גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוויה נשיאותית: האם אאודי A8L החדשה שווה את המחיר?

ה-A8, שהפכה לאחרונה למכונית השרד הרשמית של ראש הממשלה ובכירי המדינה, מפגינה עיצוב מאופק יחסית ומפנקת את יושביה במרחב שראוי לראשי מדינות ● אבל הכוכבת האמיתית היא הטכנולוגיה העתידנית שמאחורי הקלעים

כתיבה על מוצר צריכה טכני כמו מכונית מעניקה, בדרך כלל, פטור מהתעסקות בפוליטיקה ורכילות. אבל יש מקרים שבהם פשוט אין ברירה וכזהו המקרה של אאודי A8L החדשה. כ-13 מכוניות כאלה, בגרסה המשוריינת, שעולה כ-3.5 מיליון שקל ליחידה, נרכשו לאחרונה על ידי המדינה עבור רה"מ, הנשיא, שר הביטחון ועוד אח"מים "טעוני הגנה", מה שהופך אותה למכונית השרד הרשמית של ישראל.

לפיכך נמהר להרוות את צימאון הציבור לרכילות ונספר לקוראינו אילו תפנוקים ועינוגים היא מזמנת לבכירי המדינה והמערכת הפוליטית. נתחיל כמובן במושב ה-VIP, שהוא המושב האחורי הימני. מלבד שליטה חשמלית נפרדת ומלאה מגיע המושב גם עם הדום, שנשלף מגב המושב של הנוסע הקדמי ומאפשר שכיבה כמעט מלאה נוסח מחלקה ראשונה. היושב באותו כיסא מכובד זוכה לא רק למסאז' לגב ולכתפיים, כמקובל בלימוזינות, אלא גם - לראשונה בעולם הרכב - למסאז' נפרד לכפות הרגליים, בליווי חימום לימים קרים.

לרשות היושבים מאחור עומדים גם שלושה מסכי מולטימדיה דקיקים וכסופים, שנשלפים מתושבתם, הופכים לטבאלטים ומשמשים כמערכת בידור ותקשורת אישית מקושרת-רשת עם שליטה אלחוטית במערכות הרכב. לחיצה על כפתור מפעילה יוניזטור לשיפור איכות האוויר בתא ולחיצה נוספת מרססת אלקטרונית בשמים יוקרתיים לחלל הרכב. ועוד לא הזכרנו מערכת קול של B&O עם 24 רמקולים ו-1,900 ואט וכך הלאה. בקיצור, בהחלט משתלם להיות VIP בשירות המדינה.

מנעמי שלטון לחוד, ספינת הדגם החדשה של אאודי תוכננה גם כרכב שרד עבור מנהלי תאגידים "רגילים" וסתם אזרחים פרטיים עשירים (מאוד), ולפיכך מתכנניה בחרו בשפת עיצוב שקטה ולא מתבלטת - אם אפשר לקרוא כך למכונית שנמתחת לאורך של קצת יותר מ-5.3 מ'. יש לה פרופורציות מאוזנות וצפויות, משטחי גוף מלוטשים ונטולי התחכמויות וקו שמשות סולידי. מביני עניין יבחינו בפנסים קדמיים אולטרה-מתוחכמים ובפנסים אחוריים מבוססי OLED (לראשונה בתעשייה), שזורחים באור יקרות. אלמנט העיצוב היחיד שמפר את ההרמוניה הוא פס תאורה רוחבי מואר שמחבר בין הפנסים האחוריים בנוסח מכוניות אמריקניות משנות ה-90'. קרוב לוודאי שלמחלקת העיצוב של אאודי יש לכך הסבר מלומד ומוכן מראש.

תא הנוסעים לוקח צעד נוסף קדימה את מוטיב "המינימליזם המתוחכם" של היצרנית. סביבת הנהג נקייה, זורמת וכמעט נטולת מתגי שליטה פיזיים, והשליטה מתבצעת בעיקר באמצעות שני מסכי מגע ברזולוציה גבוהה, שממוקמים זה מעל זה. המערכת לא מוחצנת ולא מאיימת על טכנופובים כמו מסך הענק של מרצדס S קלאס, למשל, והיא לבטח היעילה והידידותית ביותר לשימוש שבה נתקלנו עד היום. אייקונים גדולים מאפשרים ראייה גם ללא משקפי קריאה, התגובה למגע מדויקת ומהירה, התפריטים מאורגנים היטב וניתן לשלוט ברובם מההגה. אפשר גם להפעיל את רובם באמצעות זיהוי קולי מדויק בשפה טבעית, אם כי לא בעברית. 

אאודי A8 לונג

על מנעמי המושב האחורי כבר דיברנו, אבל שמחנו לגלות שאאודי לא הזניחה גם את "מעמד הפועלים". המושבים הקדמיים מעניקים תמיכה טוטאלית לגב בנסיעות ארוכות ומערכת העיסוי שלהם, שמכסה גם את הכתפיים, מתחרה בכל כורסת עיסוי מקצועית. הגימור של ריפודי העור, העץ והדיפונים הוא באיכות הגבוהה ביותר שבנמצא ובידוד הרעשים, שמסתייע גם באלקטרוניקה, נושק לשלמות.

ספינת הדגל של אאודי תוכננה לעידן הנהיגה האוטונומית ויכולנו למלא כאן מוסף שלם על החידושים האלקטרוניים שחבויים בה. אבל נסתפק בתקציר: בלב המכונית שוכן מחשב-על מרכזי מבית NVIDIA, שנעזר באלגוריתמים של בינה מלאכותית, בצ'יפ דור 4 של מובילאיי ובעשרות חיישנים כדי לזהות את הסביבה המשתנה, לנתח את הנתונים בזמן אמת ולשלוט עצמאית במערכות הניהוג של הרכב, כולל ההיגוי והמתלים. יש גם גיבוי של תקשורת לכבישים חכמים, מה שקרוי V2X .

