מכירת מניות רשת בחברת החדשות - לפי שווי 300 מ' ש'

בעקבות המיזוג הצפוי בין רשת לערוץ 10 צפויים להתחדש בקרוב המגעים למכירת 50% מחברת החדשות המשותפת לרשת וקשת • בעבר דחתה רשת הצעה של קשת לרכוש את חלקה לפי שווי חברה של 200 מיליון שקל

מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס / צילום: איל יצהר
מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס / צילום: איל יצהר

שווי חברת החדשות המשותפת של קשת ורשת, לשעבר חדשות 2, צפוי לעמוד על קרוב ל-300 מיליון שקל לצורך מכירת חלקה של רשת לקשת, כך מעריכים גורמים בתעשייה. שתי חברות השידור המתחרות, שכל אחת מהן מחזיקה ב-50% מחברת החדשות, צפויות לחדש את המגעים ביניהן בנושא בזמן הקרוב, שכן מכירת חלקה של רשת בחברת החדשות היא תנאי להשלמת המיזוג שלה עם ערוץ 10, שכבר מחזיק בחברת חדשות משלו.

ככל הידוע, טרם פיצול ערוץ 2 אשתקד הציעה קשת לקנות מידי רשת את חלקה בחברת החדשות לפי שווה חברה של 200 מיליון שקל, כלומר לשלם לרשת 100 מיליון שקל עבור חלקה, אך האחרונה סירבה לכך. במגעים שנוהלו בהמשך, העמידה רשת תג מחיר של 300 מיליון שקל לחברת החדשות, קרי כ-150 מיליון שקל לחלקה בחברה, שאותו סירבה קשת לשלם.

בענף מעריכים כי בסופו של דבר התשלום שתקבל רשת ייעשה לפי שווי חברה קרוב לזה המבוקש על-ידה ויעמוד על 300-275 מיליון שקל. 

מחזיקי המניות בקשת וברשת
 מחזיקי המניות בקשת וברשת

הערך תמון במותג

תמחור השווי של חברת החדשות אינו פשוט, וכמו בכל גוף תקשורת מרכזי, אינו מסתמך על נתונים פיננסיים. ערך של חברה כזאת אינו בא לידי ביטוי ב"ברזלים" או בדוחות הכספיים שלה, אלא בעיקר בחוזק המותג ובמוניטין שכה מזוהה עם מה שהיה עד לאחרונה אפיק הבית של הישראלים - ערוץ 2. על-פי הערכות, כחלק מהסכם המכירה, הצדדים יגיעו גם להסכמות שלפיהן לאחריה רשת לא תוכל לנסות ולהעביר לשורותיה חלק מהטאלנטים המרכזיים של החברה שהם למעשה עיקר הערך שלה.

החוק שהוביל לפיצול ערוץ 2 התיר לרשת ולקשת להפעיל את חברת החדשות במשותף באופן חריג למשך 3 שנים מיום הפיצול, נובמבר 2017. כך, כיום מתקיים מצב חסר תקדים שבו שני ערוצים שמתחרים בזה במהלך רוב שעות היום, משדרים מדי יום את אותם משדרים במשך 3 שעות, ובראשם מהדורת החדשות המרכזית.

כדי להשלים את המיזוג עם ערוץ 10, תהיה רשת חייבת למכור את חלקה בחברת החדשות, אך גם לקשת יש אינטרס גדול שמהלך יושלם בהצלחה, כדי להביא לסיום את הסיטואציה שבה פועלים בשוק 3 ערוצים מסחריים, שבמצב העניינים הנוכחי צפויים להפסיד יחד 200 עד 250 מיליון שקל במהלך 2018. 

היתרון של קשת
 היתרון של קשת

המכשול: הגבלים עסקיים

רשת וערוץ 10 הודיעו כבר לפני 3 שבועות לממונה על ההגבלים כי בכוונתן להתמזג, אך עד כה לא חתמו עדיין על הסכם המיזוג המלא. למרות העיכוב, גורמים בתחום העריכו גם היום כי ההסכם צפוי להיחתם בטווח הזמן הקרוב ביותר. לפי פרטי ההסכם שכבר ידועים, בעלי המניות של רשת הם אלה שיהיו הדומיננטיים בגוף הממוזג ויחזיקו כ-60% מהחברה הממוזגת, בעוד שבעלי ערוץ 10, קבוצת RGE, יחזיקו ב-40% מהחברה הממוזגת. ברשת שולטים כיום אודי אנג'ל ועידן עופר (51%), הענקית הבינלאומית אנדמול (33%), ומיכאל שטראוס (16%). ב-RGE, השליטה מתחלקת בצורה שווה בין לן בלווטניק, אודי רקנאטי ואביב גלעדי.

למרות שעד כה לא קיבלו ברשות ההגבלים את ההסכם המלא, שכאמור עדיין לא נחתם, הם כן התחילו, בצעד חריג, בבדיקה מקדימה של הנושא ופנו לקבל את חוות-הדעת של הגורמים שצפויים להיות מושפעים מהמהלך.

בעבר, עוד לפני הפנייה הרשמית של רשת וערוץ 10 לפני 3 שבועות, כבר התקיימו שיחות גישוש בין נציגי הערוצים לבין הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ואלה התרשמו כי עמדתה הבסיסית של הלפרין היא של חוסר התלהבות, בלשון המעטה, ממתווה שבו יקטן שוק הטלוויזיה המסחרית מ-3 שחקנים לשניים. זאת, למרות הדימום הכספי הכבד של שלושת הגופים, ועל אף שמהלך של מיזוג כזה לא יקטין את היצע החדשות הקיים - גם כיום פועלות רק שתי חברות חדשות מסחריות.

באופן רשמי, לאחר קבלת ההסכם המלא, לרשות ההגבלים יש 30 יום לאשרו, והיא יכולה לבקש הארכות זמן נוספות. לפי הערכות, ובהתאם לזמן שלקח לרשות לקבל החלטה סופית לגבי מיזוגים מרכזיים בתחומים אחרים, הבדיקה צפויה לקחת לכל הפחות מספר חודשים.