הדירה במנהטן ששייכת למדינה אך רשומה ע"ש נתניהו

בנימין נתניהו נרשם בשם המדינה כבעליה של דירה בשדרה החמישית במנהטן ב-1986, בעת שכיהן כשגריר ישראל באו"ם • מאז הדירה ממשיכה לשמש למגורי שגרירי ישראל באו"ם, ושוויה זינק ב-4,000% - כשהיא עדיין רשומה ע"ש נתניהו ומעולם לא הועברה לבעלות המדינה • משרד החוץ: "הנהלת הבניין מערימה קשיים על העברת הבעלות בדירה ע"ש המדינה"

נתניהו והבניין בשדרה החמישית שבו נמצאת הדירה \ צילום: איל יצהר
נתניהו והבניין בשדרה החמישית שבו נמצאת הדירה \ צילום: איל יצהר

הדירה בניו יורק שבה מתגוררים שגרירי ישראל באו"ם רשומה על שם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו - כך נודע ל"גלובס". מדובר בדירה הממוקמת בשדרה החמישית במנהטן שבה מתגורר כיום שגריר ישראל באו"ם דני דנון, ולפניו גרו שגרירי ישראל באו"ם לדורותיהם לרבות בנימין נתניהו עצמו. הדירה נרכשה על ידי מדינת ישראל ב-1986 תמורת 99 אלף דולר בלבד מידי איש העסקים רוי צ'אק.

אז כיצד ייתכן שנכס בבעלות מדינת ישראל, רשום על שם בנימין נתניהו מאז 1986 ועד היום למרות שחלפו 32 שנה? השאלה מתחדדת עוד יותר כשלוקחים בחשבון שבשנים 2002-1999 היה נתניהו אזרח פרטי, ללא תפקיד רשמי מטעם המדינה, ולמרות זאת הדירה עדיין נותרה רשומה על שמו ולא על שם המדינה.

הדירה במנהטן ששייכת למדינה אך רשומה ע"ש נתניהו

מזה כחצי שנה מנסה "גלובס" לקבל מענה ביחס לדירה ולאופן רישומה.

המידע הרשמי נחשף כעת בתשובה לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש "גלובס" באמצעות עמותת "הצלחה". הבקשה הוגשה כבר בחודש דצמבר האחרון אולם התשובה התקבלה רק הבוקר לאחר התכתבויות אינטנסיביות ולאחר שנשקלה פנייה לערכאות. מהמידע שחושף "גלובס" עולה כי הדירה שימשה כמעונו הרשמי של ראש משלחת ישראל לאו"ם משנת 1978, והושכרה על ידי בעל הדירה למדינת ישראל עד שנת 1986. בשנות ה-80 קיבלה המדינה החלטה לרכוש מספר דירות בניו יורק שישמשו כמעונם הרשמי של שליחי המדינה בחו"ל מטעם משרד החוץ ומטעם משרד הביטחון.

שטר הבעלות על הדירה, על שמו של בנימין נתניהו
 שטר הבעלות על הדירה, על שמו של בנימין נתניהו

בין היתר נרכשו שתי דירות בבניינים המנוהלים בשיטת "קו-אופ" (tenant corpration) שהינה מבנה אחזקת נכסים המקובל בניו יורק. בעלי המניות הרשומים כחברים בקו-אופ מחזיקים בדירות לפי הסכם חכירה בינם לבין הקו-אופ.

בשנת 1986 נרכשה הדירה שאותה שכרה המדינה בבניין בשדרה החמישית, במטרה שתמשיך ותשמש כמעונו הרשמי של ראש משלחת ישראל לאו"ם. לאור סוג ההתאגדות (קו-אופ) בה נמצאת הדירה נרשם "שטר המניות" של הדירה כמקובל על שם שגריר ישראל לאו"ם דאז, בהיותו ראש המשלחת לאו"ם - בנימין נתניהו.

אך למרות שעברו כ-32 שנים מהרכישה, הדירה שנרכשה ככל הנראה בכספי מדינת ישראל על מנת לשמש את שגרירי המדינה באו"ם, לא הועברה לבעלות מדינת ישראל ורשומה עדיין על שם נתניהו. מאז שנת 1978 התגוררו בדירה זו כל מי שכיהנו כראשי המשלחת הישראלית לאו"ם: יהודה בלום, בנימין נתניהו, יוחנן ביין, יורם ארידור, גד יעקבי, דורי גולד, יהודה לנקרי, דן גילרמן, גבריאלה שלו, מירון ראובן, רון פרושאור ודני דנון.

הדירה השנייה שנרכשה אגב, נועדה לשמש כמעונו הרשמי של קונסול התקשורת/התרבות מטעם הקונסוליה הכללית בניו יורק. גם היא הייתה רשומה במשך שנים ארוכות על שם השליח ששימש בתפקיד בזמנו. לא ברור מהמידע שהועבר ממשרד החוץ עד כה, האם דירה זו כן הועברה לבעלות מדינת ישראל.

מיקום הדירה בניו יורק
 מיקום הדירה בניו יורק

במשרד החוץ מסבירים את הסיבה לכך שרישום הדירה לא הועבר עד היום לבעלות מדינת ישראל בגלל שיטת האחזקה של הבעלות בבניין אשר לטענתם, מקשה על העברת בעלות ברישום מבחינה ביורוקרטית. "הנהלת הקו-אופ היא בעלת שיקול דעת רחב בכל הנוגע לאופן ניהול הבניין ובכלל זה אופן רישום שטרי המניות של בעלי המניות בקו-אופ. ואכן, הנהלות הקו-אופ מקשות מאוד על עדכון הרישום של שטר המניות בעת חילופי דיירים", טוענים במשרד.

בנוסף, טוענים במשרד החוץ כי החל מ-2016 מתנהל מאבק משפטי בין מדינת ישראל לבין חברת האחזקות (הקו-אופ) על רקע ניסיונות המדינה להעביר את הדירה על שם המדינה, אך מסמכים המעידים על הליך כזה לא הועברו לעמותת "הצלחה" במסגרת הבקשה לחוק חופש המידע.

עוד הסבירו במשרד החוץ במענה לשאילתא של עמותת "הצלחה" כי מדובר בנכסים המצויים בבעלות מדינת ישראל אשר נרכשו כמקובל באמצעות ראש הנציגות או שליח בכיר מטעמה בשם הנציגות ולטובת מדינת ישראל. על כן, שטר המניות מה-1 באוגוסט 1986 וחוזה החכירה נחתם בשם מדינת ישראל באמצעות ראש משלחת ישראל לאו"ם, כמקובל אז וכפי שעודנו מקובל בהתאם לנהלים.

אך ההסברים של משרד החוץ לא מספקים מענה למספר שאלות מהותיות: כיצד נרכשה הדירה במחיר כל כך נמוך? אילו ניסיונות אם בכלל נעשו כדי להעביר את הדירה לבעלות המדינה, האם ליורשיו של נתניהו יש זכויות כלשהן בדירה וכן האם סביר שהדירה נותרה על שם נתניהו גם בשנים בהן לא שימש בתפקיד רשמי מטעם ממשלת ישראל. כמו כן נשארת השאלה מדוע התחמקו במשרד מלהשיב לפניות "גלובס" בנושא במשך כחצי שנה?

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "לראש הממשלה ושר החוץ מר בנימין נתניהו אין שום קשר ושום זיקה מסוג כלשהו לדירת השגריר לאו"ם בניו יורק. בשנות ה-80 רכשה מדינת ישראל שתי דירות שרד, עבור השגריר לאו"ם ועבור הקונסול הכללי בניו יורק, ושמו של מר נתניהו מופיע על מסמכים מאחר שהיה השגריר המכהן לאו"ם של ישראל באותה עת, וזאת בגלל סוג מבנה האחזקות של הדירות.

"מאז דצמבר 2016 מתנהל תהליך משפטי אינטנסיבי מול חברת האחזקות בניו יורק להסדרת סוגיית הרישום באופן שיהיה על שמה של מדינת ישראל בלבד. לכל הנוגעים בדבר הובהר מבחינה משפטית שאין לדיפלומטים מכהנים כל זכויות בדירה, ואין שום ספק שהן שייכות למדינת ישראל בלבד. הטיפול בסוגיה נעשה בתיאום עם החשב הכללי במשרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה".

אחרי 30 שנים: זינוק של 4,000% בשווי הדירה

לפי רישומי משרד החוץ, מדינת ישראל רכשה ב-1988 את הדירה מאיש העסקים רוי צ'אק (Roy Chalk) תמורת 99 אלף דולר, כאשר כבר בשנת 1988 שוויה של הדירה עמד על כ-4 מיליון דולר. מאז 1988 לא בוצע לנכס הליך שומה על ידי משרד החוץ, כך שלמשרד החוץ אין הערכה בנוגע לשווי הנכס כיום, אך לפי הערכות מומחים שווי נע בין 15-12 מיליון דולר.

עוד עולה מנתוני משרד החוץ כי עלות החזקת הדירה בשנת 2016 עמדה על 175 אלף דולר, ובשנת 2017 על 201 אלף דולר.

הבניין אגב, ממוקם בדיוק מול הכניסה למוזיאון המטרופוליטן, יש בו 15 קומות ו-70 דירות, והוא סמוך לפינה הצפון מזרחית של השדרה החמישית ורחוב 82. הוא נבנה ב-1928 על ידי היזם פרדריק פילמור פרנץ', והוא הוסב להיות קואופרטיב ב-1979. לבניין יש חדר כושר, כניסה מקורה ושוער, ואתר cityrealty.com דירג את הפנטהאוז בבניין הזה כאחד מעשרת הפנטהאוזים השווים במנהטן. הבניין אגב, נראה בסרט "סקס והעיר הגדולה 2" כאשר קרי ומיסטר ביג קנו בו דירה.

המחיר החציוני של דירות באפר-איסט סייד מנהטן, השכונה בה ממוקמת הדירה, עמד ברבעון הראשון של 2018 על 1.22 מיליון דולר. ב-32 השנים האחרונות נסקו מחירי הדירות באי היוקרתי בערך פי חמישה, מ-250 דולר לכ-1,250 דולר לרגל רבועה (כ-13 אלף דולר למטר), בעוד מחיר הדירה שבבעלות נתניהו נסקה מיום קנייתה עד היום באלפי אחוזים.

נתניהו בסנטרל פארק / צילום:  לעמ אבי אוחיון
 נתניהו בסנטרל פארק / צילום: לעמ אבי אוחיון

המוכר, המחיר הנמוך, הערך שזינק ועלויות ההחזקה הגבוהות 
הפרטים המלאים שחושף משרד החוץ בתגובה לבקשת "גלובס"

"במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת רכשה מדינת ישראל מספר דירות בניו יורק, שנועדו לשמש כמעונם הרשמי של שליחי המדינה בחו"ל (מטעם משרד החוץ ומשרד הביטחון). בין היתר, נרכשו שתי דירות בבניינים המנוהלים בשיטת 'קו-אופ' (tenant corporation) שהינה מבנה החזקת נכסים המקובל בניו יורק. בעלי המניות הרשומים כחברים ב"קו-אופ" מחזיקים בדירות על פי הסכם חכירה בינם לבין ה"קו-אופ".

"אחת הדירות הללו נרכשה במטרה לשמש מעונו הרשמי של ראש משלחת ישראל לאו"ם, ואילו הדירה השנייה נועדה לשמש מעונו הרשמי של קונסול תקשורת/תרבות מטעם הקונסוליה הכללית בניו יורק.

"אשר לדירה המשמשת את ראש משלחת ישראל לאו"ם, לאור סוג ההתאגדות נרשם 'שטר המניות' של הדירה shares certificate)) כמקובל, על שם שגריר ישראל לאו"ם דאז, בהיותו ראש המשלחת לאו"ם. בנוגע לדירה המיועדת עבור קונסול תקשורת/תרבות מטעם הקונסוליה הכללית, זו נרשמה והייתה רשומה משך שנים ארוכות על שם השליח ששימש בתפקיד בזמנו.

"בשיטת ההחזקה המתוארת לעיל, הנהלת ה'קו-אופ' היא בעלת שיקול דעת רחב בכל הנוגע לאופן ניהול הבניין, ובכלל זה אופן רישום שטרי המניות של בעלי המניות ב'קו-אופ'. ואכן, הנהלות ה'קו-אופ' מקשות מאוד על עדכון הרישום של שטר המניות בעת חילופי דיירים.

"מכל מקום יודגש, כי מדובר בנכסים המצויים בבעלות מדינת ישראל, אשר נרכשו כמקובל באמצעות ראש נציגות או שליח בכיר מטעמה, בשם הנציגות, ולטובת מדינת ישראל.

"שטר המניות מיום 1.8.1986 וחוזה החכירה של הדירה המשמשת כמעון השגריר לאו"ם, נחתם בשם מדינת ישראל באמצעות נציגות ישראל לאו"ם, על ידי ראש משלחת ישראל לאו"ם, כמקובל אז וכפי שעודנו מקובל, בהתאם לנהלים.

"על פי רישומי משרד החוץ, בעליה הקודם של הדירה היה מר Roy Chalk. במועד רכישתו עמד שווי הנכס על כ-99,000 דולר, בשנת 1988 שוויו היה כ-4 מיליון דולר, ובהמשך שוויו הוערך ב-7 מיליון דולר. על פי החומר שברשותנו, מאז שנת 1988 לא בוצע לנכס הליך שומה על ידי משרד החוץ.

"הנכס שימש מעונו הרשמי של ראש משלחת ישראל לאו"ם למן שנת 1978, כאשר טרם רכישתו שכרה המדינה את הנכס.

"...עלות החזקת הנכס בשנת 2016 עמדה על 175,465 דולר ארה"ב. עלות החזקת הנכס בשנת 2017, על פי אותם סוגי תשלומים, עמדה על 201,086 דולר".