חלק מיכולות המערכת הזו עדיין רדומות וישוחררו רק בעתיד, אבל גם הפעילות מרשימות מאוד. לחיצה על מנוף קטן פוטרת לחלוטין את הנהג מהצורך לשלוט ברכב בפקקים, כולל היגוי, והרכב מסוגל לבצע היגוי עצמי בשיוט ללא התערבות של הנהג במהירויות גבוהות על הכביש המהיר, אם כי לפרקי זמן קצרים - בעיקר בשל מגבלות רגולציה. המערכת האוטונומית ב-A8 "שלנו" הצליחה להתמודד היטב עם הסימונים המבלבלים על האספלט הישראלי ועם נהגי הקמיקזה הנפוצים, אך למרבה המזל היא (עדיין) לא מייתרת לגמרי את הנהג.

כאשר מתעלמים מכל אופציות ה-AI והסיוע ולוקחים את ההגה לידיים, מסתבר שהלימוזינה הענקית הזו אפילו יכולה להיות מכונית מהנה לנהיגה. במצב הספורטיבי ההגה מהיר ונעים, מתלי האוויר הממוחשבים מאזנים לחלוטין את נטיית הגוף בפניות וההנעה והשילוב בין הנעה כפולה להיגוי לכל הגלגלים (הגלגלים האחוריים נעים בזווית הפוכה לאלה של הקדמיים) מייצרת התנהגות חדה ומשעשעת. זאת בתנאי, כמובן, שעומד לרשותך כביש גדול ופנוי מספיק. ההיגוי האקטיבי מסייע גם בעת ביצוע תמרונים הדוקים ברחובות עירוניים דחוקים.

שיכוך הזעזועים מצוין ברוב התנאים, אך במפתיע הוא לא מעניק את השלמות לה ציפינו. הבולמים מרגישים מעט רכים וחופשיים מדי בעת מפגש עם המהמורות הישראליות הקשוחות.

עם כל האלקטרוניקה, המחשוב והגאדג'טים, המנוע והגיר מנגנים כינור שני ברכב ואכן ואין לנו יותר מדי מה לספר על מערכת ההנעה. האופציה היחידה בארץ כרגע היא מנוע V6 טורבו בנזין בנפח 3 ליטר, שמייצר 340 כ"ס. זהו מנוע חלק, יעיל ונטול דרמות, שמייצר מספיק דחף לכל דרישה הגיונית שניתן להפנות למכוניות שרד כזו עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ודחף ראוי בעליות. הוא מקבל גם גיבוי ממערכת היברידית "קלה", שמספקת שיוט נטול זיהום בנסיעה על כביש המהיר ומסייעת רבות לחיסכון.

המחיר של אאודי A8 "לונג" בגרסת הבסיס, שאין בה שום דבר בסיסי, מתחיל ב-779 אלף שקל לפני אופציות "אישיות", וזה נחשב מחיר ידידותי ביחס למקובל בז'אנר הזה בישראל. המחיר יהפוך להיות אפילו יותר ידידותי כאשר תנחת כאן גרסת הפלאג-אין הייבריד עם למעלה מ-440 כ"ס והטבת מס של מאות אלפי שקלים. גם המכונית "הרגילה" מציעה כיום שילוב מפתה בין עיצוב חיצוני אלגנטי, שאינו מושך תשומת לב ציבורית מיותרת, לבין פינוקים ברמה נשיאותית, ובעתיד הלא רחוק, אחרי כמה שדרוגי תוכנה וחומרה, נקבל בו גם יכולת תנועה אוטונומית מלאה. בינתיים, שוחרי האוטונומיה יכולים להסתפק בנהג פרטי צמוד. עדיף על חשבון המדינה.

 

חלק מהמתחרות

 

מרצדס S450

ה-S קלאס היא עדיין מובילת המכירות בפלח האולטרה-פאר, ובפער גדול, עם הרבה לקוחות נאמנים. היא עברה בשנה שעברה שדרוג וקיבלה שלל מערכות סמי-אוטונומיות, אולם איבדה, בינתיים, את גרסת הפלאג-אין הפופולארית והמוזלת. גרסת ה-450 לונג, עם מנוע 3 ליטר טורבו ו-367 כ"ס, עולה 940 אלף שקל

לקסוס LS500H

ב-795 אלף שקל, הנציגה היפנית החדשה בפלח היוקרתי מציעה ממדים ופינוק של לימוזינה ביחד עם עיצוב ספורטיבי. תא הנוסעים מציע עיצוב עילי, איכות מרשימה וגאדג'טים עדכניים ומערכת ההנעה משלבת מנוע V6, מנוע חשמלי וסוללה גדולה בהספק כולל של 359 כ"ס. מתלי אוויר הם סטנדרט

ב.מ.וו 740 לונג

ב.מ.וו 740 לונג "רגילה" עולה 935 אלף שקל ומצוידת במנוע V6 טורבו בנפח 3 ליטר עם 326 כ"ס. לצד ממדים ומרחב פנים של לימוזינה יש שלדה שהיא מהספורטיביות בחבורה. יש מערכות ניהוג סמי-אוטונומיות, כולל היגוי עצמי בפקקים. הגרסה הפופולרית בארץ היא ה-740 פלאג-אין עם מנוע 2 ליטר, מנוע חשמלי ומחיר של 765 אלף שקל.

עוד כתבות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט