הבראה | בלעדי

בתע"א חוששים: ההנהלה תבקש להאריך הסכם ההבראה

לאור הדרישה מהמנכ"ל החדש, נמרוד שפר, להגדיל את הרווחיות התפעולית של החברה ל-9%, העובדים חוששים מדרישה להארכת הסכם ההבראה • ההסכם נחתם באוגוסט 2016 לשלוש שנים, ובמסגרתו ויתרו העובדים על עדכוני שכר, תשלום שעות נוספות, דמי הבראה ועוד

יאיר כץ / צילום: יאיר כץ
יאיר כץ / צילום: יאיר כץ

הנהלת התעשייה האווירית (תע"א) מתכוונת לדרוש מוועד העובדים בחברה להאריך בתקופה נוספת, של עד שנתיים, את משך תקופת הסכם ההבראה שנחתם בחברה. באמצעות הארכת תקופת ההסכם, החברה תוכל להמשיך ולהימנע מעדכוני שכר לעובדים, תשלומים על שעות נוספות, דמי הבראה וחופשה שנתית ושי לחגים.

הסכם ההבראה נחתם בחודש אוגוסט 2016 בין הנהלת תע"א לבין העובדים ויו"ר הוועד לשעבר, אהוד נוף. מתוקף אותו הסכם, פוטרו משורות תע"א כ-730 עובדים והסתיימה עבודתם של עוד כ-70 עובדים שאינם קבועים.

ההסכם גובש בתקופה שרפי מאור כיהן בתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה ועל רקע ההפסדים שצברה החברה במהלך השנים אלו, בעיקר בפעילויות האזרחיות. תוקף ההסכם היה ל-3 שנים, והוא עתיד לפקוע באוגוסט 2019.

הוויתורים שעליהם עובדי תע"א התחייבו במעמד החתימה על ההסכם, כוללים גם דחייה של שלוש שנים ביישום הסכם השכר שנחתם במגזר הציבורי, בתנאי שכספים אלה יושקעו במנועי צמיחה של החברה, כמו מחקר ופיתוח, הטמעה של טכנולוגיות חדשות והרחבת מאמצי השיווק ברחבי העולם. לפי הערכות, מדובר בסכומים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בתקופה של 3 שנים. בעבר העריכו בחברה את היקף התכנית בכ 150-250 מיליון דולר.

לצד התחייבויות אלה, הנהלת תע"א התחייבה לפני העובדים כי בתקופת הסכם ההבראה היא תפעל להתייעלות ארגונית ומבנית תוך איחוד כפילויות ופונקציות, הקטנת תקורות ואיחוד של מטות.

נמרוד שפר / צילום: מתוך אתר חיל האוויר
 נמרוד שפר / צילום: מתוך אתר חיל האוויר

"ההסכם לא יוארך ביום אחד"

בשבועות הקרובים ועד התעשייה האווירית מתכוון להעמיד לפני הנהלת החברה דרישה שתחשוף נתונים אודות סך הסכומים שנחסכו בשנתיים האחרונות בעקבות הוויתורים מצד העובדים. הוועד ידרוש מההנהלה לקבל פירוט אודות היקפי ההשקעה של כספים אלה במו"פ ובמנועי צמיחה עתידיים של החברה. "כולנו מקווים מאוד שהכסף הושקע למטרות טובות", אמר בסוף השבוע ל"גלובס" איש ועד ותיק בחברה.

גורמים בוועד הבהירו כי יתנגדו בתוקף להארכת תקופת ההסכם "ולו ביום אחד מעבר למועד שנקבע", כדבריו של אחד מהם. זאת, בין השאר על רקע מהלכי ההתייעלות שההנהלה צפויה לנקוט בהם בקרוב, בשאיפה להגדיל משמעותית את הרווח התפעולי שלה לשיעור של 9%. הגדלת הרווחיות של החברה היא אחת המטרות המרכזיות שיוגדרו למנכ"ל החדש שלה, האלוף (במיל') נמרוד שפר שמינויו לתפקיד זה אושר בדירקטוריון תע"א לפני כשבוע וחצי.

בין המהלכים המרכזיים ששפר ויו"ר החברה, הראל לוקר יבקשו להאיץ בקרוב, נמצאים גם איחוד של 4 חטיבות אזרחיות לחטיבת תעופה לחטיבה אחת וזאת תוך איחוד של מטות ופונקציות שונות. לפי הערכות שהועלו בעבר איחוד החטיבות יהיה כרוך בפיטורים של מאות עובדים, בעיקר בשל כפילויות שעשויות להיווצר במסגר תהליך זה.

ביום חמישי האחרון התקיים כינוס של מועצת העובדים בתעשייה האווירית ובמהלכו יו"ר הוועד, יאיר כץ התייחס לסוגיות שעל סדר היום, שנוגעות ליחסי העבודה בחברה. כץ התייחס גם לתוכנית לאיחוד חטיבות ולפיטורי עובדים והבהיר כי "הוועד לא ייתן את ידו לפיטורים נוספים בחברה".

אין מגעים לאיחוד תע"א ורפאל

הוא התייחס גם לפרסום מהשבוע שעבר ב"גלובס" אודות המגעים החשאיים שהתקיימו עד לאחרונה בין הנהלת התע"א לבין הנהלת רפאל מערכות לחימה ובחסות רשות החברות הממשלתיות לבחינה של מיזוג אפשרי בין שתי החברות. כץ הבהיר לחברי מועצת העובדים כי כעת לא מתקיימים מגעים כאלה.

גורמים בחברה התייחסו במהלך הימים האחרונים לתכניות המתגבשות בהנהלה, תוך התמקדות במהלך שבבסיסו הארכת תקופת הסכם ההבראה שנחתם בה לפני כשנתיים. "בהנהלה חוששים שאם לא תושג הארכה בתקופת ההסכם הזה, החברה תעמוד לפני אתגרים פיננסיים לא פשוטים", אמר גורם בכיר והוסיף כי "הצבר של החברה מרשים ומשמעותי, אבל כמה מכל המיליארדים נשארים לה בסוף ביד? זה זניח".

ברקע הדברים, המתיחות שניכרת במהלך השבועות האחרונים בין הנהלת התע"א לבין וועד העובדים שלה וההערכה שרווחת בחצרות החברה על עימות קרוב ובלתי נמנע בין הוועד ובין ההנהלה החדשה. "הכל מוביל לשם: תע"א רוצה להתייעל וגם אין לה הרבה ברירות. ועד העובדים עומד לפני בחירות נוספות בסוף השנה והיו"ר שנבחר באחרונה, כץ, ירצה להוכיח לעובדים שהוא נכון להגן על מעמדם, ומכאן שהפיצוץ הגדול הוא רק עניין של זמן", העריך גורם בחברה.

יש לציין כי תע"א עדיין לא מינתה סמנכ"ל משאבי אנוש, שעתיד לנהל את המשא ומתן עם העובדים, כמו גם לגבש את התוכניות שנוגעות ליחסי העבודה הפנימיים בחברה. הסמנכ"לית עירית קליפר אבני עומדת על סף פרישה מהתפקיד וניסיונות מהתקופה האחרונה לקלוט סמנכ"ל חדש במקומה הוקפאו, כדי לאפשר למנכ"ל החדש לעשות זאת.

לפי הערכות, בימים הקרובים תע"א תחדש את מאמציה לאייש משרה זו, כמו גם משרות בכירות אחרות שהתפנו במהלך החודשים האחרונים ובהם גם מנהל לחטיבת כלי הטייס הצבאיים ויתכן שגם סמנכ"ל כספים.

מתע"א נמסר בתגובה כי "התעשייה האווירית עוברת תהליכי שינוי משמעותיים, מבניים ואחרים, שמטרתם להבטיח את צמיחת החברה, שגשוגה והבטחת פרנסת עובדיה. טרם התקבלו החלטות בנושאים המוזכרים וכאשר אלו יתקבלו, הן יטופלו בדרכים המקובלות ולא באמצעות כלי התקשורת".