נתנו כת"ף: היחידה החדשה בכנסת שמטרתה לפקח על הממשלה

בכנסת נערך היום יום מעקב והצגת תכניות עבודה של הממשלה • 12 שרי ממשלה הגיעו לוועדות הכנסת השונות במטרה להציג את תכניות עבודת המשרדים, הכוללות יעדים, שימוש בתקציב המדינה ומענה לשאלות חברי הכנסת

יום פיקוח על עבודות הממשלה / צילום: טל שניידר
יום פיקוח על עבודות הממשלה / צילום: טל שניידר

בכנסת נערך היום (ב') זו הפעם הראשונה יום מעקב והצגת תכניות עבודה של הממשלה. 12 שרי ממשלה הגיעו לוועדות הכנסת השונות במטרה להציג את תכניות עבודת המשרדים, הכוללות יעדים, שימוש בתקציב המדינה ומענה לשאלות חברי הכנסת. עבודת הרוחב הזו בוצעה בעקבות עבודת פנים בכנסת של יחידה חדשה בשם כת״ף, שהוקמה על מנת לסייע בפיקוח הכנסת על עבודת הממשלה. בראשות היחידה עומדת ד״ר שירלי אברמי, מי שהיתה ראש מחלקת מחקר של הכנסת עד לאחרונה.

במהלך דיון בוועדת הפנים בראשות ח״כ יואב קיש (הליכוד), נכנס יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין והסביר שהמטרה היא להקנות לכנסת כלי פיקוח משמעותיים יותר מאלה שהיו נהוגים עד היום.

״אנחנו מחפשים דרכים נוספות לפיקוח על הממשלה מלבד הגשת כמה אלפי הצעות חוק פרטיות. הנהגנו שעת שאלות במליאה, והתלונות היחידות ששמעתי זה מחברי כנסת שלא מספיקים לשאול את השאלה. לא מדובר בפעם ראשונה שהשר מגיע לוועדה לדווח וזו לא פעם ראשונה שהוועדה עושה את עבודתה ומפקחת על הממשלה, אלא שזו פעם ראשונה שיש פה ניסיון לשנות את המציאות המוכרת לנו ולבצע פיקוח ביום אחד מרוכז", אמר.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן ביחד עם המשנה למנכ״ל המשרד אליעזר רוזנבאום הציגו את התעדוף של עבודת המשרד וסקרו את התחומים השונים. חלק מן הדיון התמקד בתהליך הקמת תחנות משטרה ביישובים של החברה הערבית, הגברת גיוס כח אדם מוסלמי למשטרה ובהמשך הדיון התמקד בנושא הגדלת שטחי תאי המאסר בבתי הכלא, לאור החלטת בג״ץ ממארס 2017 שחייבה את המדינה להגדיל את התאים ל 3 מ״ר ו 4.5 מ״ר בהמשך.

אולם למרות הכוונות החשובות של יחידת כת״ף ויו״ר הכנסת, מעט מאוד חברי כנסת הגיעו לוועדת הפנים כדי להעלות שאלות ולבצע את עבודת הפיקוח על המשרד לביטחון פנים. חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) וחבר הכנסת זוהיר בהלול (המחנה הציוני) התייצבו לדיון והפנו שאלות לשר בנוגע התעדוף של הטיפול בנושא עבירות כלפי נשים וכלפי סוהרות. חבר הכנסת יואב בן-צור נכח לזמן קצר וכך גם חמאד עמר (ישראל ביתנו) אך למעט לביא ובהלול שהגיעו מוכנים לדיון, ויו״ר הועדה קיש, אשר היה בקיא מאוד בפרטים ובתוכניות העבודה של המשטרה - נראה היה שאין מי שיציב שאלות ויפקח מטעם הכנסת. חברי כנסת מסוימים נכנסו ויצאו אולי רק כדי להראות נוכחות פיזית.

הסיבה לכך עשויה להיות: ריבוי הוועדות בהן חברי הכנסת האחרים נאלצו להשתתף במקביל ו/או היעדרות מטעמים אחרים. ועדת הפנים של הכנסת מונה 14 ח״כים ושלושה ממלאי מקום. בין חברי הכנסת הקבועים בועדה נמצאים ח״כ תמר זנדברג, יעל גרמן, טלב אבו-ערער, יעקב אשר, בני בגין, נאוה בוקר, אחמד טיבי, אכרם חסון, בצלאל סמוטריץ׳ ויעל כהן פארן.

שעה קודם לכן, הגיע שר הכלכלה אלי כהן לוועדת הכלכלה בראשות ח״כ איתן כבל. כבל הציג את הדברים ואמר שמודל שיתוף הפעולה בין הוועדה לבין משרד הכלכלה הוא ״מודל לחיקוי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא״ הוא אמר.

גם בוועדה הזו הציג שר הכלכלה את הרפורמות שמשרדו מוביל, כמו רפורמת הטואלטיקה (הצגת המחיר בחו"ל של מוצרי טואלטיקה מובילים) ואמר כי היא הביאה לירידת מחירים של 12%. לדבריו: "הכיוון הוא טוב, אך זה לא מספיק - נמשיך עם זה עד שהמחירים יהיו זהים".

איתן כבל ואלי כהן בוועדה היום / צילום: נועם רבקין פנטון
 איתן כבל ואלי כהן בוועדה היום / צילום: נועם רבקין פנטון