מונדיאל: אחרי הדחת מסי ורונאלדו, נייקי פותחת פער מאדידס

לתוצאות בשלבי ההכרעה של המונדיאל יש גם משמעות שיווקית • מי שכרגע סופגת את מרב הנזק היא אדידס, נותנת החסות של 12 נבחרות, שאיבדה תוך 3 ימים שתי נבחרות משמעותיות: גרמניה וארגנטינה • גם נייקי ספגה אתמול נזק עם ההדחה של פורטוגל, ואולם לה יש תחליף הולם - נבחרות צרפת וברזיל • פרשנות

ליונל מסי / צילום: רויטרס
ליונל מסי / צילום: רויטרס

גביע העולם בשיאו. אנחנו כבר בשלבי ההכרעה בהם אין הזדמנות שנייה, נבחרת שמפסידה חוזרת הביתה. גרמניה הייתה הראשונה מבין הנבחרות הגדולות שמצאה עצמה על המטוס חזרה, ואתמול הצטרפו אליה גם שני הכוכבים הגדולים של הכדורגל העולמי, מסי ורונאלדו, כשארגנטינה ופורטוגל הצטרפו לרשימת הנבחרות המודחות.

לתוצאות בשלבי ההכרעה של המונדיאל יש כמובן גם משמעות שיווקית. מי שכרגע סופגת את מרב הנזק היא אדידס, נותנת החסות הרשמית של 12 נבחרות, שאיבדה בתוך 3 ימים שתי נבחרות משמעותיות מאוד: גרמניה וארגנטינה. רק לפני 4 שנים, במונדיאל 2014 בברזיל, עוד נהנתה החברה הגרמנית מגמר "אדידס מלא" בין ארגנטינה וגרמניה.

הנזק המיידי שנגרם לאדידס הוא החלפת התצוגה בחלונות הראווה. בכל חנות של אדידס מוצגת בגאון חולצה של ליאו מסי במדי הנבחרת, וכעת יצטרכו להחליף אותה בדמות פופולרית קצת פחות.

באדידס אמנם יכולים להיות מאוכזבים מההדחה המוקדמת של הכוכב הגדול, אבל יש להם סיכוי לא רע להיות מיוצגים בגמר. בין הנבחרות של אדידס שנותרו בטורניר ניתן למנות את בלגיה וספרד, נבחרות שעל הנייר יש להן פוטנציאל להגיע עד הגמר.

על-פי פרסומים, אדידס, שמשמשת כאחת הספונסריות הרשמיות של הטורניר, בונה על המונדיאל כגורם להעלאת שיעור ההכנסה השנתית ב-3%-4%. החברה אף יצאה בסוף השבוע האחרון במהלך שיווקי מעניין, עם פתיחת שלב הנוק-אאוט של הטורניר, כשהשיקה כדור מיוחד - Telstar Mechta - גרסה מעט שונה, בצבע אדום במקום שחור, של הכדור הרשמי של הטורניר. בכך מקווה אדידס להגדיל עוד את כמות המכירות של כדורי המונדיאל, המתוכננות על-פי פרסומים לכ-15 מיליון כדורים.

בצד השני, גם היריבה הגדולה נייקי ספגה אתמול נזק לא מתוכנן עם ההדחה של נבחרת פורטוגל, כולל הפרזנטור העיקרי שלה, כריסטיאנו רונאלדו. ואולם לנייקי יש תחליף הולם, מאחר שהיא נותנת החסות של שתי נבחרות שמועמדות על-פי סוכנויות ההימורים ללכת עד הסוף: צרפת וברזיל.

בצרפת משחק הכוכב העולה, קיליאן אמבפה. אמבפה, בן ה-19 בלבד, שאף זכה לכינוי המחמיא "פלה הצרפתי", הוא הגיבור של נבחרת צרפת בטורניר, והיה זה שהכריע אתמול את מסי וארגנטינה עם שני שערים ועוד סחיטת פנדל. בברזיל משחק ניימאר, הכדורגלן היקר בעולם ומי שנחשב שלישי רק למסי ורונאלדו.

ההדחות המוקדמות של נבחרות גדולות הן כמובן חלק מהמשחק, אבל הן משפיעות גם על פיפ"א ונתוני הצפייה של המשחקים. שלוש נבחרות משמעותיות מבחינת היקפי צפייה במשחקים - ארגנטינה, גרמניה ופורטוגל - כבר בחוץ. וביחד עם שתי מדינות כדורגל שלא העפילו למונדיאל ומחזיקות נתוני צפייה גבוהים במיוחד - איטליה והולנד - פיפ"א תקווה שלא יהיו עוד הרבה הפתעות עד לסיום הטורניר.