טבע מול פריגו: חברות הפארמה סיימו מחצית במגמות הפוכות

סקירה חצי שנתית של אי.בי.אי מגלה מגמות הפוכות אצל שתי חברות הפארמה הגדולות של ת"א, שממתינות להחלטות ב-FDA שישפיעו עליהן מהותית

שתי חברות הפארמה הגדולות בבורסה בתל-אביב סיימו את המחצית הראשונה של שנת 2018 במגמות הפוכות: בעוד שמניית טבע  זינקה ב-28% מרמות השפל שאליהן צנחה בסוף 2017, מניית פריגו  סגרה את המחצית בתשואה שלילית של כ-16%. למרות הזינוק במניית טבע, היא עדיין רחוקה ב-26% ממחירה לפני שנה, ואילו פריגו נסחרת במחיר שנמוך ב-3% ממחירה לפני שנה.

עם תחילת המחצית השנייה של השנה, סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד באי.בי.אי בית השקעות, מסמן מה צפוי בשתי החברות. על טבע כותב טפר כי "המניה נסחרת על מיגרנה", בהתייחסו לתרופה Fremanezumab לטיפול במיגרנה, שצפויה לקבל אישור שיווק בארה"ב ב-16 בספטמבר.

טפר מציין שהמנכ"ל קאר שולץ מצליח להחזיר את אמון המשקיעים בחברה ומעריך שהאווירה החיובית שאופפת את המניה צפויה להמשיך גם במחצית השנייה. "התחרות לקופקסון עדיין מתונה מהמצופה, איום התחרות על משאף ה-ProAir מצידה של פריגו נעלם לתקופה בלתי מוגדרת והתחרות לתרופה לסרטן בנדקה/טריאנדה נדחתה עד סוף 2022, הודות להחלטת בית המשפט", מזכיר טפר מספר גורמים חיוביים. להערכתו, בדוחות הרבעון השני שיפורסמו בתחילת אוגוסט טבע תפתיע ותכה את התחזיות השמרניות שהיא נתנה בתחילת השנה.

התרופה למיגרנה של טבע הייתה אמורה לקבל אישור מוקדם יותר, אך ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) גילה ליקויים במפעל של חברת סלטריון הקוריאנית שמייצרת עבור טבע את חומר הגלם לתרופה. לדברי טפר, "המפעל בקוריאה שמייצר את התרופה עבור טבע, אמור לעבור ביקורות של ה-FDA במהלך השבועות הקרובים. מכאן שהצלחה בביקורת תסלול את הדרך לאישור המיוחל בספטמבר. מנגד, במידה וה-FDA ימצא ליקויים נוספים מהותיים במפעל, נצפה לעיכוב אותו אישור מיוחל אל מעבר לספטמבר ואולי אף מעבר לשנת 2018".

להערכתו, אי הוודאות בנוגע לתרופה תשאיר את מניית טבע בחודשיים הקרובים בטווח צר של 23-25 דולר. "איתות חיובי לגבי קבלת אישור לתרופה, יכול להטיס את המניה לכיוון ה- 30-28 דולר, כאשר מנגד, דחייה עשויה לדרדר את המניה חזרה לאזור ה-20 דולר. אנו סבורים, בשלב זה, שהסיכויים לקבלת אישור בספטמבר גבוהים מהסיכויים לדחייה", הוא מסכם. 

המלצות אי בי אי לחברות הפארמה הדואליות
 המלצות אי בי אי לחברות הפארמה הדואליות

פריגו מחכה לאישור הגנרי ל-ProAir

על פריגו כותב טפר כי "המובילות של פריגו בתחום מוצרי הבריאות, המיקוד הייחודי בתחום המוצרים הגנריים המאופיינים בתחרות מוגבלת, ההצלחה הן בתהליכי ההתייעלות והן בהשקה של מוצרים חדשים, איכות הניהול של החברה ומבנה ההון - כל אלו יחד מצדיקים פרמיה ומכפיל רווח גבוה מזה של המתחרות הגנריות הקלאסיות". יחד עם זאת הוא מדגיש כי "אנו לא רואים מנועי צמיחה משמעותיים לשנים הקרובות וחוששים מהיכולת של החברה לשמר רווחיות גבוהה במגזר הגנרי בתנאי השוק הנוכחיים".

טפר מעריך שהמחצית השנייה בפריגו תושפע בעיקר מקבלת אישור ה-FDA לשווק את הגרסה הגנרית שלה למשאף ProAir של טבע, שמיועד לטיפול בדרכי הנשימה ובקוצר נשימה הנגרם בשל אסטמה. פריגו העריכה בתחילה שתוכל להשיק את התרופה בסוף השנה, אך לפני מספר שבועות הודיעה על עיכוב. לדברי טפר, "קיימת אי ודאות לגבי היקף הדחייה והסיכויים לקבל אישור במהלך 2019. השקת גנריקה ל-ProAir הייתה אמורה להיות ההשקה הגנרית המשמעותית ביותר בתקופה הקרובה, כך שעיכוב צפוי להשפיע מהותית על הצמיחה בטווח הקצר".

עוד הוא מוסיף כי "בחודשים הקרובים המניה תושפע גם מהמשך הציפייה מהחברה ומהמנכ"ל החדש להציג תוכנית אסטרטגית ברורה לפיתוח והאצת הצמיחה בטווח הבינוני והארוך, כשעיכובים נוספים בהצגת תוכנית או לחילופין הצגת תוכנית רדודה, עלולים להעיב על מחיר המניה".