שוק קרנות הנאמנות בסוף יוני: אי.בי.אי עדיין במומנטום החיובי

שוק קרנות הנאמנות ניהל בסוף המחצית הראשונה השנה כ-241 מיליארד שקל, לאחר גיוס זניח של 7 מיליון שקל בתקופה זו • שוק תעודות הסל ממשיך להצטמק, והוא מנהל כיום כ-92 מיליארד שקל - בעקבות פדיונות של כ-6 מיליארד שקל במחצית • למדריך קרנות נאמנות

קרנות נאמנות / צלם: פוטוס טו גו
קרנות נאמנות / צלם: פוטוס טו גו

בסוף המחצית הראשונה של 2018 נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי של יותר מ-241 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבחודש יוני נרשמו פדיונות מצרפיים של כ-331 מיליון שקל. יוני אמנם ממשיך כמה חודשים קשים שנרשמו מתחילת השנה, אך הוא גם מבשר על התמתנות בקצב הפדיונות.

בסיכום הרבעון השני פדה שוק הקרנות יותר מ-2 מיליארד שקל, ומתחילת השנה מדובר עדיין בשוק מגייס - אבל רק מהבחינה היבשה והלא-מהותית. מדוע? על פי נתוני החברות המנהלות קרנות נאמנות הסתכמו הגיוסים בשוק בששת החודשים הראשונים של השנה בכ-7 מיליון שקל, וזהו סכום זניח ולא מהותי, שמעיד בעיקר על אי-פדיונות, ולא על צמיחה. עם זאת, שוק קרנות הנאמנות רשם ביוני פדיונות מצרפיים זה החודש החמישי ברצף בכל מה שקשור לקרנות המסורתיות, שפדו בחודש שעבר כמיליארד שקל.

בשקלול הגיוסים והתשואות שנרשמו בקרנות הנאמנות עולה, כי שוק הקרנות קטן במחצית הראשונה של 2018 בכ-0.7%, מנכסים של יותר מ-243 מיליארד שקל שנוהלו באמצעותו בסוף 2017. הדבר קרה בין היתר בגלל קיטון בהיקף השוק, של כ-0.4% בחודש יוני, שאופיין בעליות בשוקי המניות בארה"ב, עם עלייה של כ-1% במדד הנאסד"ק ועלייה של כ-0.5% במדד S&P 500. מנגד, שוקי המניות בישראל ובאירופה הפגינו ביצועים חלשים לעומת החודשים הקודמים. בשוקי האג"ח התחוללה דרמה לא קטנה: מדד אג"ח ממשלתי כללי רשם ירידה חדה יחסית, ומדדי האג"ח הקונצרניות הצמודות עלו, ופתחו פער תשואה ניכר יחסית. 

קרנות נאמנות
 קרנות נאמנות

כך או כך, עיקר הגיוסים התמקדו בחודש יוני בקרנות מניות חו"ל - שגייסו מעל 800 מיליון שקל, בעיקר לקרנות מחקות על מדדים סקטוריאליים - ובקרנות גמישות, שגייסו מעל 270 מיליון שקל, בהמשך לחודש מאי. כמו כן, למרות התשואות השליליות החודש באג"ח מדינה, זוהי עדיין קטגוריה שרשמה בחודש שעבר גיוס חיובי של כ-200 מיליון שקל. עם זאת, עיקר הגיוס בקטגוריה זו התמקד בקרנות אג"ח מדינה צמודות מדד, כנראה בשל הצפי לעלייה בשיעורי האינפלציה בישראל בשנה הקרובה. לצד זאת, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח כללי התמתן במקצת.

מורן צביק מבית ההשקעות מיטב דש מציין, כי "מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה גייסו סכום גדול של כ-2.7 מיליארד שקל, מה שמקנה להן את המקום הראשון בגיוסים מבין הקרנות המסורתיות". קרנות האג"ח הקונצרניות עברו ביוני ל"פדיונות, הנאמדים בכ-40 מיליון שקל" מתחילת השנה. כמו כן מספר צביק, כי "קרנות אג"ח כללי פדו מתחילת השנה סכום הנאמד בכ-4.4 מיליארד שקל, והן ממשיכות להיות קבוצת הקרנות הפודה ביותר מתחילת השנה".

ומה לגבי הגופים המנהלים עצמם? בסוף המחצית הראשונה השנה יש רק גוף אחד שמנהל נכסים בשווי של יותר מ-30 מיליארד שקל (מיטב דש, שבניהול רפי ניב), ועוד ארבעה גופים עם יותר מ-20 מיליארד שקל (מגדל שוקי הון, ילין לפידות, פסגות ואלטשולר שחם).

נכון לסוף המחצית הראשונה ב-2018, בתי ההשקעות המגייסים הם אי.בי.אי, מיטב דש וסיגמא, שגייסו בשישה חודשים סכומים של 3.8 מיליארד שקל, 1.1 מיליארד שקל ו-1 מיליארד שקל, בהתאמה. עוד בולטים לחיוב הראל פיא - שגייס בתקופה זו כ-895 מיליון שקל, תמיר פישמן - שלמרות פדיונות ביוני גייס מתחילת השנה כ-594 מיליון שקל, ואלטשולר שחם - ששב לגייס לאחר תקופה קשה של פדיונות. לצד אלה יש "רק" עוד שלושה גופים מגייסים מתחילת השנה: מגדל שוקי הון, אנליסט ומודלים.

ומיהם הגופים שהיו שמחים למחוק את המחצית הראשונה של 2018? מדובר בין היתר בשניים מהכוכבים הגדולים של השנה שקדמה, הקורבן הגדול של 2017 ושל השנה ואחד מהגופים הכי גדולים בשוק.

אחד משני הכוכבים של 2017, שהשנה פודה, הוא בית ההשקעות מור, שהוא הגוף החמישי הכי פודה השנה. לפניו בין הפודים נמצאים אלומות; פסגות - שכיום מנהל "רק" 22.7 מיליארד שקל (ועדיין נמנה עם הגדולים ביותר בשוק זה); אילים - שממשיך לפדות בקצב גבוה בהמשך ל-2017; וילין לפידות - שפדה מתחילת השנה כמעט 2.3 מיליארד שקל לאחר שנים של נסיקה. 

תעודות הסל ביוני
 תעודות הסל ביוני

זה שעולה וזה שיורד

שני גופים בולטים במיוחד בסיכום הפעם: אי.בי.אי ואילים. באי.בי.אי קרנות נאמנות, שבניהול אורי בן דב, נמשך גם ביוני המומנטום החיובי מאוד, עם גיוסים חודשיים כוללים בהיקף של כ-786 מיליון שקל. בחודש האחרון נהנתה חברת ניהול קרנות הנאמנות גם מכך שהייתה היחידה שהצליחה לצלוח את מסכת המאמצים לגיוס קרן הטכנולוגיה העילית שלה. קרן זו, שאליה גויסו 403 מיליון שקל, זוכה להגנה ממשלתית, במטרה לחזק את היכולת של הציבור בישראל - ושל המוסדיים - להשקיע במיזמי הייטק. ארבע המתחרות שלה לא הגיעו לסף המינימלי של 400 מיליון שקל.

מנגד, אילים, שבניהול קובי שגב, כבר ניהל בשיא כ-10.8 מיליארד שקל, והוא ממשיך בנפילה שלו. בסוף חודש יוני חצה אילים מטה את רף ה-3 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות. כך, לאחר שפדה במחצית הראשונה של 2018 כ-1.75 מיליארד שקל, בית ההשקעות שבבעלות אמיר איל, שמחזיק גם באינפיניטי, אוחז בנתח שוק של פחות מ-1.1%.

מדובר בקצב יציאת נכסים מהיר באופן יוצא דופן, ואף מטריד. זאת מאחר שב-2017 פדה בית ההשקעות 5.4 מיליארד שקל כמעט בקרנות הנאמנות שלו, לאחר שבמחצית השנייה של השנה שעברה הוא פדה מעל 6 מיליארד שקל - כתמונת מראה לשנים של צמיחה אדירה ומהירה. לפיכך, ב-12 החודשים האחרונים פדה בית ההשקעות כ-8 מיליארד שקל.

ולסיום, מה קרה במחצית הראשונה בשוק תעודות הסל, לקראת הפיכתו לחלק משוק קרנות הנאמנות (עם הפיכת תעודות הסל לקרנות סל, עוד השנה)? שוק זה מנהל כ-92.2 מיליארד שקל, והוא חווה תקופה ארוכה של פדיונות. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה, כי מתחילת השנה נרשמו גיוסים רק בהראל סל, שבניהול אורי שור.

מתחילת השנה רשמו תעודות הסל פדיונות מצרפיים של כמעט 6 מיליארד שקל, וביוני בלבד נרשמו פדיונות של כ-157 מיליון שקל. בשקלול התשואות השליליות התכווץ השוק הזה בששת החודשים הראשונים של 2018 בכ-5.1%, לאחר שבסוף 2017 נוהלו באמצעותו נכסים בשווי של כ-97.2 מיליארד שקל.