כך תממן המדינה את רכישת תעש בידי אלביט מערכות

אף שהרכישה של תעש בידי אלביט מערכות הופכת בפועל לרכישה ללא תמורה כספית - הסימנים מראים כי אלביט עלולה שלא לפעול להעברת מפעליה תעש לרמת בקע • זאת בידיעה שבשתיקה של האוצר, ותוך אי-חשיפת מלוא המידע לציבור ולעובדי תעש ואלביט שעומדים בפני שינוי מבני ארגוני גדול

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי

אלביט מערכות תשלם 1.8 מיליארד שקל עבור רכישת תעש מערכות (לשעבר התעשייה הצבאית) מידי המדינה, וזאת כאשר יש בידיה התחייבות להעביר לה סכום דומה (1.8 מיליארד שקל) כשתפנה, בשלבים, את מתחם תעש ברמת השרון לטובת מפעלים שתבנה ברמת בקע שבנגב.

התחייבויות אלה נוספות על הטבות כספיות, המכונות "מנגנוני תמרוץ", שתקבל אלביט מערכות. אלה כוללות, בין השאר, רשת ביטחון לרכישות על ידי משרד הביטחון מידי החברה הממוזגת, בהיקף שנתי של 250 מיליון שקל למשך חמש שנים; הסכמה לקבלת חלק מתמורת הרכישה של תעש רק בעוד 2-4 שנים; וכן "הלוואת מוכר" שתעמיד המדינה לאלביט בתנאים משופרים.

אף שהרכישה של תעש בידי אלביט מערכות הופכת, לפיכך, בפועל לרכישה ללא תמורה כספית - הסימנים מראים כי אלביט עלולה שלא לפעול להעברת מפעלי תעש לרמת בקע. זאת, בידיעה שבשתיקה של בכירי משרד האוצר, רשות החברות, החשב הכללי, אגף תקציבים וראשי משרד הביטחון, ותוך אי-חשיפת מלוא המידע לכנסת, לציבור וגם לעובדי תעש ואלביט מערכות, שעומדים בפני שינוי מבני ארגוני גדול, שעלול גם להפחית משמעותית את מספרם.

כחלון וליברמן סומכים על הפקידים

נראה כי גם שני השרים הרלוונטיים לעסקה - שר האוצר, משה כחלון, ושר הביטחון, אביגדור ליברמן - מודעים לכך, אבל "סומכים" על הפקידים, שותקים וממשיכים להבטיח הבטחות. ליברמן אמר בהודעה ב-19 ביוני כי "בשורה התחתונה, השקעות של מאות מיליונים יוזרמו לתעשייה הביטחונית ולנגב, ויבטיחו יותר מ-1,000 מקומות עבודה לשנים רבות". השר כחלון אמר באותו מועד: "מעבר המפעלים לנגב יאפשר בנייתן של אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, לצד חיזוק התעשייה והתעסוקה בנגב באלפי מקומות עבודה".

זוהי הסיבה המרכזית לכך שגם כיום, לאחר שהמדינה כבר הודיעה על סיכום המכירה, וכשמתוכנן לקיים את החתימה הסופית בתחילת יולי (בשבוע הבא), עדיין לא נחתם הסכם שמחייב את אלביט מערכות לפינוי מתחם תעש והעברתו לנגב. ההערכה היא שהשתיקה והתעלמות מהצורך בחוזה כתוב היא אינטרס של משרדי הביטחון והאוצר כדי לאפשר את השלמת המכירה.

מבקר המדינה, יוסף השפירא, התייחס לכך בדוח הנוקב שפרסם השבוע, והביע פליאה על כי "לא עלה בידי משרדי הביטחון והאוצר, לרבות רשות החברות, להבטיח יישום מלא של התוכנית להעברת כל מפעלי תעש ומתקניה ממתחם רמת השרון לרמת בקע, על פי החלטת ההפרטה". יחידת הביקורת על מערכת הביטחון במשרד המבקר, שכתבה את הדוח, הדגישה כי היא אינה מקבלת את התשובות של גורמי המדינה מובילי המכירה, ועמדה על כך שהמעבר לנגב הוא תנאי של ההפרטה והמכירה, ואין לחמוק ממנו. לדבריה, "משרד מבקר המדינה מעיר לרשות החברות ולמשרד הביטחון כי אין לקבל את תשובותיהם, נוכח העולה ממסמכי הרשות ונוכח החלטת ההפרטה, שבה נקבע חד-משמעית כי על משרד הביטחון בשיתוף החשב הכללי, אגף התקציבים, רשות החברות ורשות המקרקעין, לאשר את התוכנית למעבר מפעלי תעש ממתחם רמת השרון לרמת בקע בלבד, ולהחיל חובת ביצועה על תעש, תעש מערכות או הרוכש".

ובהמשך הדוח מודגש כי "לפני השלמת הליך המכירה של תעש מערכות לאלביט, על משרדי האוצר והביטחון לוודא כי מבוצעות הפעולות הנדרשות להעברת כל מפעלי תעש מערכות ומתקניה ממתחם רמת השרון לרמת בקע, לא יאוחר משנת 2022, כנדרש בהחלטת ההפרטה". ההערכה היא שקיימת הסכמה בשתיקה שהדברים היחידים שיעברו לרמת בקע, גם זה בלי התחייבות ובלי סנקציות, הן הפעילויות הנוגעות לחומרים מסוכנים, מעבדות כימיה ושטחי ניסויים - וכל שאר הפעילות תפוזר בין המפעלים הקיימים של אלביט ותעש.

