חשש בסינרג'י: לא תוארך הערובה שמגינה מיבוא כבלים טורקיים

כדי להאריך את תוקף הערובה, שתפקע באמצע אוגוסט, יש לבצע שימוע בטורקיה המתעכב מסיבות ביטחוניות

חשש בתעשייה מפקיעתה של ערובה זמנית שמגינה על מפעל סינרג'י משדרות מפני יבוא של כבלים זולים מטורקיה. הערובה (היטל על יבוא) הוצאה בחודש פברואר השנה שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם עליה מחשש שהימשכות היבוא של כבלי מתח נמוך מטורקיה תעמיד את סינרג'י בסכנת סגירה. בשלוש השנים האחרונות נקלעה החברה למשבר חריף עקב יבוא זה וצמצמה את כוח האדם שלה מ=250 ל=90 בלבד והפסידה עשרות מיליוני שקלים.

בדיון שהתקיים אתמול (ג') בוועדת הכספים של הכנסת, בהשתתפות הנהלת המפעל ונציגי משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה, נחשף כי החברה עשויה להיקלע שוב למשבר בעקבות פקיעתה הצפויה של הערובה הזמנית בגובה של 14.5% על יבוא כבלים מטורקיה באמצע חודש אוגוסט הקרוב. לדברי מנהלי המפעל, המצב השתפר מאז נקבעה הערובה, אך כעת לא ברור אם זו תחודש.

עם הטלת הערובה הזמנית, המדינה פתחה בחקירה לחשד ליבוא בהיצף של כבלים מטורקיה, כמתחייב מאמנות סחר בינלאומיות. את החקירה מוביל הממונה על היטלי הסחר שבמשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, והארכת תוקף הערובה מותנית בהשלמת החקירה. אלא שהוא עצמו מטיל ספק באפשרות להשלים את החקירה עד אמצע אוגוסט, בין השאר מפני שהוא וצוותו נדרשים להגיע למפעלי כבלים בטורקיה, כדי לקיים ליצרן הטורקי שימוע בנושא, אך מסיבות ביטחוניות נאסר עליהם לנסוע.

גורמים בתעשייה העריכו בשיחה עם "גלובס" כי אם הנסיעה תמשיך להתעכב יהיה בסמכות משרד הכלכלה לחדש את הערובה הזמנית, תוך אימוץ הנתונים שנמציאה לו סינרג'י. גם שר הכלכלה כהן הודיע כי יפעל למתן סיוע לסינרג'י כדי למנוע משבר נוסף.

סינרג'י נמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו שבראשה יובל כהן. הקרן רכשה את החברה במסגרת הסדר חוב לפני כשלוש וחצי ומאז היא השקיעה בהבראתה כ-100 מיליון שקל.

משרד הכלכלה מסר בתגובה כי "אכן נסיעת הצוות החוקר לטורקיה נמנעה בשבועות האחרונים מסיבות ביטחוניות. הנסיעה נבחנת בימים אלו שוב ובמקביל משרד הכלכלה בוחן את האפשרות להאריך את הערובה הזמנית בשלושה חודשים נוספים וזאת בהתאם לקבוע בחוק".