כך נולד ההסכם שאיפשר לגרשון מסיקה להתמודד שוב בבחירות

עד המדינה גרשון מסיקה חוזר להתמודד בבחירות לראשות המועצה האזורית שומרון • פרקליט המדינה שי ניצן: לא חשבנו שמסיקה יתמודד שוב • פרקליטו של מסיקה: הנושא נדון רק מול המשטרה

גרשון מסיקה בבית המשפט
גרשון מסיקה בבית המשפט

מה הוביל לכך שהפרקליטות והמשטרה חתמו על הסכם עד מדינה בעייתי עם גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון לשעבר, שמאפשר למסיקה להתמודד היום שוב בבחירות לראשות המועצה למרות שהודה בביצוע מעשים המהווים שוחד?

בראיון שנתן לאחרונה פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לתמר אלמוג בתאגיד השידור "כאן", הוא נשאל למה הפרקליטות לא הכניסה להסכם עד המדינה עם מסיקה סעיף האוסר עליו להתמודד לראשות המועצה. ניצן השיב כי "האמת, המחשבה הזאת (שמסיקה יתמודד שוב) כל-כך נראתה לי או לאנשים שעסקו בזה אז - וגם אני עסקתי - מופרכת, שלא חשבנו על זה אז (בזמן המגעים לחתימה על הסכם עד מדינה עם מסיקה)".

יצוין כי לפני כמה שבועות אמרו לנו גורמים בכירים בפרקליטות דברים דומים לאלה שאמר ניצן בראיון ב"כאן", לפיהם הפרקליטות לא העלתה בדעתה שמסיקה יחזור לחיים הציבוריים.

כעת מתברר כי ניצן מדייק, והנושא אכן לא עלה בפרקליטות. לעומת זאת, הוא נדון באריכות בין פרקליטו של מסיקה, שר המשפטים לשעבר, עו"ד דוד ליבאי, שניהל את המשא-ומתן להסכם עד המדינה בשמו של מסיקה, לבין המשטרה. לדברי ליבאי, המשטרה דרשה להכניס להסכם עד המדינה סעיף שיאסור על מסיקה להתמודד שוב בבחירות לראשות המועצה, אך מסיקה התעקש כי סעיף כזה לא ייכלל בהסכם. 

גזיר
 גזיר

השאלה שנשארת פתוחה

יצוין כי המשא-ומתן להסכם עד המדינה התנהל מול ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה לשעבר, תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל.

עו"ד ליבאי אמר לנו כי "ייצגתי את מסיקה במשא-ומתן לחתימה על הסכם עד מדינה. במהלך המשא-ומתן שהתנהל מול תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל עלתה דרישה שמסיקה יתחייב במסגרת ההסכם שלא לכהן בעתיד בתפקיד ציבורי. אני לא ניהלתי את השיג ושיח מול ניצן אלא מול ברכה והתנגדתי בשמו של מסיקה לדרישה הזאת. טענתי שדי בכך שמסיקה יתפטר מראשות המועצה, ושאין לדרוש ממנו לפסול עצמו מלהתמודד בעתיד".

לדברי עו"ד ליבאי, במהלך המשא-ומתן, הוא הדגיש כי מסיקה לא יהיה מוכן לחתום על ההסכם אם יכלול סעיף שמונע ממנו להתמודד בעתיד. "בסופו של דבר ברכה הסכים לא לכלול דרישה כזו בהסכם".

לליבאי חשוב להבהיר כי עצם העובדה שברכה ז"ל לא התעקש על הכנסתו של סעיף המונע ממסיקה לחזור לחיים הציבוריים, אין פירושה שברכה עודד אותו לפעול בצורה הזאת. "ברכה הבין שאי-אפשר לכלול את זה בהסכם, כי לא נסכים לכך", אמר.

מהי עמדתך, כאזרח, על ההחלטה של מסיקה לחזור ולהתמודד על ראשות המועצה למרות שהודה במעשים המהווים שוחד?

ליבאי: "ההתרשמות שלי היא שמסיקה לא לקח כספים לכיסו, אלא הוצע לו לקבל כספים קואליציוניים לטובת החברה הכלכלית לפיתוח השומרון, וכן שחלק מהכספים יועמדו לרשות 'ישראל ביתנו'".

השאלה שנשארת פתוחה היא מדוע הוויכוח העקרוני שהתנהל בין מסיקה, באמצעות ליבאי, לבין המשטרה סביב סוגיית הגבלת האפשרות שמסיקה יתמודד שוב, לא הגיע לדיון בפרקליטות.

מסיקה כיהן כראש המועצה האזורית שומרון משנת 2007 ועד למאי 2015. בתקופת כהונתו הרבה מסיקה לעסוק בפעילות הסברה לטובת ההתיישבות היהודית בשומרון. בדצמבר 2014 מסיקה נעצר לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בפרשת השוחד שכונתה "פרשת ישראל ביתנו" ( או תיק 242), שטלטלה את המדינה. בפרשה מעורבים פוליטיקאים בכירים בעבר, ראשי רשויות מקומיות ומנהלים בעמותות ובארגונים.

במאי 2015 חתם מסיקה על הסכם עד מדינה. מסיקה הודה במעורבותו בחלק מהמעשים שנחקרו והתחייב למסור למשטרה מידע באשר למבצעי העבירות והנושאים שנחקרו ובהמשך גם להעיד בבית המשפט נגד שותפיו לעבירות, בהם קירשנבאום. בכך הפך מסיקה לעד המדינה הבכיר ביותר מבין 6 עדי מדינה שגייסה המדינה במסגרת תיק 242.

על הסכם עד המדינה עם מסיקה חתמו, מהצד האחד, מסיקה ובא-כוחו, פרופ' ליבאי, ומהצד השני, מטעם המדינה, כאמור, ברכה ז"ל, ושני חוקרי משטרה שעסקו בתיק - אלישע קוגן ושלמה משולם. בדומה להסכמי עדי מדינה אחרים, ההסכם שנחתם עם מסיקה קיבל את אישור הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות המדינה.

לנצל את הפירצה

כחלק מתנאי הסכם עד המדינה שעליו חתם עם המשטרה והפרקליטות, התחייב מסיקה לפרוש ולהתפטר מתפקידו כראש המועצה האזורית שומרון עד ל-1 באפריל 2015 ובנוסף לפרוש מכל תפקיד ציבורי בכיר או רגיש אחר שבו הוא כיהן בתקופה הזאת. עם זאת, כפי שנחשף ב"גלובס", ב-23 במאי 2018, בניגוד למקובל במקרים כאלה, הפרקליטות והמשטרה ויתרו למסיקה על התחייבות להימנע מלחזור לתפקידים ציבוריים.

מסיקה ניצל היטב את הפירצה הזאת בהסכם עד המדינה. באחרונה, כ-3 שנים בלבד אחרי שחתם על הסכם עד המדינה ובזמן שמשפטה של קירשנבאום נמשך, הודיע מסיקה על כוונתו לחזור ולהתמודד על ראשות המועצה. במסגרת הקמפיין החדש מחלק מסיקה כרוזים בעלי תוכן לא ממש מדויק, שבהם הוא מנסה לנקות את עצמו מהכתם שדבק בו. בין היתר כתב מסיקה בכרוזים לתושבי המועצה: "הפרקליטות קבעה כי אין בסיס לכתב אישום (נגד מסיקה), כי אין כל קלון במעשים, וכי באפשרותו לחזור לראשות המועצה".

ההתנהלות הזאת של מסיקה זוכה לביקורת נוקבת מצד הפרקליטות בכלל ומצד פרקליט המדינה שי ניצן בפרט. בין היתר אמר ניצן כי אסור לשכוח ש"עד מדינה הוא עבריין שהתביעה מצאה כי קיים אינטרס ציבורי משמעותי בהקלה עמו על-מנת להביא לדין עבריינים משמעותיים יותר, אולם הוא עדיין עבריין".

היועץ המשפטי, ד"ר אביחי מנדלבליט, ביקש ממסיקה שלא להתמודד שוב על ראשות המועצה שממנה פרש בשל מעורבותו של מסיקה בפרשה החמורה. באמצעות עו"ד עמי ברקוביץ כתב היועמ"ש למסיקה כי "לאחר שהודית במעשים המהווים עבירה חמורה של מתן שוחד, אותו מימנת מקופת ציבור התושבים במועצה המקומית שבראשה עמדת, שהועבר לסגנית שר הפנים ולגורמים אחרים, ולאחר שכדי שלא לעמוד לדין ולשאת בעונש על מעשיך, הסכמת לשמש עד מדינה ולהעיד נגד מעורבים אחרים בפרשות בגינן נחקרת כחשוד - ודאי אין זה ראוי שתתמודד לתפקיד אותו מילאת בעת שביצעת עבירות חמורות אלה".

פרקליט המדינה ניצן הוסיף ומתח מצדו ביקורת נוקבת על החלטתו של מסיקה לחזור לחיים הציבוריים ואמר כי "התנהלות מעין זו של עבריין המבקש לשוב לתפקידו הציבורי החשוב, משל לא היו דברים מעולם - אין לקבל, בראש ובראשונה במישור הציבורי. לא באמת הפנמנו את חומרת עבירות השחיתות".