השלטון תוקף

נקודת מבחן לכל נושא המטבעות הווירטואליים

מטבעות דיגיטליים / שאטרסטוק
מטבעות דיגיטליים / שאטרסטוק

רק זה היה חסר. עבור רוכשי המטבעות הווירטואליים, זו אינה תקופה קלה במיוחד, ואם נתייחס לביטקוין, כמייצג טוב של המרחב הפיננסי הזה, לפנינו מהלך טכני די דרמטי במחיר. הנה גרף של כמה מן הימים האחרונים (מעודכן ליום שישי האחרון):

משה-שלום-ביטקוין-03-07
 משה-שלום-ביטקוין-03-07

מאז החזרה הגדולה מן השיא סביב 20,000 דולר למטבע, היו כמה וכמה שלבים של עצירה בדרך למקום הנוכחי, דהיינו סביב ה-6000 דולר. אבל, רבים ראו בסביבה הזו בדיוק סוג של אזור המהווה תמיכה חזקה למטבע. כמו שזה נראה, יש כנראה די הרבה סוחרים-משקיעים שרצו לבדוק את ההשערה הזו, ובאו ולחצו על המחיר לחצות בשבירה מטה את הרף העגול.

זו יכולה להיות ברכה גדולה, במידה והמטבע יעשה את מה שהוא עשה בעבר, דהיינו חזרה מהירה מעלה, או, סוג של קטסטרופה לטווח הקצר-בינוני כאשר המטבע יחפש הרבה יותר נמוך רמה חדשה של התייצבות.

אבל, רגע, מה קורה כאן? מדוע מה שהיה כה לוהט עד לא מזמן, הפך להיות שק של חבטות של היצעים? התשובה פשוטה: השלטונות. מעבר לטכנולוגיות היפות שאפשרו את התעשייה החדשה הזו (Blockchain, etc…), עיקר העיקרים בזירה של המטבעות מן הסוג האלקטרוני נמצא ברצון הרוכשים להיות אנונימיים, ובעצם לעקוף את המערכת הפיננסית הרשמית.

האופי ה-"מזומני" של הנכס, והכמות המוגבלת והסופית של אותן מטבעות, שתי התכונות האלה היו לסיבה העיקרית להבנה שכאן ישנו משהו שיכול רק לעלות בערך (ביקוש גדל מול היצע מוגבל), וזאת ללא דיווח או רישום כלשהו. את נושא הכמות המוגבלת לא ניתן לשנות טכנולוגית אבל נושא האנונימיות היה תמיד בסכנה של סיום פתאומי.

מספיק היה שייכנסו לעובי הקורה הרגולאטורים השונים והמשונים, מזוויות של מימון עסקים, מיסוי, עקיבה אחרי הספקים ו-או הלקוחות, וקיבלתם את המכה הראשונה למערכת. כמו כן, חזינו בהמשך הדה-לגיטימציה במדיה, המלווה בדיווחים על פריצות בזירות המסחר, ולאחרונה, בערבוב המטבעות לנושא מימון לא חוקי של מפגלות, ועסקנים פוליטיים. כל אלה רק החמירו עד מאוד את המצב לרעה.

למעשה, המכה האחרונה הייתה בדיוק מן הסוג האחרון שהזכרתי, כאשר נאמר בשבוע שעבר בקונגרס האמריקאי שמטבעות מן הסוג הזה "השפיעו, וממשיכים להשפיע, על תהליכי הבחירות בארה"ב בעזרת מימון אנונימי של כסף מולבן". תוסיפו לכך את הצהרתו של מנהל משרד החקירות של השירות החשאי, רוברט נובי, בדבר הצורך "לחוקק חוקים שימנעו הפצה כה נרחבת של מטבעות וירטואליים, לצורכים פיננסיים, אך גם ביטחוניים" ותקבלו עוד גרגר של חול בשעון המתקתק נגד התעשייה.

האם כל זה מסכן את עצם קיומן של אותן מטבעות? לא. השד יצא מן הבקבוק, והתפצל לכל-כך הרבה זרועות שאי-אפשר לבטלו. מה שכן יכול לקרות הוא שאותה אלמוניות, בשימוש של דברים אלה, פשוט תיעלם עבור המשתמשים ה"רגילים", המהווים את הרוב. נשאר עם טכנולוגיה יפה, זמינה, וכנראה קצת יותר בטוחה, ולאורך זמן מקובלת, אך משולבת, במערכת הפיננסית הרגילה. המחיר, בימים אלה, פשוט מנסה לתמחר שינוי מהותי זה.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.