טראמפ ביקש יותר נפט, אבל לעולם יהיה קשה להיענות לו

הגדלת התפוקה במזרח התיכון לא תצליח לרסן את עליות המחירים שנגרמות מהפרעות בהיצע • אנליסט נפט: "אנחנו מקבלים הצגה מוקדמת של איך יגיב שוק הנפט כאשר הנפט האיראני לא יגיע אליו"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בקשת הנשיא דונלד טראמפ מסעודיה להגדיל את תפוקת הנפט שלה מבליטה את אי הנחת של ארה"ב מכך שמגזר הנפט עבר במהירות מהיצף לגירעון, אבל הגדלת התפוקה במזרח התיכון אולי לא תספיק כדי לעצור את עליות המחיר שפוגעות בצרכנים.

הפרעות בהיצע הנפט במדינות מפיקות גדולות כמו קנדה ו-ונצואלה, יחד עם ביקוש חזק לנפט גולמי מהכלכלה העולמית הצומחת, הידקו את שוק הנפט מהר יותר מכפי שאנליסטים רבים חזו. המחירים נסקו בתגובה. ביום ו' האחרון הנפט  האמריקאי נסחר ביותר מ-74 דולר לחבית, שיא מאז נובמבר 2014. ברנט, הנפט הגולמי העולמי, מתקרב ל-80 דולר לחבית.

מחירי הבנזין לנהגים בארה"ב עולים כמה חודשים לפני בחירות הביניים לקונגרס. GasBuddy, יישום למעקב אחרי מחירים, מעריך שב-4 ביולי, ביום העצמאות האמריקאי שיחול מחר, מחיר הבנזין יהיה כ-2.90 דולרים לגלון, שיא מאז יום העצמאות של 2014.

בכמה ציוצי טוויטר שלו, טראמפ האשים את ארגון אופ"ק בעליית המחירים, ובשבת הוא צייץ שהוא ביקש מסעודיה, בשיחה עם המנהיג שלה, להגדיל את תפוקת הנפט שלה.

אבל גם אם קרטל יצואניות הנפט אופ"ק ייענה לקריאתו של טראמפ להגדיל את תפוקתו, ייתכן שאין די כושר הפקה עודף כדי לפצות על ההפרעות באספקת הנפט. זאת, בייחוד אם העיצומים האמריקאיים המחודשים על איראן יפחיתו בצורה חדה את התפוקה האיראנית.

עם השילוב של הפרעות בהיצע וביקוש גבוה, "אנחנו מקבלים הצגה מוקדמת של איך יגיב שוק הנפט כאשר הנפט האיראני לא יגיע אליו", אמר אלן וולד, אנליסט שוק הנפט ונשיא חברת הייעוץ טרנסוורסל.

בקיץ שעבר, מפיקות הנפט והצרכנים חשבו על עתיד של נפט זול אחרי שלוש שנות היצע יתר מאסיבי שנבע מהגידול בהפקה האמריקאית. מחירי הנפט ירדו אל מתחת ל-30 דולר לחבית בתחילת 2016 ורק קיצוצי תפוקה מהותיים של אופ"ק ורוסיה בלמו את הירידה. 

עודפי כושר ייצור-נפט
 עודפי כושר ייצור-נפט

פגיעה בכלכלה

כעת מגיעים המחירים לרמה שלדעת אנליסטים מתחילה לפגוע בכלכלה העולמית.

מחירי אנרגיה גבוהים מוציאים כספים מכיסם של הצרכנים ומרתיעים עסקים מביצוע השקעות בגלל הגידול בעלויות האנרגיה. לכמה כלכלנים יש כלל אצבע בנוגע לארה"ב: כל ירידה של סנט במחיר הבנזין בארה"ב מכניסה יותר ממיליארד דולר לכיסי הצרכנים.

אבל תעשיית הנפט היא חלק כה גדול מהכלכלה בארה"ב היום, שכמה כלכלנים מאמינים שמחירים גבוהים יעלו בסופו של דבר את התמ"ג.

הדמוקרטים מנסים להרוויח הון פוליטי מהמצב. "אם הנשיא אומר למחירים לרדת, זה לא חייב לקרות", אמר מנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר מניו-יורק, אתמול. "אנחנו ממתינים להעלאה סעודית גדולה של הפקת הנפט, שתוריד את מחירי הבנזין בתחנות, כדי שהממשל יוכל לבטל תוכניות להעלות את תקני הקילומטראז' לגלון כדי שהצרכנים יוכלו לחסוך כסף".

בבית הלבן, עוזרי הנשיא מאמינים שפנייתו לסעודיה הועילה, והוא קיבל ערבויות לשיתוף פעולה סעודי. לפי העוזרים, אחד מסימני ההצלחה הוא כנראה התגובה העוינת של איראן, שרואה את התערבות טראמפ בשוק הנפט כאיום על האינטרס האיראני. בשבת האשימה איראן את ריאד בציות עיוור לוושינגטון.

ארה"ב לא הייתה המדינה היחידה שהתלוננה על מחירי הנפט. ההחלטה האחרונה של אופ"ק ובעלות בריתו לרופף את תקרת התפוקה ולאפשר 600,000 חביות ביום של נפט נוסף להגיע לשוק העולמי נבעה גם מלחצים של מדינות צריכה ענקיות, כמו הודו וסין.

הציוץ של טראמפ

בשבת צייץ טראמפ: "אני מבקש מסעודיה להגדיל את הפקת הנפט, אולי בשני מיליון חביות נפט". מרבית האנליסטים מסכימים שהיעד הזה לא אפשרי, ושאין עודף יכולת הפקה כה גדולה שתפצה על ההפרעות להיצע הנפט בשוק העולמי.

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה ש-900,000 חביות ביום של נפט איראני ייצאו מהשוק בשנה הבאה, מחצית מהיצוא האיראני הנוכחי.

הטלטלה הכלכלית והפוליטית בוונצואלה פוגעת בתפוקת הנפט שלה, ותורמת לירידה בהיצע העולמי. סוכנות האנרגיה, IEA, אומרת שהמשבר במדינה הזו הוציא מהשוק העולמי מיליון חביות ביום בשנתיים האחרונות, ויוציא עוד 550,000 חביות ביום בשנה הבאה.

הסכסוך בלוב על זכויות שיווק הנפט פוגע ביצוא של מדינה צפון-אפריקנית זו. לפי מקור רשמי לובי, ההפקה במדינה צנחה מכ-800,000 חביות ביום לכ-300,000 חביות ביום.

אפילו בארה"ב, שבה ההפקה היא ברמת שיא של כמעט 11 מיליון חביות ביום, מגבלות שקשורות לצינורות גורמות לכמה חברות קידוח להשבית אסדות בקנדה. השבתה מתמשכת של מתקן נפט גדול בקנדה הגבילה את ההפקה ב-350,000 חביות נפט גולמי ביום.

"היצף הנפט העולמי התחסל", אמר מנהל נכסי אנרגיה בחברת השקעות וייעוץ מקנזס. "ללא העלאת תפוקה על ידי אופ"ק, שוק הנפט העולמי יישאר בתת-היצע במחצית השנייה של 2018, וזה ייקר כנראה את מחירי הנפט הגולמי והבנזין בתחנות".

כדי לפצות על אובדן הנפט האיראני ועוד הפרעות להיצע, מדינות הנפט במזרח התיכון יכולות להעלות במהירות את התפוקה שלהן ב-1.1 מיליון חביות ביום, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. מחצית מהכמות הזו תבוא מסעודיה, והיתר יבוא מאיחוד האמירויות, כוויית ועיראק. בנוסף, רוסיה תגדיל את התפוקה שלה ב-300,000 חביות ביום בחודשים הקרובים, כך לטענת סוכנות האנרגיה.

"אבל הפרעות ההיצע בלוב, איראן ו-וונצואלה יביאו כנראה לכך שהעלאת התפוקה של המדינות עם עודפי כושר ההפקה תהיה כנראה גדולה יותר", אמר אנליסט סחורות בבנק ING ההולנדי.

שלא כמו בתקופות קודמות של מחירים גבוהים, העלייה בתפוקה האמריקאית, שהוכפלה ויותר בעשור אחד, אומרת שחלקים גדולים מהמשק האמריקאי ייהנו מהמחירים הגבוהים. אבל גם כמה מפיקות אינן רוצות מחירים גבוהים מדי, מחשש שהם יפגעו בכלכלה העולמית ויקטינו את צריכת הנפט.

חברות נפט רבות בארה"ב קידמו בברכה את רמת המחיר של 65-75 דולר לחבית, אך כמה חברות אומרות שמחירים גבוהים יותר לא יהיו חיוביים. "אני לא בהכרח רוצה מחירים גבוהים יותר", אומר מנהל חברת נפט וגז עצמאית בטקסס. "הבעיה מספר אחת שלנו בטקסס היא הצורך באנשים - במשרדים, בשדות הנפט, בחנויות המכולת. אם המחירים יעלו, יהיו עוד פחות עובדים בשוק".