סגירה אדומה בניו-יורק; הנפט ירד מתחת ל-73 דולר לחבית

ערב הסעודית ורוסיה סיכמו על הגדלת תפוקות הנפט במיליון חביות ליום • ביום שישי הקרוב צפוי הנשיא טראמפ לחתום על צווים להטלת מכסים על מוצרים מסין • מאקרו: היום יפורסמו מכירות כלי הרכב החדשים

דגל סין בוול סטריט. הרוכשות הסיניות שנחשבו לאמינות מאבדות גובה / צילום: רויטרס
דגל סין בוול סטריט. הרוכשות הסיניות שנחשבו לאמינות מאבדות גובה / צילום: רויטרס

לקראת יום העצמאות האמריקאי שיתקיים מחר, המסחר בוול סטריט נסגר הערב (ג') מוקדם מהרגיל ובירידות שערים, כשמחירי הנפט ירדו מתחת ל-73 דולר לחבית. 

 

ההערכות בשווקים מדברות על שתי רמות של תשואות בשוק האג"ח שהיוו טריגר להטיית כספים משוק המניות לאג"ח. הרמה הראשונה היא כשהאג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים יגיע ל-3% (רמה איתה הוא מפלרטט כבר תקופה לא קצרה), והרמה הבאה היא בתשואה של 3.5%. פוטנציאל הירידות בשוק המניות בטווחים אלה נע בין 10% ל-20%, נתון שלטענת פעילים מרכזיים בשווקים הוא נתון שהשוק יכול להכיל מבלי לגרום להתפרקות של השוק.

הסיפור של השבוע האחרון ממשיך להיות סיפורו של הנפט. הנפט  שבר היום שיאים חדשים, עבר את מדד ה-75 דולר לחבית אך גם מיד ירד מתחת ל-73 דולר לחבית. יש מגוון סיבות שניתן למנות ככאלה שיוצרות לחץ על מחירי הנפט, אבל הסיבה המרכזית היא הוצאת איראן מהמשחק, כשערב הסעודית ורוסיה לא ממהרות להישאב לוואקום שנוצר. בשלב הזה מה שמנע בשבוע שעבר ממחיר הנפט לצאת משליטה היה מכירות שארה"ב ביצעה מהמלאים שלה, מה שקיבל ביטוי ביתרות השבועיות שירדו.

אתמול (ב') שוחחו שרי הנפט של ערב הסעודית ורוסיה בעקבות בקשתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואשררו את הסיכום ביניהן מהחודש שעבר, במסגרתו הסכימו להגדיל את התפוקה היומית במיליון חביות. האשרור הזה מאכזב את הסוחרים, שציפו כי לאחר הבקשה המפורשת של הנשיא טראמפ מערב הסעודית להגדיל את התפוקות, בת-הברית הננטשת תעשה זאת בלב פתוח ונפש חפצה - אך לא כך.

שרי הנפט של ערב הסעודית ורוסיה חתמו על הודעת סיכום הפגישה שלהם בחודש שעבר, לפיה קיצוץ מכסות הנפט ב-2016 היה גדול מהקיצוץ עליו הוחלט בהיקף שמוערך במיליון חביות, ולכן יש להגדיל את קצב ההפקה באותם מיליון חביות כדי לעמוד ביעדי הקיצוץ הכוללים. סיכום זה מהווה חומר הבעירה המרכזי לעליית מחירי הנפט שציפינו בשבוע האחרון.

ביום שישי הקרוב צפוי הנשיא טראמפ לחתום על הצווים שיטילו בפועל מכסים על מוצרים המיוצרים בסין בהיקף של 34 מיליארד דולר. למרות שלכאורה מכסים אלה כבר מגולמים בתגובה הסינית ולא אמורים לייצר זעזועים נוספים ביחסים המתוחים בין ארה"ב לשאר העולם, הרי שעדיין קיים סיכון (לא קטן) שהסינים, שמנסים למנוע מלחמת סחר בסבלנות רבה לנשיא התזזיתי של ארה"ב, יאבדו את הסבלנות ויעשו מעשה שיזעזע באמת את הכלכלה העולמית.

נתון המאקרו המרכזי שיפורסם היום יהיה מכירות כלי הרכב החדשים, שבחודש יוני מוערכים ב-17 מיליון כלי רכב.

המשיכה לרכז עניין מניית טסלה , שצנחה בכ-7%. זאת למרות שבעלי החברה, אלון מאסק, ציין בשבוע שעבר כי טסלה הגיעה לרף ההזמנות שהציבה לעצמה עם מודל 3 של החברה. החברה הודיעה על 40,740 רכבים שסופקו לצרכן, בעוד הציפייה בוול סטריט הייתה קרובה יותר ל-51,000 רכבים.

מניות הפיננסים הגדולות המשיכו לרכז עניין, וזאת לאחר שבשבוע שעבר התפרסמו תוצאות מבחני הלחץ שערך הפדרל ריזרב למערכת, אשר הצביעו על כך שהמערכת הפיננסית (נכון לעכשיו) הפנימה את לקחי המשבר הכלכלי הגדול, והיא ערוכה טוב יותר לזעזועים בכלכלה. מרכזות עניין בנק אוף אמריקה , ג'י.פי מורגן צ'ייס  וסיטיגרופ