השופט משה גל יהיה יו"ר הוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים

ל"גלובס" נודע כי גל צפוי להחליף את איילה פרוקצ'יה כיו"ר הוועדה הבוחרת מועמדים לדירקטוריון בנק לאומי, דיסקונט ודקסיה

השופט משה גל / צילום: אתר בית המשפט
השופט משה גל / צילום: אתר בית המשפט

השופט בדימוס משה גל צפוי להחליף את השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה כיו"ר הועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה - כך נודע ל"גלובס". גל כיהן בעבר כמנהל בתי המשפט בישראל וכן כנשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. הוא כיהן כשופט בין השנים 1989 ועד לשנת 2012.

בעבר נחשב השופט גל גם למועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. גל (68) הוא סגן-אלוף במיל' ומכהן כשופט בבית הדין הצבאי לערעורים. המינוי הוא החלטה של שרת המשפטים, איילת שקד, בהתייעצות עם נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות.

תפקיד הוועדה בראשה גל צפוי לעמוד הוא להציע מועמדים לכהונת דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה. לפי החוק, כל בעל מניות של 2.5% ומעלה בבנק ללא גרעין שליטה יכול להציע מועמד לדירקטוריון שייבחר על-ידי אסיפת בעלי המניות. בפועל נדיר ביותר שבעלי המניות בבנקים אלה (בעיקר המוסדיים) יציעו מועמדים, כך שלוועדה יש כוח רב בקביעת הרכב הדירקטוריון בבנק ללא גרעין שליטה. כיום בנק לאומי, דיסקונט ודקסיה הם בנקים ללא גרעין שליטה, ולא מן הנמנע כי בנקים נוספים יעברו לקטגוריה זו בשנים הקרובות.

גל יחליף את פרוקצ'יה שתסיים קדנציה בת 5 שנים. פרוקצ'יה נחשבת ליו"ר דומיננטית של הוועדה. בוועדה חברים גם חיים אורון (חבר כנסת לשעבר), יצחק בן-ישראל (אלוף במיל') ושני דח"צים מהבנק בו בוחרים בכל פעם מועמדים לדירקטוריון.

לאורך השנים נשמעה ביקורת על פעילות הוועדה, בעיקר על כך שהיא לא שקופה מספיק בתהליך סינון ובחירת המועמדים. כמו כן, באחרונה הושמעה ביקורת על רקע החלטת הוועדה לפנות באופן יזום לשני מועמדים ולסמנם כמועמדים ראויים לתפקיד יו"ר הבנק - ירום אריאב בבנק דיסקונט (שלא נבחר בסופו של דבר באסיפת בעלי המניות) ויורם טורבוביץ' בבנק לאומי (האסיפה טרם נערכה).