחות בפייסבוק הנה סחורה יקרת ערך. השבוע משא ומתן הבשיל לחתימה על הסכם מכר אצלי במשרד. בהצלחה לצדדים!", כתב על רקע צבעוני ששמור לאירועים יוצאי דופן.

חלקו הראשון של הפוסט נשמע מובן מאליו ואילו חלקו השני לא מאוד ברור. הסכם מכר של קשרי לקוחות ומוניטין בפייסבוק? שאלנו את עו"ד אנג'ל מה מאחורי הפוסט החגיגי, והוא ניאות לספר ל-G שהכוונה ב"הסכם מכר" היא במכירה של קבוצת פייסבוק. לדבריו של אנג'ל, לפני כחודשיים פנתה אליו מנהלת של קבוצה גדולה, מה שנקרא אדמינית, ואמרה לו שהיא מעוניינת להתחיל להרוויח ממנה כסף ושוקלת להפוך אותה למניבה אחרי כל ההשקעה. "זה מסוג הדברים שאנשים לא יודעים שאפשר בכלל למכור", אומר אנג'ל, "מאוד קשה לכמת את השווי של המוצר הזה".

ה"מוצר" הזה הוא אנחנו, אתם, הגולשים, כל מי שמחובר לפייסבוק וחבר בקבוצות שונות: ציבוריות, סגורות או סודיות. יש כאלה בשפע, ולא במקרה: האסטרטגיה של פייסבוק בשנה האחרונה היא להעצים את הקבוצות ברשת החברתית ולקדם אותן בפיד. או כפי שניסח זאת מארק צוקרברג בשנה האחרונה בהצהרה דרמטית שמשנה את חזון החברה: פייסבוק כבר לא רק "מחברת אנשים" אלא "מעצימה קהילות". בתוך הקהילות האלו, שנפתחות על בסיס מכנה משותף כלשהו, מסתתר אוצר של הון חברתי, הון פוליטי, מוניטין, קשרי לקוחות, קהל יעד ממוקד. או במילים אחרות: הרבה מאוד כסף והשפעה.

לפייסבוק עוד נגיע בהמשך, אבל קודם, בחזרה ללקוחה של אנג'ל: "כשהיא פנתה אליי לראשונה, כבר היו לה כמה אנשים שהתעניינו ברכישה והיא חשבה גם להתחיל למכור קמפיינים", הוא מספר. "עזרתי לה לכמת את השווי של הקבוצה וגם למצוא את הקונה המתאים. היה לה מישהו על הכוונת שהתעניין מאוד וניהלנו משא ומתן".

גיא לרר / צילום: איל יצהר

איך מתמחרים קבוצת פייסבוק?

"מה שאת מוכרת זה מוניטין וקשרי לקוחות. בדקנו כמה שווה קמפיין בקבוצה שלה, כלומר אם מישהו רוצה לפרסם אצלה בקבוצה, כמה הוא יהיה מוכן לשלם, וכשראינו שקמפיינים יכולים לעלות סביב 20 אלף שקל לקמפיין של פוסטים בודדים בחודש, היה לנו ברור שאם מוכרים את כל הקבוצה, זה צריך להיות בסכום של למעלה מרבע מיליון שקל. בדרך כלל רואים מכירות של מוניטין נלוות לעסק קיים ולא למשהו פלואידי מהסוג הזה, אבל זה שווה הרבה מאוד כסף. במקרה הזה, הקבוצה שלה נמכרה בסכום של יותר מ-350 אלף שקל".

ממש אקזיט. לשם היא כיוונה לדעתך כשפתחה את הקבוצה?

"לא, הקבוצה שלה לא הייתה מסחרית אלא קהל לקוחות של well-being. קבוצה שלא היו בה בכלל פרסומים של מוצרים או משהו כזה. האתגר בלמכור כזאת קבוצה זה לשמור את האנשים הפעילים בה, וזה הערך שלה. ברגע שקבוצות הופכות לממוסחרות, מי שנכנס אליהן יודע שהוא חשוף לפרסום ומי שלא רוצה לצרוך אותו, לא חבר בקבוצה. אלה קבוצות עם הרבה פוטנציאל שיווקי".

והיא עדיין מנהלת את הקבוצה?

"כן, היא נשארה לנהל אותה, נותנת שירות. הזהות של הקבוצה לא השתנתה כי זאת קבוצה מאוד ממוקדת, הקהל רגיש לשינויים כאלה".

החברים יודעים שהיא מכרה את הקבוצה?

"לא. וגם אין טעם שידעו".

יש טעם בשקיפות, לא?

"אני חבר בהרבה קבוצות ואם בתוך הקבוצה יש פעילות עסקית, אנחנו כצרכנים מריחים את זה מאוד בקלות ויודעים שמוכרים לנו, אבל אם זה נעשה בצורה אלגנטית, אני נשאר בקבוצה בכל זאת. לכן, מי שמפעיל כאלה קבוצות ורוצה להשיג משהו אפקטיבי, צריך לשמור על האופי של הקבוצה, כי מאוד בקלות אפשר להרוס את המרקם ואי אפשר להפוך אותה פתאום למסחרית".

(ישנה לפחות אישה אחת מהתחום שהתראיינה לכתבה, הגורסת שהשקיפות והגילוי המלא הם תנאי הכרחי לניהול הקבוצות, ועל כך בהמשך).

אז מה הקונה מרוויח אם אין לו אפשרות לעשות מכירות אגרסיביות?

"הקונה מקבל רשימת לקוחות ויכול לפנות אליהם בצורה אישית, לקדם באופן סמוי או לפרסם ישירות בקבוצה. צריך לשמור על מינון נכון".

מריה גרין פוברצ'יק, מייסדת קבוצת "זה אופי Supergirls" / צילום: פזית עוז

פייסבוק מאשרים עסקאות כאלה?

"זה תחום אפור. פייסבוק לא אוהבים שעושים את זה כי הם לא רוצים שהקבוצות יהיו כלי מסחרי, אבל בפועל זה מה שקורה. כולם מוכרים שם הכול: לייקים, קמפיינים. התכתבתי עם הרבה אנשי שיווק בפייסבוק שנורא התעצבנו שמבקשים כסף על קמפיין בקבוצה, אבל אין הבדל בין מי שמשלם כסף לאדם חיצוני בדף העסקי ובין קמפיין בקבוצה שיכול להעלות פוסט מתוחכם שממליץ על מוצר כלשהו".

"עסקות ברמת סיכון גבוהה"

את הפוטנציאל העסקי של ההון החברתי שמתקיים בפייסבוק, אנשי השיווק, המיתוג והמכירות מכירים זמן רב. עבורם, פייסבוק היא ערוץ מרכזי, כלי דומיננטי לקידום מסרים ולהגדלת הקהל. אלא שלפי אנג'ל הם מתוסכלים למדי בימים אלו וצריכים להתאים את עצמם, שוב, לשינויים שפייסבוק כופה על המשתמשים: "בחודש האחרון פייסבוק שינו את האלגוריתם ואת מדיניות הקידום של פוסטים בפיד", הוא מסביר, "והיום דפים עסקיים לא קופצים באותה מידה כמו קבוצות ופוסטים של חברים. אני רואה דיווחים של אנשי שיווק מתוסכלים שלא מבינים למה אין חשיפה ותוצאות בקמפיינים ממומנים. אבל קבוצות כן מופיעות בפיד ומגיעות לאנשים ובעלות פוטנציאל שיווק הרבה יותר גדול, לכן זה גם מעלה את הערך שלהן".

פייסבוק, מן הסתם, לא תקפא על השמרים.

"הכדור בידיים שלהם תמיד, יכול להיות שהם יסכימו לבנות קבוצות עסקיות לכל דבר".

פייסבוק לא נוגעת בנושא של מכירת קבוצה וקנייתה?

"זה מעניין. קודם כול, פייסבוק לא אומרים שזה אסור בצורה מפורשת. הם יכולים באופן חד צדדי לקבוע שזה נוגד את אחד הסעיפים שאוסר פעילות בדף לטובת צד שלישי, אבל הרבה פעילות בפייסבוק היא ממילא לצד שלישי. יש שני פסקי דין מהארץ שעוסקים בזה: אחד בעניין גיא לרר ('הצינור') והשני בעניין סטטוסים מצייצים (שם פייסבוק עצרה באופן חד צדדי את הפעילות בטענה שנעשתה בעמוד הפרה של הכללים).

"במקרה של גיא לרר, שהיה בסכסוך עם ערוץ 10 בנוגע לשאלה למי שייך עמוד הפייסבוק של התוכנית 'הצינור', פייסבוק אמרו, אנחנו לא מתערבים עד שאנחנו לא צד להליך. במקרה של סטטוסים מצייצים נקבע בפסק הדין שאולי העמוד עשו הפרה, אך לא באופן מפורש, ובכל מקרה, זאת לא הפרה יסודית להצדיק את הפסקת הפעילות של הדף. בית משפט בעצם אמר שגם אם יש לפייסבוק כוח ביד, אין לו כוח לעצור את הפעילות העסקית".

זה קורה גם בחו"ל?

"בחול יש עסקאות לא רבות, הרבה מאוד מתחת לרדאר, אבל כן ראיתי שנמכרו דפים, לא קבוצות. אנשים לא מפרסמים את זה ומשתדלים שלא להתעמת עם פייסבוק, לכן אי אפשר לראות בפסיקה שם אמירות ברורות".

יש מרכיב של סיכון בעסקה כזאת.

"נכון, אלה עסקות ברמת סיכון גבוהה מאוד מבחינת הקונה, כי מה הוא מחזיק ביד? יש סיכון שפייסבוק יחליטו לעצור לו את הפעילות. אבל במקרה שתיארתי בהתחלה, הקונה קנה את הסיכון לגמרי".

אתה חושב שהקבוצות יהפכו בעתיד לסחירות באופן מקובל?

"יכול להיות. לכן אני טוען שכל האנשים שאומרים שקידום ממומן בקבוצות זה בניגוד למדיניות של פייסבוק לא מבינים כלום. כל איש שיווק היום כותב פוסטים בפייסבוק בתשלום, אז מה ההבדל בינם ובין מי שפתח קבוצה, השקיע בה ללא תשלום, ועכשיו רוצה לפרוע את השנים שעבד ולהפוך אותה למשהו מניב? פייסבוק מודעים לכך ומעודדים קבוצות להיות אטרקטיביות. העולם משתנה בתוך פייסבוק".

היכונו לביאת המנק"לים

עד כמה קבוצת פייסבוק מגלמת כוח קנייה ופוטנציאל כלכלי? הנה דוגמה: בפברואר האחרון הכריזה קבוצת הפייסבוק "אימהות קונות ביחד", שמארגנת מדי שבוע אירועי מכירה במחסנים של חברות שונות, על מכירה של מוצרי מטבח של חברת סולתם רדד ביישוב ברקת. דיווחים בתקשורת לימדו שזה יצא מכלל שליטה: תורים ארוכים של חברות הקבוצה השתרכו מחוץ למחסן ובתוכו ביקשו המונים לממש את המחיר המוזל של הסירים. לפי אחד הפרסומים, המצב החריף עד כדי כך שהמשטרה נאלצה לווסת את הכניסה ליישוב ו-ווייז התריע לנהגים שלא להתקרב לאזור מחשש לפקקים.

מובן שזוהי קבוצה שנוסדה ככוח קנייה, אבל בעצם כל הקבוצות הן כאלה בפוטנציה, כיוון שהן מושתתות על מכנה משותף ומהוות הון חברתי אדיר שיכול לשרת גם צרכים מסחריים. אגב, מנהלי קהילות מכנים עצמם מנק"לים, בפרפראזה לעולם האמיתי. בפייסבוק מבינים את העוצמה שגלומה בקהילות ולפני כמה חודשים הזמינה החברה בישראל כמה מנהלי קהילות למשרדיה. ביניהם היה גם רעי דישון, מנהל קהילה מקצועית לאמנים פלסטיים, ממנהלי קבוצת מידברן ומייסד קבוצה ייעודית למנהלי קהילות בשם "הפורום למובילי קהילות וארגונים בישראל", שנפתחה ב-2014 ומונה כיום 850 חברים.

"פייסבוק אומנם לא דיברו איתנו על מודלים כלכליים, אבל זה מתחת לפני השטח", אומר דישון. "הם באו להכיר ולפגוש אותנו כי הם מבינים שהם יושבים בחדר עם אנשים שתיאורטית יש מאחוריהם חצי מיליון איש".

חצי מיליון איש שיכולים להניב גם רווחים.

"תראי, אני רוצה לחשוב שיש בזה רווח פילנתרופי. מרבית האדמינים עושים את זה כי אכפת להם ואולי הקבוצה תעזור לעוד מישהו. זאת נקודת ההתחלה, ואחרי זה הם אומרים לעצמם, וואלה, אני מנהל קבוצה, יש לי כוח והשפעה, אני משקיע זמן ואני גם צריך לשלם לבעל הבית, אז השאלה איך יוצרים מודלים כלכלים בני קיימא, לאו דווקא לעשות כסף על חברי הקהילה. מצד שני, פרופ' דן אריאלי אמר כבר שמרגע שמכניסים כסף, אפילו כסף קטן, זה משנה את כל הדינמיקה של הקבוצה".

ההזמנה של פייסבוק ישראל ממשיכה מגמה עקבית של טיפוח קהילות ברשת החברתית. לאחרונה הודיעה פייסבוק על Facebook Community Leadership Program, תוכנית גלובלית שתשקיע באנשים שבונים קהילות בעלות של עשרות מיליוני דולרים, מתוכם מענקים בהיקף כולל של עד 10 מיליון דולר שילכו ישירות לאדמינים. את הדברים הציגה החברה בכנס הקהילות של פייסבוק באירופה, ה- (FCS Facebook Communities Summit Europe) שהתקיים בלונדון בפברואר. יותר מ-300 מנהלי קהילות ממגוון תחומים מכל רחבי אירופה, וגם כמה קבוצות מישראל, נכחו בכנס הזה.

מלווינה גולדפלד, בכירה בפייסבוק העולמית / צילום: יח"צ

"היה נהדר בכנס", אומרת מריה גרין פוברצ'יק, מייסדת קבוצת "זה אופי supergirls", המונה יותר מ-90 אלף חברות. "אחד הדברים שנהניתי מהם זה לפגוש מנהלי קהילות ממדינות שונות שעושים דברים מטורפים. מה שהופתעתי ממנו זה שישראל היא המדינה היחידה שמקיימת קהילה למנהלי קהילות - לא סתם ישראל נחשבת למקדימה את זמנה".

גרין פוברצ'יק מתייחסת ל-community forward, קהילה שהיא הייתה ממייסדיה לפני כשנתיים, ושמטרתה לאגד את האדמינים של הקבוצות בישראל. הם אפילו ניסחו קוד אתי למקצוע. "בשנתיים האחרונות", היא אומרת, "קרו הרבה דברים בתחום הקהילות. זה הפך למשרה נחשקת בכל מיני מקומות - סטארט-אפים, ארגונים חברתיים, מותגים או עסקים קטנים שפתאום בונים קהילות סביבם. ועדיין, זה לא מקצוע שאת יכולה לשבת בסדנה וללמוד אותו. בשביל זה הקמנו את הארגון".

דיברתם גם על מונטיזציה, איך הופכים את הקבוצות למודל עסקי?

"כן. כל אחד עושה את זה בצורה שבה זה מתכתב עם הקהילה והמטרות שלה, ויש כמה דרכים: אפשר לעשות סוג של מינוי לקהילה, אפשר לעשות אירועים עם ספונסרים של מותגים, חברות או ארגונים שרוצים לתמוך בקהילה. אפשר למכור כרטיסים לאירועים של הקהילה. אפשר לעשות מכירה של מוצרים ממותגים, מה שאנחנו למשל מייצרות בסופרגירלז ועושים גם באבא פגום. אנחנו עושות מכירות סביב עונות, למשל מגבות, תיקים וכובעים של סופרגירלז, וזה מגניב, חברי קהילה מאוד אוהבים את זה".

אבל איך מנהלי קבוצות מתוגמלים על כל ההשקעה הזאת? מעבר לשורה בקורות חיים ואפשרות לעבוד בזה עבור ארגון, וכמובן הכוח וההשפעה הנלווים למעמד. בסופו של דבר, צריך ללכת גם למכולת, לא?

"לגמרי, וזה בדיוק המהלך שפייסבוק השיקה בכנס בלונדון. הרבה אנשים מדברים על זה שהם רוצים להרוויח מזה כסף, זה נושא שקשה לדבר עליו, עדיין הולכים מסביב ואף אחד לא אומר אני רוצה להתקיים מזה. לדעתי, זה בסדר גמור שאנשים ירצו להיות מתוגמלים, אבל אנשים לא ממש מרגישים בנוח לדבר על זה".

בואי נדבר על השפעה. ניסחתם בימים אלו קוד אתי. למה?

"עשינו אמנה של מנהלי קהילות כי אנחנו רוצים שזה יהיה תפקיד ומקצוע לכל דבר, שזה מה ששואפים אליו. זה באמת תחום שהוא מקצוע חדש ואנחנו צריכים לפעול בשביל למצב אותו".

השכר לניהול קהילה מתגמל?

"השכר של מנהל קהילה משתנה. אנחנו לא רוצים שיסתכלו על המקצוע הזה כמשהו שעושים בנוסף; ועדיין, יש מקומות שבהם אומרים תהיי מנהלת משרד, אשת מרקטינג, מכירות וגם מנהלת קהילה. לא לשם אנחנו שואפים. מבחינת שכר - הטווח שאנחנו חושבים שצריך להיות מקובל הוא עשרת אלפים שקלים למנהל קהילה ובחברות בינלאומיות גדולות זה יכול להגיע לאלף שקלים".

אפשר גם לשלב תוכן שיווקי בקבוצות.

"אף אחד לא רוצה להיות מנהל קהילה שתוכן שיווקי משתלט עליה, סולדים מזה. חברי הקהילה לא רוצים להרגיש שהם נמצאים במקום שרוכבים על הגב שלו, לכן זה תלוי בערך של שיתוף-הפעולה".

החברים חייבים לדעת?

"גילוי נאות זה קריטי בקהילה. אם את מספרת לקהילה מה עומד מאחורי שיתוף-הפעולה, אז אין סיבה שלא יתקיימו שיתופי-פעולה מסחריים. אנחנו עושות בסופרגירלז אינספור שיתופי-פעולה כל עוד השקיפות של הקהילה חרוטה על הדגל.

"לפני שנה החלטנו לקחת את הקהילה של סופרגירלז ולאגד אותה כמיזם חברתי עסקי. חששנו מהיום הזה, שאנחנו אומרות לחברות שאנחנו הופכות לעסק. אבל אם את מכינה את הקהילה בשקיפות, היא תבין שיש אנשים ששמים את הזמן וההשקעה שלהם ומגיע להם להיות מתוגמלים, ודאי בכיסוי העלויות. אין סיבה שאוציא מכספי כסף לאירוח של חברי הקבוצה".

הקבוצות הפופולריות בישראל / *יש לציין שאף אחת מהקבוצות אינה קשורה לתופעה המתוארת בכתבה

קורה שיש קידום מסחרי סמוי בקבוצות שרק המנהלים יודעים עליו?

"מנהל קהילה שנותן לאנשים להעלות פוסטים ממומנים או פרסומיים סמויים פשוט חוטא לחברים וזה יכול ליצור קרע גדול באמון. פייסבוק לא אוסרת על שיווק דרך הקהילות שלהם ולא אוסרת לגבות כסף על אירועים או למכור מוצרים - היא אפילו מעודדת את זה - אבל זה חייב לדעתי להיות בגילוי נאות. יש קהילות שמגלים בדיעבד שהיו בהן מניעים נסתרים, ראיתי את זה קורה אצל קופת חולים שהקימה קהילה שכביכול הייתה אמורה לתת מענה של רופאים להורים לילדים. זה היה במסווה של כמה רופאים שהתאגדו כי בא להם ואחרי כמה חודשים גילו שמאחורי זה עומדת קופת חולים גדולה. זאת בעיה".

ומה לגבי מכירת קבוצות? נתקלת בזה?

"לא נתקלתי במקרה שבעלות הועברה בתשלום, אבל אפשר להחליף אדמינים. אני למשל לקחתי צעד אחורה בסופרגירלז ומיניתי לפני כמה חודשים מנכ"לית למיזם - אנחנו עדיין לא עסק רווחי, אבל יש לנו בצוות 5-6 בעלות תפקידים. רואים את זה הרבה בקהילות גדולות שצריכות האצלת סמכויות, אבל לא ראיתי שמישהו שייסד קהילה מוכר אותה".

תגידי, מה עושה אדם למנהל קהילה טוב? יש פרופיל?

"הדבר הכי חשוב זה היכולת להניע אנשים, להיות פעילים בשיח, לעשות משא ומתן לשיתופי-פעולה, הפקות של אירועים, לדעת לשווק את הקהילה. מנהלי קהילות צריכים להיות אנשים סוחפים שיכולים לדברר את החזון שלהם ולדעת לעבוד בצוות, כי ניהול קהילה לבד זה משהו שאפשר לעשות רק עד שלב מסוים, מהר מאוד צריך לחבור לעוד אנשים".

איך מתמחרים ניהול קהילה

לאן המודל של קבוצות פייסבוק יתקדם ומה צפוי בעתיד? עד שפייסבוק יחליטו לשנות שוב את האלגוריתם שלהם, הם מקדמים את המודל של הקבוצות במרץ, תציצו בפייסבוק - הנה למעלה כבר יש אייקון ייחודי לפיד של קבוצות, והוא לא שם במקרה.

מלווינה גולדפלד, מנהלת בצוות של שותפות וקהילות בפייסבוק העולמית, משתפת את האסטרטגיה של החברה בנושא: "אנחנו לא בהכרח חושבים על קהילה בפייסבוק אלא קודם כול על הקהילה עצמה. לכל קהילה יש את האנשים שמובילים אותה והאנשים שחברים בה. קהילה מתקיימת באוף ליין וגם באון ליין, אז היא גם חוצה את הגבולות של כל אחד מהמוצרים שיש בפייסבוק וגם את הגבולות של האינטרנט. אנחנו אוהבים לחשוב על קהילה בכל הממדים שלה, ושואלים איך מאפשרים לה להיות יותר משמעותית עבור החברים שלה בעזרת המוצרים של הקבוצות".

איזה מוצרים, למשל?

"בחוויה של קהילה באונליין אז כמובן הקבוצות, זה המוצר העיקרי וזה תחום שאנחנו נותנים לו המון תשומת לב ופוקוס במיוחד מאז שמארק הכריז על החזון החדש של החברה. יש המון כלים שמשתמשים בהם בקבוצות, החל מאירועים כשרוצים להיפגש, מה שמחבר בין האונליין והאוף ליין ועד לכלים שעוזרים לתקשר כמו מסנג'ר, ווטסאפ או אינסטגרם".

תני לנו הצצה לעתיד, איזה כלים נוספים פייסבוק מפתחת לקבוצות בימים אלו?

"אנחנו מאוד קשובים לצרכים של המשתמשים ויותר מזה לאנשים שמובילים את הקהילות. יש לנו כמה קבוצות של אדמינים, מנהלי קבוצות, שנותנים לנו הצעות ורעיונות. הפוקוס שלנו הוא לא רק להצמיח קהילות עם כמה שיותר חברים אלא הפוקוס הוא כמה אנשים חברים בקהילות שהן משמעותיות עבורם עם קשרים משמעותיים, כי סתם להיות חבר בקבוצה זה נחמד, אבל לא משנה את החיים. מצד שני, אנחנו כן מכירים המון סיפורים של אנשים שהקבוצות שלהם והתמיכה, הידע והכלים שקיבלו בקהילה גורמים לחיים שלהם להיות יותר טובים".

על-פי גולדפלד, בקבוצות פייסבוק חברים כיום כ-1.4 מיליארד חברים בעולם, "אבל קצת יותר מ-200 מיליון אנשים הם חברים בקבוצות שהן משמעותיות עבורן".

איך פייסבוק יודעת אם קבוצה היא משמעותית עבורנו? לפי כמות הזמן שאנחנו מעבירים בקבוצה, בעיקר. "פיתחנו שאלון ועשינו מדגם. הסתכלנו על הקבוצות שאותן מגדירים משמעותיות ואז הבנו איזה סוג של דאטה אנחנו מחפשים. יש קורלציה בין מה שמגדירים משמעותי ובין ההתנהגות של החברים בקבוצה. למשל, לפי כמות הזמן שאנחנו משקיעים בקבוצה וגם לפי כמות החברים שלנו שאנחנו מוסיפים לקבוצה".

ניהול קבוצה גדולה זה משרה מלאה בהתנדבות כיום. מה המוטיבציה של אנשים לנהל קבוצות וקהילות בפייסבוק בחינם? זה עתיד להשתנות?

"יש בפייסבוק מנהלי קהילות מדהימים שמשקיעים המון זמן ומאמץ בחשיבה איך לטפח את הקהילות, והסיבות שונות, אם זה תמיכה לחולי סרטן או קבוצה של בעלי כלבים שאחר כך נפגשים לטיול משותף או קבוצה שעוסקת בחינוך לגיל הרך. בניית קהילות זה משהו שנעשה מאז ומעולם, הרבה לפני פייסבוק. פייסבוק היא פלטפורמה מדהימה לבנות קהל, מה שאנחנו מציעים זה פלטפורמה חינמית. אנחנו מעוניינים למצוא דרכים שבהן מנהלי קבוצות יוכלו לקיים את עצמם מהפעילות שלהם בקבוצה.

"השבוע הכרזנו על פיילוט קטן של קבוצות מנוי בתשלום. זה מוצר שאנחנו מנסים אותו כרגע עם כמה מובילי קהילות בארצות-הברית (על-פי הפרסומים, דמי המנוי החודשיים לקבוצת פייסבוק בפיילוט יעמוד על 30 דולר). הרעיון הוא שמי שיש לו קהילה יכול לפתוח תת קבוצה שתהיה בדמי מנוי חודשיים ובקבוצה הזאת מובילי הקהילות יציעו תוכן נוסף או מפגשים מיוחדים. זה כלי שמאפשר הרחבה לערך של הקבוצה ודמי המינוי יאפשרו למובילי הקהילה להקדיש את עצמם לפעילות".

את יודעת, מנהלי קבוצות יכולים להיות אדירים ויש כאלה שפחות - משליטים סדר וחוקים מוגזמים, מסננים חברים בקהילה, ובאופן כללי נהנים יותר מדי מהכוח של המעמד בניהול קבוצה עם אלפי אנשים. אתם פועלים ליצירת סטנדרט של מנהלי קהילות?

"בסופו של דבר, אנחנו פלטפורמה, וכל בן אדם יכול לפתוח קבוצה. זה משהו שהוא אורגני, קהילות צומחות וקהילה נהיית מעניינת אם המנהלים שלה משקיעים זמן ומחשבה. אם לא, לא יקרה איתן שום דבר. יש גם מקרים שהקהילה מקבלת חיים משל עצמה שגורמים לאנשים לחזור. אנחנו כן רואים את החשיבות במנהיגות והובלה שהיא מתחשבת וחזקה וזאת אחת הסיבות שהשקנו תוכנית לפיתוח ואימון מנהיגות עבור מנהלי קהילות".

מה לגבי לסחור בקבוצות? יש מנהלי קבוצות שמשקיעים שנים מזמנם ומתעייפים, איך פייסבוק רואה תהליך של מכירת קבוצה?

"למכור קבוצות זה לא משהו שאני ראיתי שקורה, אבל בהחלט יש קבוצות שצומחות ואז יש מובילי קהילות שמחליטים לפתוח עמותות כתוצאה מהפעילות בפייסבוק והופכים אותן לארגונים ממוסדים".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות