גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיבוק מבריטניה: מה אפשר ללמוד מהביקור של הנסיך ויליאם

בשבועות האחרונים אירחה ישראל אירועים המעידים על דמותה המפוצלת ועל היחס השונה שהיא מקבלת בעולם: מצד אחד טקסי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים שהתאפיינו באווירה אוונגליסטית, ומהצד השני ביקור הנסיך ויליאם שהקפיד לחזק את הקשר לצד התל אביבי של המדינה

הנסיך ויליאם בישראל \ צילום: בן קלמר
הנסיך ויליאם בישראל \ צילום: בן קלמר

השבוע הגיע לארץ הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג', לביקור ראשון מטעם בית המלוכה הבריטי בישראל. לא ניתן בסיקור שנמשך יום אחד ללמוד באמת על אופיו של אדם, אבל כתבים המלווים באופן צמוד סיורי נכבדים למיניהם - שרות, שועים, סנטוריות, נשיאים וראשות ממשלה - רואים לאורך השנים סוגים של מחוות, כישורי תקשורת אישיים ורצון או אי-חשק מופגן של אדם להקשיב לסובבים אותו. רבים מאותם הנכבדים מקפידים לבצע את מלאכת העמדת הפנים אל מול הצלמים ומיד לאחר מכן מתנתקים ורצים הלאה. לא מאשימה אותם, קשה עד בלתי-נסבל לחיות תחת זכוכית מגדלת ציבורית.

אצל ויליאם - בישראל כבר אפשר לכנות אותו כך, אחרי שההמונים בחוף פרישמן קראו לו 'וילי, וילי, בוא נאכל שאוורמה ביחד' - אפשר היה להיווכח במאמץ מיוחד, שגם הוביל לתוצאות, במתן תשומת לב לאנשים אותם פגש. לוח הזמנים שלו היה עמוס. את יום שלישי הוא התחיל ביד ושם, ומשם הוא המשיך לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור, לבית הנשיא ראובן ריבלין, למרכז פרס לשלום ביפו למפגש עם קבוצת כדורגל של ילדים יהודים וערבים ולחוף פרישמן בתל אביב. שם, אחרי סמול טוק עם ראש העיר רון חולדאי, הליכה בחול הים הבוער (‭35‬ מעלות) אל סוכת המצילים, טיפוס מעלה ושיחה בתוך הסוכה עם כ-4 מצילים, ירד הנסיך והתיישב על כיסאות פלסטיק אדומים.

מתחת לצילון החוף חיכו לו השייטת לי קורזיץ‘, והגולשים עמרי חצור ושחר אהרוני. ויליאם בן ‭.36‬ קורזיץ בת ‭ 34‬וחצור ואהרוני בני ‭ .30‬ ארבעתם משתייכים לאותו הדור. נושא השיחה היה הזיהום ממנו סובלים חופי הים ופעילותם של הספורטאים הישראלים מחוץ לגבולות הספורט ההישגי. חצור, גולש גלים אשר זכה באליפות אירופה וסיים שני באליפות עולם לנוער, מקדיש היום חלק מזמנו לעניין. הפעילות שלו ממוקדת בחינוך גולשים וצוללים לאסוף זבל מתוך הים ולהוציאו. אהרוני, מעורב בפעילות ‭ ,(surfing 4 peace) S4P‬ המסייע ברכש והעברת גלשנים למועדון גלישה בעזה, ומעודד אנשים מרקעים שונים לגלוש יחד ולעודד פעילות ספורטיבית חוצת גבולות.

למחרת, ביום רביעי, נפגש ויליאם עם מנכ"לית עמותת צלול מאיה יעקבס, עדי לוסטיג פעילת איכות סביבה בחופי ישראל ועוד אקטיבסטיות. השיחות נסבו על אלמוגים, פלסטיק, שקיות, כלובי בקבוקים, איסוף, מיחזור ואשפה. האיש עם שתי רגליים על הקרקע במלוא מובן המילה.

בחזרה לים. בדקות בהן שוחח ויליאם עם הגולשים, שיגרו אנשי השגרירות הבריטית את הצלמים והעיתונאים לעמוד עם הפנים למגרש הכדורעף חופים. נעמדתי, ומיד הצטרף אלי ומרפק אותי צלם בריטי מבוגר רשמי בשרוולים ארוכים. מן הצד השני מרפק אותי צלם סוכנויות בריטי. צלמים ועיתונאים דוחפים אחד את השני בגסות באירועים מן הסוג הזה. בין אם הם ישראלים או בריטים, בכל מקום בעולם, הם תמיד רומסים בחדווה את הנשים העיתונאיות והצלמות שעובדות לצידם, העיקר שהם יוכלו לצלם יותר טוב מכולם/ן. לא משנה שלרוב הם גבוהים וגדולים יותר.

בזמן שעמיתי הבריטים דחפו אותי, ויליאם נשאר בגבנו עוד דקות ארוכות. אנחנו חושבים כל הזמן שהנה הוא כבר מולנו לפוטו-אופ כדורעף חופים והוא ממשיך וממשיך. שיחה אמיתית.

אדם שנולד נסיך כי נולד במקרה לאב ואם מסוימים. הוא לא תכנן את זה ואין לו תפקיד ממשי בחייו חוץ מלגלות סקרנות ותשומת לב לפרטים החשובים בעולם של ‭ .2018‬ לרגעים חשבתי שזה עצוב, לחיות מאחורי הכלוב הווירטואלי של צילומים, סקרנים, מסקרים וחטטנים. אבל ראיתי אדם שמנסה להוציא את המיטב מן הסיטואציה הייחודית הזאת.

גלויות מירושלים ומתל אביב

במרחק של שישה שבועות אחד מהשני, חוויתי שני אירועים שונים מאוד באופיים. שוני שמעיד משהו על אופיה המפוצל של ישראל ‭ .2018‬ האירוע הראשון - העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים בחודש מאי - כלל שלל טקסים. קוקטייל חגיגי במשרד החוץ, נאומים רגשניים בארוחת בוקר במלון וולדורף והטקס עצמו בנוכחות מסיבית של העדה האבנגליסטית הישראאמריקנה. זה היה החודש החושני של ירושלים.

האירוע השני - הנסיך ויליאם בקיץ הלוהט של תל אביב עם סוכת המציל של חולדאי וקוקטייל משוגע של מוזמנים חריגים בדשא של השגריר דיוויד קורי ברמת גן. לו הייתי תיירת, רשמיי היו של שמיים וארץ, קודש וחול, עבר ועתיד.

בעוד שני האירועים התאפיינו במבול של מחוות דיפלומטיות עם מעט מאוד משמעות מעשית, קיבלנו אלינו את אורחי מנהיגות העתיד. האחד, נסיך שכנראה יהיה מלך. יהיה לו כתר על הראש ומעמד רם, אך גם אז ימשיכו אנשים לשאול, מי צריך כיום את בית המלוכה הבריטי ומה הוא עושה בחייו חוץ מלהיות בתפקיד.

האחר, ג'ארד קושנר, בן ה-‭,35‬ חותנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גם עתידו הפוליטי של זה ככל הנראה עוד לפניו.

שניהם הגיעו לתפקידם באמצעות קשרי המשפחה. אף אחד משניהם לא נבחר או עבד קשה מדי כדי לשבת בכיסא הקדמי של ההיסטוריה.

ויליאם חסר סמכויות רשמיות אך בעל השפעה תודעתית. קושנר, איש עם מושכות בידיו. פער הגילאים בניהם עומד על שנה אחת בלבד. כל אחד מהם, בבואו אלינו, ניהל אירוע חשוב. מדינת ישראל אירחה את שניהם בנדיבות, בתשומת לב לפרטים, בחינניות והתרגשות רבה. כך צריך.

הסמלים והטקסים נראים פומפוזיים ברגע האמת אך בדיווחים לתוך ספרי ההיסטוריה ימלאו השניים האלה תפקיד.

הנסיך ויליאם רשם את סיומו של פרק נוגה ביחסים בין ישראל לממלכה הבריטית. הכעס שלהם על אופן סיום המנדט על ארץ ישראל הוביל לכך שבמשך שבעה עשורים לא הציב כאן בן מלוכה בריטי את רגלו (למעט ביקורים לא-רשמיים קצרים).

החתן קושנר רשם את סיומו של פרק מוזר בין ישראל למרבית מדינות העולם, לפיו לא הסכימו לראות בבירת ישראל ירושלים כבירתה הרשמית של המדינה. הוויכוח בין ישראל לקהילה הבינלאומית טרם הסתיים אבל ארה"ב התחילה את הטרנד וכך יהיה מעכשיו.

מלוכה, שמרנות ונשיא מהפכן

על כל אחד מן האירועים ניצחה מדינת המוצא, באמצעות השגרירות המקומית שלה פה. השגריר האמריקני דיוויד פרידמן מחד והשגריר הבריטי דיוויד קורי מאידך. פרידמן התייצב גם הוא לברך את הנסיך ביום שלישי האחרון בערב, כך שגם כולם הצטלבו עם כולם.

האמריקאים חיבקו את ירושלים עם דת, פסוקים, דיבורים על הקמת בית המקדש השלישי, התעלמות מן הנרטיב הערבי, חיבוק לאורתודוקסים ועצימת עיניים מכל היהודים הליברליים והמתקדמים של העולם. בשעת הטקס נהרגו בגדר של עזה כ-‭60‬ פלסטינים והאורחים בטקס קיבלו על כך פושים בנייד, תוך כדי שירת הללויה. הטקס עצמו לווה באלמנטים דתיים, כמעט זרים ליהודים, עד כדי האבסורד שחלק מן הדוברים היו המטיפים הייגי וג›פריס, אנשים שאמרו דברים שנויים במחלוקת על מוסלמים ועל תפקידם ההיסטורי של יהודים.

הבריטים חיבקו את תל אביב עם אבטיח, כדורגל בין יהודים לערבים, כדורעף חופים, בגדי ים, סוכת מציל, רחפן עירייה שמצלם כל רגע, פעילי איכות סביבה ובדשא מעונו של השגריר הבריטי הציגו לנסיך את הדוגמנית בר רפאלי, הזמרים עברי לידר ושירי מימון וגם את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, איש העסקים יצחק תשובה ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, בהתערבבות ציבורית בלתי-אופיינית לו. למחרת המשיך הנסיך עם הצד הצעיר - סיור בשדרות רוטשילד, פגישה עם נטע ברזילי ופגישות עם פעילים חברתיים בתל אביב.

חולדאי היה צמוד לנסיך חלק מן היום. ראש עירית ירושלים ניר ברקת לא הסכים לבוא לאירוע החגיגי ברמת גן, כיוון שרצה שהנסיך יפגשו בירושלים.

לא ניתן היה לחשוב על אירועים בעלי אג‘נדה הפוכה יותר זה מזה. מצד אחד האירוע של בית המלוכה השמרן, עם הפקה מודרנית, צבעונית, מחוברת למוזיקה, ספורט ולעולם המודרני. מהצד השני האירוע של הבית הלבן התוסס ביותר אי-פעם עם נשיא מהפכן באופיו, עם הפקה נוצרית, שמרנית ומסורתית. עולם מוזר .

אם שולחים את הגלויות שלי מחוף פרישמן בתל אביב ביוני ומשכונת ארנונה בירושלים במאי, חייבים לחשוב על הדבר הבא: האם אין זה אפשרי לחבר ולשלב בין הקצוות? ישראל מורכבת ומסובכת, אך מדוע אמריקה ובריטניה של שנת 2018 רואות אותנו כל אחת בצורה כה חד-צדדית?

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי