גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב של משרד האוצר על שווי השימוש ברכב צמוד

בשבוע שעבר התלהט בוועדת הכספים הדיון על הפחתת המס על השימוש הפרטי ברכב צמוד, בליווי איומים בחקיקה אם האוצר לא יתגמש ● אם זה יקרה, עשוי שוק הרכב הישראלי לקבל בעיטה כלפי מעלה, אבל מקבלי הרכב הצמוד עשויים לגלות שהבקיעו גול עצמי

מנל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף
מנל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף

צפייה בדיוני הוועדות הכלכליות של הכנסת מזכירה לעיתים קרובות צפייה במשחקי המונדיאל. הנטייה הטבעית היא להצטרף להמונים המריעים ביציעים, שכביכול המשחק מתנהל עבורם. אלא שאז נזכרים כי רוב השחקנים שמתרוצצים על המגרש כבר מזמן שכחו מה פירוש המושג "עממי"; שכל מסירה מרהיבה וכל גול שהם מבקיעים לעיני הצופים והמדיה נועדים לקדם את הקריירה האישית שלהם בטווח הקצר או הארוך; ושמאחורי הקלעים מושכים בחוטים באופן סמוי - לפחות במונדיאל - ספונסרים עם אינטרסים עסקיים ששווים מיליארדים. לפתע פתאום המשחק הופך לפתע להיות חוויה ספורטיבית בערך כמו מסחר באופציות בוול סטריט.

נזכרנו בתמונה הרחבה כשצפינו בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הכספים בנושא הפחתת שווי השימוש על רכב צמוד - המס שמשלמים בעלי רכב צמוד על השימוש הפרטי שלהם בו. הדיון היה עוד שלב במאבק המתמשך של ועדת הכספים לשכנע את האוצר להוריד את שווי השימוש מסביבות 2.5% בחודש ממחיר המחירון של הרכב החדש, השיעור כיום, לאזור ה-1.8%. על הדרך נשמעו קולות בוועדה שקראו להעניק פטור מלא או מדורג לרכבי עבודה ("רכבי אינסטלטורים"), הועלו הצעות להקטין את שווי השימוש שמשלמים שומרי שבת, לבסס מיסוי על השימוש בפועל ברכב בסיוע טכנולוגיות מתקדמות, להפחית את השווי על רכב ישן ועוד. מהצד השני ניצבו שומרי הסף של רשות המסים, שבנו על המגרש "בונקר" מבוצר שחסם כל ניסיון להגיע אל השער.  

המיסוי על שווי השימוש

מאבק על הקוויאר?

לכאורה, קל מאוד לבחור איזו קבוצה להריע מהיציע. לקבוצה הבלתי אהודה שייך, כרגיל, משרד האוצר, שהפך את מס שווי השימוש על רכב צמוד לפרה חולבת. כזו שמכניסה לקופה למעלה מ-5 מיליארד שקל בשנה.

כבר כתבנו כאן לא פעם, ונחזור על זה שוב: שווי השימוש ברכב צמוד הוא עוד נגזרת שלילית, אחת מני רבות, של מיסוי הרכב האגרסיבי שהתמסד בישראל. השווי נועד למסות, במקורב, את הערך הכלכלי של השימוש הפרטי ברכב צמוד, אלא שמלכתחילה רוב המרכיבים של אותו "ערך" מקורם במיסוי: החל במחיר הרכב עצמו, שקרוב למחציתו הוא מסים; עבור דרך עלות השימוש בדלק, שלמעלה מ-60% ממנה היא מסים; וכלה באגרות, ביטוחים ותחזוקה/חלפים, שגם הערך הכלכלי שלהם נגזר ישירות ממיסוי כבד. אם המיסוי על רכיבי עלות הרכב הללו היה קרוב לממוצע ב-OECD, שווי השימוש למקבלי הרכב הייתה נחתך בעשרות אחוזים אפילו בשיטת החישוב הקיימת.

נזכיר שהעניין הציבורי בנושא שווי השימוש, שנחשב לסוג של סטטוס קוו כמעט מתחילת העשור, התלהט מחדש בעקבות ניתוח כלכלי שפרסם הכלכלן הראשי באוצר ביוני אשתקד. בניתוח נחשפו לראשונה נתונים פנימיים וחשאיים אודות היקף הגבייה בגין זקיפת הטבת הרכב, שעד אז הוסוו היטב בתוך הסעיף הכללי של ההכנסות ממס הכנסה.

בסקירה נכתב כי עדכון זקיפת הטבת הרכב הצמוד ב-2008, שנועד לסגור גביית חסר, "הכביד את נטל המס על בעלי רכב צמוד ב-2.2 מיליארד שקל". ואם לא די בכך, הרי שהאוצר הוסיף שמן למדורה וציין כי "זקיפת ההטבה בישראל היא גבוהה בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD".

שני הנתונים הללו צוטטו ללא הרף בחודשים האחרונים ובישיבה של ועדת הכספים בשבוע שעבר נופפו בהם הנוכחים כמעין דגל ציבורי-עממי. אלא שאם כבר משתמשים באותה סקירה של האוצר, ההגינות מחייבת לציין גם את שאר הנתונים המרתקים שהוצגו בה.

הסקירה ניתחה את בסיס הנתונים של מינהל הכנסות המדינה, שכולל נתונים על ההכנסות החייבות במס, נתונים אישיים של הנישומים ועוד, וכך נאמר בה: "בממוצע כ-10% מכלל אוכלוסיית השכירים הם בעלי רכב צמוד. שיעור זה הולך וגדל עם רמת ההכנסה - מפחות מ-5% עד העשירון השביעי... ועד העשירון העליון שבו 50% מהשכירים הם בעלי רכב צמוד... לרשות העשירונים העליונים גם עומד רכב יקר יותר. בממוצע מחיר הרכב הצמוד הינו 138 אלף שקל. הוא עולה מכ-70 אלף בעשירונים הנמוכים ועד 163 אלף בעשירון העליון". וכמובן, אי אפשר להתעלם מהמשפט האחרון: "בממוצע, בעל רכב צמוד בישראל משתכר 30 אלף שקל לחודש, פי 3.7 משכיר שאינו בעל רכב צמוד".

בהסתמך על הנתונים הללו, נראה כי המאבק הציבורי העז, הסוער ורווי היצרים שמתנהל בוועדת הכספים בשמם של החשמלאים והאינסטלטורים העשוקים, הוא לא על הלחם ואפילו לא על החמאה. קרוב יותר למאבק על הקרואסון או הקוויאר של כמה מקבוצות האינטרסים חזקות במשק.

ואם כבר מזכירים הגינות, בדיון כל כך "חברתי", כביכול, היינו מצפים מהמשתתפים - ובראשם חברי הכנסת שמקבלים רכב צמוד די יקר בליסינג ומשלמים בגינו שווי שימוש חודשי - להצהיר לפרוטוקול האם יש להם רכב צמוד ולפיכך יש להם עניין אישי בנושא. סתם ככה, בשביל הגילוי הנאות ותחושת השקיפות הציבורית.

יצוין כי ההסכם בשנת 2007 שהוביל לשיטת שווי השימוש החדשה כלל אמנם העלאת שווי שימוש בהיקף של 2.2 מיליארד שקלים, אך במקביל הפחתה במס ההכנסה של 3.1 מיליארד שקלים. בעוד שההעלאה התרכזה בצמצום העיוות של משתמשי הרכב הצמוד, הרי שההפחתה נעשתה לכלל משקי הבית ברמות שכר של 10-20 אלף שקלים בערכים של אז.

היום שאחרי ההפחתה

לפני מספר חודשים, כשדיווחנו כאן על התלהטות המאבק לשבירת הסטטוס קוו בנושא זקיפת שווי השימוש, הערכנו שקלושים הסיכויים שזה יקרה בפועל. מבחינה פיסקלית, ההערכה הזו עדיין תקפה.