משרדי האוצר והביטחון התעלמו

ההסדר וההסכמים לפינוי מתחם רמת השרון ומעבר המפעלים לרמת בקע נחתמו על ידי הנהלת תעש מול רשות המקרקעין בכמה החלטות במהלך 2014 ו-2015. זאת, ללא כל קשר לתוכנית ההפרטה. ב-2014 אושרה תוכנית אב למעבר לנגב, ותנאי הפינוי, המעבר והבינוי נחתמו מול משרדי האוצר והביטחון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). תעש קיבלה 10 מיליון שקל להכנת תוכנית, אישור תב"ע, שכבר הופקדה בוועדה המחוזית דרום, תכנון מערכי פיתוח, הנדסה, ייצור וניסויים ובניית תפיסת ההפעלה של המערכים השונים.

במקביל, נחתם בין תעש לרשות המקרקעין ההסדר הכספי הבא: פינוי מתחם רמת השרון יבוצע בשלושה שלבים מתוכננים מראש. 1.2 מיליארד יועברו לתעש בהדרגה, עוד 300 מיליון על פי קצב התקדמות הבנייה ברמת בקע, ועוד 300 מיליון שקל עבור "אבני דרך" נוספות. תעש כבר ביצעה חלק מהמהלכים, ועם החתימה על מכירתה לאלביט, עוברים לידי האחרונה כל ההסכמים, גם החובות וגם התמורות.

היו שהעריכו כי אלביט מבקשת לקבל תמורה גבוהה יותר תמורת הפינוי-בינוי של תעש, ולכן היא מעכבת את ההסכמה על המעבר. אבל בשנה האחרונה התברר שתוכניות העבודה של אלביט והשינוי המבני שהיא מתכננת ליום שלאחר הרכישה, מדברות על האחדת פעילויות ומיזוג קווים. במשרדי האוצר והביטחון לא העזו לחזור לממשלה ולכנסת, ולומר "הפרטה כן, רמת בקע לא". אז הם התעלמו.

ההערכה היא שאלביט תעמוד בהתחייבות הפינוי, אבל לא תקים מתקן מקביל ברמת בקע - וייתכן שגם לא מתקן שבו יועסקו אלפי עובדים. במקרה כזה, ברור שזוהי פעילות המנוגדת משמעותית לתנאי ההפרטה של תעש, אבל לא ברור מה זה אומר ביחס לחובות המימון - כלומר, העברת הכספים שעליהם סוכם עם המדינה ורשות המקרקעין.

"אלביט תקיים את כל ההתחייבויות"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הסכם פינוי מתחם רמת השרון והכספים שהובטחו כתוצאה מפינוי המתחם והעתקת מפעלי תעש לרמת בקע, היו חלק מההליך התחרותי שהתקיים, והוצג לכלל המתמודדים שהשתתפו בהליך. בהתאם להחלטת ההפרטה ולאינטרס של המדינה לפינוי מתחם רמת השרון (מתחם בגודל של 6,000 דונם במרכז הארץ), על מנת לקדם תוכניות למגורים במתחם, נקבעו הסדרים לפינוי מתחם רמת השרון והעתקת מפעלי תעש מהמתחם.

"ההסדרים קובעים כי 1.5 מיליארד שקל יינתנו כמענק על ידי רשות מקרקעי ישראל בגין פינוי המתחם ובינוי ברמת בקע. יובהר כי מענק זה אמור היה להיות משולם לתעש, עבור פינוי ובינוי כאמור, אף לו לא הייתה ההפרטה, על מנת לקדם את המטרה הציבורית של פינוי המתחם. כמו כן, נקבע כי 300 מיליון שקל נוספים מתוך הסכום שישלם הרוכש, יועברו לחברה בגין בינוי מפעלים ברמת בקע, כתמריץ נוסף לבינוי כאמור.

"יש לציין כי ב-2015 בוצעה הערכה של עלות העתקת מפעלי תעש רמת השרון למתחם רמת בקע, בהתבסס על תוכנית אב הנדסית שנערכה על ידי חברת הנדסה חיצונית, שהעריכה את עלויות ההעתקה ב-1.8 מיליארד שקל, ואשר לא כללה עלויות נלוות לא מבוטלות, שמוערכות בעשרות עד מאות מיליוני שקלים (בין השאר, בכל הנושא של מעבר והכשרת עובדים)".

מאלביט מערכות נמסר: "במסגרת הסכם המכר שעליו חתמה אלביט מערכות, ההתחייבויות של החברה בנושא פינוי מקרקעין והפעילות התעשייתית ברמת השרון מוגדרים היטב ובאופן ברור. אלביט מערכות תקיים את כל ההתחייבויות, ההסכמים והסיכומים הקשורים בפינוי המקרקעין ברמת השרון, כפי שסוכם עם המדינה. אין לאלביט כל דרישה למימון נוסף של מעבר לסכומים שסוכמו בהסכמי המכר, והיא מחויבת ומתכוונת לפנות את כל השטחים במתחם רמת השרון, כפי שמתחייב בהסכם ולא יאוחר מהמועדים שסוכמו". עוד נמסר כי "החברה מחויבת ומתכוונת לבצע את המעבר לרמת בקע ולהקים את המפעלים שיועתקו מרמת השרון לרמת בקע, ותקיים את כל ההתחייבויות והסיכומים בנושא".