30 מיליון שקל יוקצו למען הוצאת נשים בדואיות לעבודה

תוכנית של משרד הכלכלה תתמוך עד לגובה רבע מההשקעה בהקמת מפעלים קטנים ובינוניים ליד היישובים הבדואיים

כפר בדואי בנגב /  צילום: רויטרס
כפר בדואי בנגב / צילום: רויטרס

תוכנית שגיבשו משרד הכלכלה והתעשייה והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב מבקשת לסייע להגדלת מספר המפעלים בקרבת היישובים הבדואיים בדרום ולהרחיב את היצע מקומות העבודה, בעיקר לנשים בדואיות. לפי התוכנית החדשה, המדינה תעמיד ליזמים שיקימו מפעלים קטנים ובינוניים באזורי תעשייה הסמוכים ליישובים בדואים מוסדרים או ליישובי הפזורה מענקים של עד 25% מהיקף ההשקעה ובסכום מרבי של 10 מיליון שקל, מבלי לחייב אותם לעמוד ביעדי יצוא.

מנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ, אמר בשיחה עם "גלובס" כי היקף התוכנית הוא כ-30 מיליון שקל וכי הרשות שואפת לכלול במסגרתה 10 תוכניות סיוע לפיתוח ולהקמה של מפעלים חדשים בדרום. לדבריו, אזורי תעשייה מאושרים שנמצאים בצמוד לישובים בדואיים הם עידן הנגב שליד רהט  ואזורי תעשייה ליד שגב שלום ואבו קרינאת.

לפי מתווה התוכנית, יזם שיבקש סיוע מהמדינה להקמת מפעל באזורים אלה יידרש לעמוד בכמה דרישות, ובהן העסקה של מספר מינימלי של עובדים; התחייבות לעלות שכר חודשי ממוצעת מסוימת לעובד; הקפדה על תמהיל עובדים ומקום מגוריהם - כמו התחייבות שלפחות 50% מהעובדים במפעל יהיו נשים מהמגזר הבדואי.

הניסיון להרחיב את היצע התעסוקה לנשים בדואיות בדרום בא בין השאר על רקע נתוני סקר שעשו מכון ברוקדייל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שלפיו ב-2015 ניכרו פערים משמעותיים בתעסוקה נשים בדואיות לעומת גברים (24% לעומת 62%).

במשרד הכלכלה מאמינים כי הצלחת התוכנית תאפשר גם לרשויות המקומיות בדרום להגדיל את ההכנסות מכספי ארנונה. לפי משרד הכלכלה, ברחבי הנגב הוקמו כמה עשרות מפעלים קטנים ובינוניים בידי יזמים בדואים.