בין שהעלאת שווי השימוש ב-2008 הייתה מוצדקת ובין שלא, כיום, עשר שנים אחרי, מדובר בסעיף בעל משקל לא מבוטל בהכנסות המדינה ממסים. אם "לוחמי השווי" ישיגו הפחתה של 30% בזקיפה החודשית, כפי שהם דורשים, המהלך יתורגם לאובדן הכנסות כ-1.6 מיליארד שקל בשנה. זה סכום לא זניח, שמן הסתם כבר "ממושכן" היטב בתקציב המדינה. יתר על כן, כבר ראינו בשנים האחרונות צרכים כלכליים חיוניים ובוערים לא פחות מרכב צמוד - כמו תקציבים לבריאות, חינוך ואיכות הסביבה - שנדחו בטריקת דלת בגלל סכומים קטנים יותר.

מצד שני, כפי שיודעים היטב גם בוועדת הכספים, אנחנו חיים כיום בסביבה פוליטית לא יציבה וכאשר הבחירות מתקרבות ועל הפרק ניצבת תמיכה של קבוצות אינטרסים כלכליות חזקות, ועדי עובדים וכו', פתאום נמצאים גם מקורות מימון עלומים.

לפיכך חובה עלינו לשקול איך ישפיע מהלך כזה, אם יעבור, על שוק הרכב הישראלי. ברשימת המרוויחים המיידיים אפשר לכלול את ענף הליסינג התפעולי. הצמיחה בענף הליסינג נכנסה להקפאה עמוקה - ועל פי נתוני האוצר אפילו לנסיגה מתמשכת - לאחר עדכון שווי השימוש בעשור הקודם.

אין זה סוד, שחלק נכבד מחברות הליסינג מנהלות קרב הישרדות מתמשך בפעילות הליבה שלהם. הפחתה משמעותית בשווי השימוש תזרים אנרגיה חדשה לענף ובהינתן המשך היציבות בתעסוקה במשק, היא תרחיב את מעגל השכירים שיבחרו לקבל רכב צמוד. במקביל אפשר לצפות להאצה בתהליך השדרוג של מקבלי הרכב הצמוד בחברות. כיום, רכבי כביש-שטח ופנאי יקרים יחסית עדיין תופסים חלק קטן משוק הליסינג, והצמיחה אינה מהירה כמו בסקטור הפרטי. אבל הורדת השווי עשוי להקפיץ את הביקוש להם בעשרות אחוזים, בעיקר בציי רכב של חברות לא ציבוריות.

מנגד, מעל נישת הרכב ההיברידי ניצב סימן שאלה. כיום נהנים כלי רכב היברידיים משווי שימוש חודשי מופחת ב-500 שקל (בהיברידיות רגילות) עד 1,000 שקל (בדגמי פלאג-אין). הטבת המס הזו תרמה רבות לקפיצה האדירה במכירות שלהם לציים. אם ההטבה תישאר בעינה, הפחתה של כלל שווי השימוש על כלי רכב רגילים עשויה להגדיל משמעותית את משקלה היחסי של ההטבה להיברידיים ולהמשיך ולהאיץ את המכירות בפלח. לחלופין היא עלולה לייתר את עצמה, ואם תבוטל היא עלולה להחזיר את הפלח כמה שנים לאחור.

דחיפה למס גודש

תופעת הלוואי המעניינת ביותר שעשויה להיות להפחתת שווי השימוש היא מתן דחיפה משמעותית ליישום של מס גודש בישראל. אין זה סוד שתרומתם היחסית של כלי הרכב הצמודים לגודש בכבישים בשעת העומס עולה משמעותית על זו של כלי רכב בבעלות פרטית. מכיוון שממילא תומכי המיסוי על שווי השימוש קוראים לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים עדכניים (טלמטיקה ומערכות איתור) לצורך הבחנה בין נסיעה פרטית לבין נסיעת עבודה, לא נופתע אם רשות המסים תרצה להשתמש בטכנולוגיה הזאת גם לצורך "מיסוי על פי נסיעה", בשילוב עם מיסוי מוגבר על מרכיב הדלק בהטבה. בדרך זו יקבלו בעלי הרכב הצמוד בדלת האחורית את המיסוי שהם חוששים ממנו יותר מכל. בעולם הכדורגל קוראים לזה גול עצמי בדקה ה-90. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות