כנפיים שבורות: שווי אל-על צנח ב-1.2 מיליארד שקל בתוך שנה

התנודתיות במניית חברת התעופה בימים האחרונים ממשיכה את חוסר היציבות והסנטימנט השלילי המאפיין אותה כבר תקופה ארוכה, על רקע תוצאותיה הכספיות של החברה ומחירי הנפט

דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)
דוד מימון מנכ"ל אל על (צילום רויטרס)

אחרי תקופה קצרה של רגיעה, שב המסחר במניית אל-על  להתאפיין בתנודתיות גבוהה. היום (ב') במהלך המסחר הגיעו ירידות השערים במניה ל-7%, ובשעות הצהריים התמתנו ל-4%. ירידות אלה המשיכו את המגמה מיום חמישי, אז הגיעו במהלך המסחר לכ-5%, אבל בסיומו של אותו יום המניה דווקא עלתה בכ-3% - יום אחרי שירדה בשיעור דומה.

מניית אל על
 מניית אל על

התנודתיות מהימים האחרונים ממשיכה את חוסר היציבות והסנטימנט השלילי המאפיין את המסחר במניית חברת התעופה כבר תקופה ארוכה, על רקע רצף של אירועים שליליים, שנגעו לתוצאותיה הכספיות, מחירי הנפט בעולם, שינויים בשער הדולר ויחסי העבודה הבעייתיים בחברה.

עם השינויים האחרונים במניית חברת התעופה, היא משלימה צלילה של כ-50% בערכה מתחילת השנה - מה שככל הנראה צפוי לדחוק אותה החוצה ממדד ת"א 90 (לשעבר ת"א 75) בעדכון המדדים הקרוב של הבורסה בחודש אוגוסט. בסך הכל צללה מניית אל-על ב-75% בשנה האחרונה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-400 מיליון שקל - אחרי שמחקה מערכה סכום אדיר של כ-1.2 מיליארד שקל בתקופה זו.

גל של שיבושי טיסות

ברקע לתנודתיות הגבוהה מהימים האחרונים, אל-על חזרה לכותרות בעקבות גל של שיבושי טיסות, במה שהוגדר על ידי החברה כ"נסיבות מבצעיות", אבל ככל הידוע, קשור לקושי בהתקדמות במגעים שמנהלת הנהלת החברה מול טייסיה.

לצד השיבושים האחרונים בטיסותיה, אל-על גם עלתה לכותרות בשבועות האחרונים בעקבות סירובם של כמה נוסעים חרדים לשבת לצד נוסעות - מה שעיכב את המראת הטיסה וגרר סערה ציבורית.

"מניית אל-על נמצאת כבר שנה במגמה שלילית בגלל מצבור של נסיבות ואירועים", אמר היום נעם פינקו, אנליסט בכיר בבית ההשקעות פסגות, ובמבט קדימה הוסיף כי "קשה לדעת לאן המניה תלך בהמשך, כי יש הרבה פרמטרים שישפיעו על כיוונה - איך ייראו דוחותיה הכספיים, לאן יילכו מחירי הנפט והדולר, ואיך יסתיים המו"מ המתנהל עם טייסי החברה".

פינקו ציין כי "גם ההצטיידות בצי מטוסי הדרימליינר מקשה כרגע, כי היא יוצרת קצת חוסר יעילות בפעילות החברה, אבל עניין זה צפוי להיפתר עם הזמן".

מניית חברת כנפיים , שבאמצעותה מחזיקים דדי ותמי בורוביץ' בשליטה באל-על, נסחרה גם היא היום במגמה שלילית, השלימה צניחה של כ-40% מתחילת השנה וירידה שנתית של כ-65%, לשווי חברה נוכחי של כ-180 מיליון שקל. 

אל-על פתחה את 2018 ברגל שמאל, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה הגדילה את הפסדיה כמעט ב-50%, ל-46 מיליון דולר, בהשפעת עלייה בהוצאות הדלק הסילוני, שבאה בעקבות עליית מחירי הנפט, עלייה בהוצאות השכר, בעיקר בהשפעת התחזקות השקל ביחס לדולר, וירידה בנתח השוק של החברה בנתב"ג.

תוצאות הרבעון הראשון המשיכו את הכיוון שהציגה אל-על בסיכומה של שנת 2017, אז הרווח הנקי שלה צנח ביותר מ-90% והסתכם בפחות מ-6 מיליון דולר.