גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי קבוצת יינות ביתן-מגה: "אין לי מטרה לעקוף את שופרסל"

נחום ביתן רכש לפני שנתיים את מגה והפך לבעלי קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה, יינות ביתן ● בראיון ל"גלובס" הוא מדבר לראשונה על מה שאכזב אותו במגה, על הסכסוך המתוקשר עם קבוצת נטו של עדי עזרא, והמאבק בספקים כדי שלא יעלו מחירים ● מדד המותגים

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

"רכישת מגה היא הצלחה גדולה מאוד והביאה לי סיפוק ענק. רכשנו חברה מכונס שזה תהליך לא פשוט, העובדים היו חסרי אמונה, אבל היה ועד שתמך ודחף והאמין בנו, ושנתן לעובדים את הכוח. השנתיים שעברו מאז היו מאוד מאתגרות, אבל אני חושב שהמיזוג הצליח יותר מהר ממה שתכננו". כך קובע בראיון בלעדי למגזין מדד המותגים של "גלובס" נחום ביתן, מי שהפך לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, קבוצת יינות ביתן-מגה.

ביתן מתייחס לעסקת הענק שעשה לפני קצת יותר משנתיים, כשרכש את רשת מגה הקורסת, מה שהקפיץ אותו לחברה עם הכנסה שנתית של כ-5.5 מיליארד שקל 36 שנים לאחר שפתח את החנות הראשונה שלו. "בעבר היה לנו המיזוג של כמעט חינם ולמדנו ממנו והסקנו מסקנות. למשל, הפרדה בין הרשתות - אחת היא רשת שכונתית, השנייה היא רשת דיסקאונט והשלישית היא מהדרין", אומר ביתן כשהוא מנסה להסביר מהיכן נובעת ההצלחה שעליה הוא מדבר. בנוגע להיקפים של הרשת, ביתן נותן לה יעד מכירות שנתי "שאפתני, שאני מקווה שנעמוד בו" של 6 מיליארד שקל, תוך שהוא מציין כי מתחילת השנה, היא "בגידול של 2.5% בחנויות זהות בקבוצה כולה".

יש לך היום 3 מותגים עיקריים - יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין. ממה שאתה אומר אפשר להבין שאתה מתכוון לשמור עליהם כעצמאיים, ולא לעשות איחוד מותגים.

"ההתנהלות של חנויות שכונתיות היא מסוימת - מגוון מסוים, חנויות קטנות יותר, ובדיסקאונט זה שונה לגמרי ולכן נשמור על מותגים נפרדים. הופתעתי מאוד מהשוק החרדי ומהפוטנציאל האדיר שיש שם. הנחתי שזה קהל סגור יותר, ושקשה יותר להיכנס לקהילות האלה. אנחנו עדיין נחשבים לקטנים שם, אבל אנחנו גדלים כל שנה".

אתה לא השחקן היחידי בשוק החרדי. יש גם את אושר-עד ולשופרסל יש את "יש".

"אושר-עד לא נחשב חרדי מובהק. אצלנו במהדרין אפשר להיכנס לחנות בלי דאגה לגבי רמת הכשרות, יש לנו כ-7,000-6,000 מוצרים כשרים למהדרין. מי שלא חרדי לא יכול לקנות שם".

למה?

"בגלל המגוון. ביצי קינדר או נוטלה לא יהיו שם. הכול מותאם ללקוח החרדי. אנחנו נותנים חוויה שלמה".

יש לך פעילות מובילה בתוך הערים, עם מגה בעיר. במה עדיף להחזיק בעיניך - סופרים שכונתיים יקרים או סופרי דיסקאונט ענקיים מחוץ למרכזי הערים והשכונות?

"גם וגם. אנחנו קבוצה שמספקת מגוון של סניפים תחת מותגים שונים לקהלים שונים".

סיימתם את העיכול של מגה בעיר? במה עוד נשאר לטפל?

"סיימנו לעכל, אבל אנחנו עדיין משפצים. השנה אנחנו צפויים לשדרג עוד כ-15 סניפים. אנחנו צובעים, מלטשים, מחליפים מדפים, מחלקות ירקות".

מה שיש זה מה שראית לנגד עיניך כשנכנסת לעסקה הזו?

"אנחנו במגמה חיובית, אנחנו עובדים על מגוונים להתאים לפי אזורים. באופן אוטומטי זה מעלה את המכירות ומביא אותנו לתוצאות יפות".

בתקופה שלאחר רכישת מגה נטען לא אחת כי יש לך בעיות תזרים.

"השמועות נגמרו, אז המבין יבין. התמודדנו עם משהו מאתגר מאוד: שאומרים שיש לך אחות ואין לך אחות".

אז אפשר להוציא ממך אמירה מפורשת שאין לכם בעיות תזרים?

"בטח שאפשר - אין לנו ולא היו שום בעיות תזרים".

מפחת ביתן / צילום: תמר מצפי

מה חשבת כשקיבלת לידיך את תנאי הסחר והתמחור של מגה?

"התאכזבתי. האמת שציפיתי שמגה תשפר לביתן את תנאי הסחר, ובסוף יצא מצב הפוך שברוב הדברים ביתן שיפרה את התנאים למגה, כי התנאים שלהם היו פחות טובים".

למה?

"הייתה שם תרדמה מסוימת בסחר. התמודדנו גם עם זה".

"הקבוצה שהקמתי עולה על החלומות שלי"

החנות הראשונה של יינות ביתן נפתחה בשנת 1982 כחנות לממכר משקאות אלכוהול ומשקאות קלים. במהלך שנות ה-80 וה-90 הרחיב נחום ביתן את הרשת באמצעות רכישת סניפים, אך ההתרחבות האמיתית שלו החלה עם רכישת הרשתות היפר רמה ויד יצחק באמצע העשור הראשון של המילניום. קפיצת המדרגה המשמעותית הבאה הייתה ב-2013, אז רכש ביתן את רשת כמעט חינם שיותר מהכפילה את גודלו במונחי מכירות.

ב-2016 עשה ביתן עסקה משמעותית עוד יותר - רכישת רשת מגה, שהייתה השנייה בגודלה במשק, ושקרסה בגלל כשלים ניהוליים של בעלי השליטה בה, קבוצת אלון, אז בהובלת דודי ויסמן ועו"ד שרגא בירן. היו מי שחשבו שרכישת מגה גדולה על ביתן, בוודאי שהוא חשב אחרת, אז וגם היום, הגם שהוא לא מסתיר שגם היו לו הפתעות לא נעימות.

מה שעובר כחוט השני בכל העסקאות הללו, ולמעשה בכל הפעילות של הקבוצה מאז הקמתה, שנסקה ממחנות אחת באשקלון לכ-200 חנויות בכל הארץ, הוא המייסד, הבעלים והרוח החיה מאחוריה: ביתן עצמו.

איך אתה מרגיש עם הקבוצה שהקמת?

"נוח מאוד".

חלמת שתגיע לזה, או שהתעלית על החלומות שלך?

"זה עלה על החלומות שלי, אבל אני תמיד חולם לעשות עוד. יש לי פרטנרית לדבר הזה, נורית האישה שלי. בסוף-בסוף, התחושות של נשים הן הכי חזקות, ובכל דבר שאני מתלבט ואני רוצה את האמת, אני יושב איתה בבית או יוצאים לשיחה, ואני נוסע עם ההחלטות שלה".

היא אומרת לך גם דברים קשים?

"היא קונה בחנות שלנו באשקלון, ואו שהיא יורדת עליי או שהיא מחמיאה לנו. היא מעירה אפילו על דברים קטנים, למשל על חוסרים בביצים. בכל קנייה צריך ביצים, וזו תקופה קצת מאתגרת. לפעמים היא גם עושה בלי לחכות לי ומניעה את הגלגלים. גם הבן יוסי קרוב אליי מאוד. הוא גר איתנו בבית עם אשתו ושלושת ילדיו. הבת שלי לינור היא היועצת המשפטית החיצונית של החברה, ויש לה משרד מחוץ לחברה באשקלון - היא מבקרת אותנו במשרדים יותר, העובדים אוהבים אותה מאוד".

אתה מרגיש שעשיתם את השינוי מחברה משפחתית לתאגיד? בכלל צריך לעשות שינוי כזה?

"אנחנו עדיין בתהליך. אנחנו עדיין חברה משפחתית שמתנהגת כמו משפחה, אבל אנחנו חברה מאוד גדולה שצריכה להתמודד עם סגנון עבודה של חברה גדולה. מנסים שתהיה יותר היררכיה, ואני מקלקל את זה כל הזמן. בניתי את החברה כחברה משפחתית".

עדי עזרא / צלם: רוני שיצר

מה הדבר שאתה הכי גאה בו?

"במה שהקמנו, עשינו משהו מדהים. כמות העובדים. על זה לא חלמתי".

אנחנו רואים את המקומות שבהם הצלחת, אבל איפה טעית ומה היית עושה אחרת?

"אין בן אדם שלא טועה. אבל אני שמח שהטעויות שלי הן מינוריות. מה שעשיתי - נסעתי, אני מקבל את זה באהבה".

החלפת לאחרונה חלק ניכר משדרת ההנהלה הבכירה. מה עומד מאחורי המהלך?

"כשאנשים רוצים לצאת אחרי תקופה די ארוכה של שנים לעסקים פרטיים, אני מכבד את הרצון. צירפנו אנשים איכותיים. ברגע שהלכו האנשים שהלכו, מצאתי לנכון להביא לידי שניים שיאפשרו לי להוריד קצת מהנטל של העבודה ושזה יתחלק".

אתה מאוד ריכוזי?

"אפשר לומר, לא מתכחש לזה. אני מנסה לאפשר לאנשים שיעזרו לי".

אתה מאפשר את זה?

"אני מאמין שכן ומקווה מאוד שהפעם אאפשר את זה. זה אתגר לא פשוט, כי אני רוצה להיות מעורה בהכול. היום זה מאוד מאתגר עם 200 סניפים ו-10,000 עובדים. זה לא פשוט".

אתה שוקל להפוך את החברה לציבורית?

"אי אפשר לדעת מה יהיה, הזמן יעשה את שלו, וזה דינמי. יכולתי להיות ציבורי כשרכשתי את כמעט חינם, לא הייתי בעד זה. אני לא יודע מה ילד יום, אבל נוח לי איפה שאני נמצא".

אתה רואה את הבן שלך, יוסי, הופך לדומיננטי? אתה מכשיר אותו להיות היורש המיועד?

"כן, סביר להניח שכן, ללא ספק. אבל יש עוד זמן כי אני בן 57 ועוד צעיר. אני נהנה מכל רגע בעולם הקמעונאות. הבן שלי צמוד אליי 24/7, וכאמור הם גרים ביחד איתנו. הבת שלי גרה במושב, אבל הבן שלי חצי שנה אחרי החתונה חזר אלינו עם אשתו. אני גם סבא במשרה מלאה ובשישי-שבת אני צמוד אליהם ושפוט שלהם".

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"ממשיכה להתפתח, ולהיות בין החברות המובילות בעולם הקמעונאות. קמעונאות זה סבלנות, מבחוץ הכול נראה פשוט, אבל אלה מהלכים גדולים. למשל, מיזוג מורכב כמו שטראוס עלית זה דבר מאתגר. עוד 5 שנים יינות ביתן-מגה תהיה קבוצה אחת".

"אני נלחם בשיניים שהספקים לא יעלו מחירים"

ביתן מוביל כיום את קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה, אחרי שופרסל, אך מבחינת הציבור הרחב הוא מוכר פחות מהקולגה רמי לוי, שבדומה לו גם הקים רשת שהפך למוכרת כמעט בכל בית בישראל. בעוד שהקבוצות של נחום ביתן ושל רמי לוי, שכבר הפכה לחברה ציבורית, ורשתות אחרות כמו יוחננוף (בהובלת איתן יוחננוף) ו-ויקטורי (בהובלת אייל רביד), מאופיינות בבעל בית מייסד ודומיננטי, הרי שהקבוצה הקמעונאית הגדולה בשוק היא "תאגיד" שבראשו עומדים מנהלים שכירים - שופרסל. לשופרסל מחזור הכנסות של כ-12 מיליארד שקל ויותר מ-300 סניפים בפריסה ארצית.

יש לך מטרה לעקוף את שופרסל?

"בכלל לא. מה שמזמן לי בורא עולם אני מקבל באהבה".

צמחת על רקע קריסה של רשת, והיו קריסות נוספות בעבר, למשל של קלאב מרקט. לדעתך נראה קונסולידציה בענף הקמעונאות, או קריסה של רשתות ורכישה של רשתות על ידי מתחרות?

"קריסה אני לא חושב שנראה בתקופה הקרובה, אבל סביר שתהיה אופציה של רכישות. יכול להיות שלגבי חלק מהרשתות הקטנות נראה תהליכים של מיזוגים ורכישות, וחלקן יצאו מהשוק".

המתחרות העיקריות שלך, שופרסל ורמי לוי, נכנסו לתחומי פעילות חדשים כגון פארם. מה דעתך על התחומים החדשים האלה ועל תחומים נוספים?

"אני מאחל להן בהצלחה ומחזיק להן אצבעות. אנחנו כרגע ממשיכים להתעסק במה שרכשנו לפני שנתיים, ואם נמצא לנכון בעתיד, סביר להניח שננסה להיכנס לקטגוריות נוספות. כרגע אנחנו עסוקים בלהביא את הרשתות לאן שאנחנו רוצים, ומתעסקים בליבת העסק.

"בסופרים יש לנו כ-70% מהמגוון של הפארם, חוץ מהקוסמטיקה היקרה והמיוחדת, וכרגע אני מעדיף להתמקד במה שאני צריך ומה שאני טוב בו. היו לנו בכמה חנויות מחלקות פארם עם איפור - בראשון לציון, ברעננה, באשקלון, בחולון ובאשדוד. לא בטוח שבסופר זה יעבוד כמו שזה בנפרד. בתחום הפארם יש תחרות די רצינית, ויש תחרות מול הדיוטי פרי, והתחרות תישאר כי שם המחירים זולים יחסית. התחרות טובה גם לצרכן".

התחרות של הקמעונאיות תמשיך להיות על מחיר? ואם לא - במה היא תתמקד?

"אני חושב שהמחיר יישאר בליבת התחרות ויישאר פקטור, אבל יתווספו לו דברים נוספים, כמו נוחות, שירות, ניקיון וחנייה. הצרכן יכול לבקש את זה היום, כשלפי החישובים שלנו - לכל 10 בתי אב יש סופר במרחק הליכה מהבית. זה מסביר מדוע קצב החדירה של האונליין במזון נמוך יותר, כי לאנשים יש נגישות גבוהה יותר לסניפי מזון. בארה"ב יש את עניין המרחקים הגדולים".

אחת ההתפתחויות המובחנות יותר בשוק הקמעונאי בשנים האחרונות היא המותג הפרטי. שופרסל היא כבר הספקית ה-5 בגודלה בישראל, וגם רמי לוי נהיה ספק גדול. מהצד השני אתה, ביינות ביתן-מגה, לא מאמין במותג פרטי ועובד מול הספקים עם המותגים הרגילים שלהם. המתחרים עם המותג הפרטי טועים ואתה צודק?

"אני לא אומר דבר כזה. אני עובד עם המותגים, ואני מניח שכל אחד מאושר בחלקו. אני מרוצה כי אני מקבל מחירים די טובים ומפרגנים לי. בחנו את זה, והחלטנו שבזמן הזה טוב לנו איפה שאנחנו נמצאים".

יש חשיבות למותג של רשת קמעונאית, או שמה שמדבר זה רק עניין של קירבה לבית הצרכן ורמות המחירים?

"יש משמעות למותג. מההיסטוריה ומסיפורים ששמעתי מעובדי מגה, גם בתקופה שהרשת קרסה ולא היו שקיות, לקוחות באו לקנות עם שקיות מהבית. הנאמנות של הלקוחות למגה הייתה מאוד מיוחדת".

וזה נמשך?

"בעיניי כן, ונמשיך לחזק את המותגים שלנו".

אנחנו רואים מגמה של התייקרויות בתקופה האחרונה, זו תהיה שנה של עליות מחירים?

"תהיה עליית מחירים מתונה. בסופו של תהליך כל אחת מהחברות מחזיקה אלפי עובדים, והתקורות שלהן עולות, ואי אפשר לא להעלות מחירים. אני חושב שזה פחות משמעותי כי רוב העבודה מתבצעת במבצעים, וגם כי יש אפליקציות כך שגם כשהעלו בפועל מחיר הצרכן פחות מרגיש".

ובכל זאת, לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר על "עדכון תעריפים כלפי מעלה" של ספקי מזון ומוצרי נוספים. איך אתה נערך להכרזות של ספקים על העלאות מחירים?

"אנחנו נלחמים בשיניים איתם. אנחנו לא רוצים להעלות מחירים כי העבודה שלנו זה המחיר, וזו מלחמה מאתגרת מאוד עבורנו. יש לנו יכולת אחת, לא לעבוד עם אותו ספק, אבל אנחנו מנסים בכל מו"מ אפשרי להגיע להעלאת מחיר כמה שיותר נמוכה אם וכאשר. אנחנו מבינים את הצורך להעלות מחיר, אבל אנחנו רוצים לשמור על הצרכן. בכל מיני שיטות אנחנו מגדילים את כמות המבצעים אצל אותו ספק".

"הלקוח הישראלי רוצה מרצדס במחיר של אופל"

הכלי של אי-עבודה עם ספק מסוים הוא לא משהו שזר לנחום ביתן. במהלך 2017, לתקופה של כמה חודשים, יינות ביתן-מגה הפסיקה לעבוד עם חברת נטו, שבשליטת עדי עזרא. זה קרה על רקע סכסוך בין שתי הקבוצות, שבמסגרתו יינות ביתן צמצמה רכישת סחורה מנטו, כשבהמשך נטו הפסיקה לגמרי לספק סחורה לרשת. מאז הצדדים שבו לעבוד יחדיו.

"בזמנו לנטו היה נתח משמעותי מהרשת, שעמד על פי הערכות על רמה של כ-20% מהקניות שמבצעת הרשת. מפה הסקנו מסקנה ששום ספק לא יהיה אצלנו בנתח הזה, לא יהיה בלעדי, ושאנחנו מחלקים את הפעילות שלנו בין כל הספקים באופן הגיוני וסביר, כך שכל הספקים שלנו יהיו מרוצים מהחלוקה", אומר ביתן ומסביר: "יותר נכון לפזר את הקניות שלך אצל מגוון ספקים, וזה יוצר תחרות בריאה. תחשבי שאת הולכת לקנות בגד בחנות אחת, אולי היה אפשר להשיג בחנות אחרת יותר בזול, בתנאים יותר טובים. כשיש לך אופציות זה נוח לנו, לקניינים שלנו, וללקוחות.

"עבדנו עם נטו באהבה גדולה ובשמחה, עד שהבנו שזה לא מסתדר. ברגע שלמדנו לפתוח ליותר ספקים, זה עשה לנו טוב יותר. זה מייצר תחרות בקטגוריות כמו בשר, ירקות ודגים - הקטגוריות הלא מבורקדות. צריך לקבל הצעות מכמה מקומות. בזמנו לא היינו מספיק חדים ולא ראינו את כל התמונה".

עוד אומר ביתן בהקשר זה, כי "תמיד יש את האופציה להשוות מה המחיר בשוק. התחרות בריאה מאוד", ומציין עוד שגם בגלל גודל הרשת "אנחנו קונים מכמה ספקים".

אייל רביד מויקטורי אמר לאחרונה שתצטרך להיפטר משיעור ניכר מהסניפים שלך. הוא צודק? גדלת יותר מדי?

"אני מאוד מכבד את אייל, אבל להערכתי ניפרד מחנות אחת במגה במודיעין ואחת או שתיים בביתן בפתח תקוה, ובזה סיימנו את ההיפרדות מהחנויות שלנו".

איך אתה רואה את המתחרים שלך?

"שופרסל עושים עבודה מדהימה ויש מה ללמוד מהם. בכל מה שהם נוגעים היום, שופרסל עושים זאת בחוכמה ומביאים תוצאות. את עולם האונליין למדנו מהם קצת, הלכנו לראות ולהבין איך הם עושים את זה. גם בעניין הקופות העצמאיות שהן פתרון למחסור בעובדים. יש לנו היום קופות עצמאיות בשלושה סניפים, והצפי הוא להיכנס ל-20 סניפים עד סוף השנה. חסרים לנו ברשת כ-1,000 עובדים. אין עובדים, זה לא נתפס. אף פעם לא חשבתי שיש כזה מחסור".

זה אומר שאנחנו לקראת עולם של תשלום בקופות אוטומטיות בלי קופאיות?

"כן, אבל זה תהליך הדרגתי וממושך".

גם על רמי לוי יש לו מילים טובות: "רמי לוי מתחרה מעולה, ואישית אני אוהב אותו". ביחס לרשת ויקטורי הוא מציין כי רביד "מצליח, עושה עסקים יפים", וגם חצי חינם עושים עבודה טובה: "מבחינת נראות של חנויות, הם הכי טובים בשוק. ראיתי גם את יוחננוף".

רמי לוי / צילום: איל יצהר

לדעתך, יוחננוף וחצי חינם, מחסני השוק, אושר עד וטיב טעם מספיק גדולים כדי לשמור על עצמם עצמאיים?

"אני חושב שכן".

מה דעתך על הצרכן הישראלי, האם הוא נאיבי ונופל ברשת המבצעים ובסוף משלם יותר?

"הצרכן הישראלי נהיה מתוחכם מאוד. הוא קונה קניות קטנות אבל קונה דברים איכותיים, אוהב מותגים ומוצרי פרימיום, ומפנק את עצמו - בעולם הבשר, החלב, הגלידות והיינות. מצד שני הוא גם מאוד רגיש למבצעים".

ביתן מספר על דיסוננס בהקשר זה, כשלדבריו "במותג האיכותי הצרכן מוכן לשלם מחיר. מי היה מאמין לפני 5 שנים שבן & גריס יהיה מוביל שוק", אך אז הוא מסייג זאת ואומר כי זה קרה בגלל שהמחיר ירד, כשעל כך הוא מוסיף עוד מאפיין של הלקוח הישראלי: "רוצה מרצדס במחיר של אופל".

"פעילות האונליין שלנו רווחית"

בשנים האחרונות העולם המקוון משנה סדרי עולם. זה קרה בשלל תחומים, כמו חנויות הספרים והווידיאו, וזה עלול לשנות סדרי עולם גם בקמעונאות.

האם האונליין והעולם המקוון מייתר את הצורך בסניפים פיזיים?

"אין מצב. אני מעריך שאחרי שהאונליין יתייצב, כשהיום ששופרסל מובילה את השוק, נגיע ל-10%-15% מהמכירות שיתחלקו בין כל השחקנים. ההערכות שלנו הן שזה לא יצריך צמצום פיזי. היום אנחנו מוכרים באונליין כ-3.5% מהמכירות, כ-200 מיליון שקל. יש לי חנויות שבהן המכירות באונליין הן מעל 20%, ועדיין אין לנו חנויות שחורות (חנויות המשמשות רק למשלוחים - ש"מ) וזה נותן לנו יתרון. במקום להשכיר עוד נכס, אנחנו גם מנהלים חנות מכירה לצרכן וגם עושים את האונליין".

ומה לגבי שיטת האיסוף והמשלוח?

"אנחנו מנסים לפתור את נושא המשלוח. אנחנו רוצים משלוח מהיר כך שהסחורה תהיה בבית בתוך שעתיים. היום ההגעה לבית של הלקוח היא האתגר הכי גדול בארה"ב. עשינו את זה בהרצליה ובאיירפורט סיטי עם פיילוט של הזמנה אונליין ואיסוף פיזי מהסניף, דבר שמתאים לאזורי ההייטק. זה חוסך את התשלום על המשלוח, אך מאפשר לצרכן לקחת את ההזמנה כשנוח לו".

פעילות האונליין שלכם רווחית היום?

"כן. אנחנו מוציאים את המשלוחים מאותן חנויות שבהן אנחנו מוכרים ללקוחות, בלי חנויות שחורות או מחסנים, וזה מאפשר להביא תוצאות. כשיש עבודה אותו עובד עוסק בהזמנות אונליין, וכשאין הזמנות הוא עוסק בעבודה בחנות".

אז איך זה שהמתחרים שלך מדווחים על הפסדים באונליין?

"אין לי מושג למה אחרים מפסידים. חלק מהם עשו חנויות נפרדות וצריך כל הזמן פעילות וסחורה משם. כל התקורות כבר קיימות - שכירות, ארנונה, חשמל. בהתחלה משלוח לקח הרבה זמן, אבל אנחנו במגמת שינוי".

למה רשתות ענק בינלאומיות כמו וולמארט, קרפור ואחרות לא באות לישראל? האם הן יגיעו אי-פעם?

"אנחנו מדינה מאוד קטנה. באירופה ובאמריקה יש כמות אדירה של לקוחות, מספרים דמיוניים".

משהו שנפוץ בעולם ופחות בישראל הוא המזון המוכן לקנייה. זה יהיה נפוץ פה כמו בעולם?

"התחלנו בזה ב-12 סניפים ביינות ביתן, שם בכל סניף יש שף עם מטבח. זה אחד התחומים היותר מאתגרים וכרגע זה לא רווחי. חייבים להגיע למחזור מינימלי בשביל שזה יצליח. חצי חינם ויוחננוף עושים את זה טוב. זה דבר מתבקש בחנויות גדולות, עם פוטנציאל, כי לאנשים אין זמן לבשל. יש אזורים כמו נתיבות ואשקלון שהפתיעו אותנו במספרים, שגם אוכלוסייה מסורתית שמבשלת קונה, אבל זה דורש הרבה תפעול. בנינו לזה מישהי שמטפלת אך ורק בזה".

עוד תחום שמעסיק את רשתות הקמעונאות, ואיתן את חברות כרטיסי האשראי, הוא תחום מועדוני הלקוחות.

"אנחנו עם 260 אלף איש במועדון הלקוחות שלנו, והיעד שלנו הוא להגיע ל-300 אלף איש. מועדון דיילי פלוס התחיל בחודש מארס וכבר אנחנו עם מעל 5,000 חברי מועדון. אנחנו נותנים דגש לזה, זה עוזר לנו לפלח את הלקוחות שלנו", מספר ביתן.

שופרסל ולאומי קארד פירקו את השותפות ביניהן ברעש אדיר, וכיום הן בתהליך בוררות. זה יקרה גם אצלך, עם המועדון שקיבלת בירושה עם מגה?

"רצינו לפרק את השותפות, ואנחנו במו"מ על זה, אבל אנחנו עדיין מכבדים את הכרטיס ואנחנו ממש לא שם. אנחנו רוצים להגיע להבנות".

אתה מרבה להזכיר את בורא עולם - הוא בעל מניות פה?

"ללא ספק. אנחנו משפחה דתית. אנחנו מאמינים בבורא עולם".

מה הקשר בין ביתן לשר האוצר כחלון וליו"ר ההסתדרות ניסנקורן

הרכישה של רשת כה גדולה וגם מאותגרת פיננסית כמו מגה, היוותה קפיצת מדרגה עבור נחום ביתן, משלל בחינות. בין היתר הוא קיבל מספר גבוה של עובדים מאוגדים, עם ועד מאורגן.

איך זה לעבוד מול עובדים שמאוגדים יחדיו ויש להם ועד, זה מקשה עליך בתחרות?

"בהתחלה מאוד-מאוד חששתי, אבל ככל שעובר הזמן זה נוח וטוב. בדרך כלל הייתי כמו הוועד של העובדים שלי, אבל כשאני רואה שיו"ר ועד עובדי מגה, אלי אייל, מטפל בזה בצורה מעולה אז אני מבין שיש לזה חשיבות רבה. אני בודק את האפשרות של צירוף עובדי יינות ביתן לוועד".

גם עשית אירוע ענק לעובדי הרשת בהשתתפות שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

"זה לזכות ראש הוועד. כל שנה הוא היה עושה אירוע דומה במגה, והוא ביקש ממני שנעשה גם אירוע כזה. זו נראתה לי תקופה מתאימה, אנחנו אחרי שנתיים ממועד רכישת מגה. הוא והבן שלי התעסקו בזה וזה היה רעיון ענק. העובדים עפו מזה עד הגג, בתור מעסיק שלהם התרגשתי ברמות שלא האמנתי, וזה עשה עוד משהו טוב לחיבור בין מגה וביתן".

משה כחלון. "בחלק גדול מהסוגיות יש בינינו הסכמה" / צילום: איל יצהר

הנוכחות של דמות פוליטית באירוע של החברה לא הפריעה לך?

"אנחנו חלק מההסתדרות, ויש לנו ועד, אני חושב שזה עשה טוב. לא הפריע לי, נתן דוגמאות יפות על זה שלקחנו את מגה והרמנו את העסק. זו הייתה בקשה של ראש הוועד להזמין את השר כחלון וכיבדתי אותה ונתנו את הבמה בשמחה".

לפני כמה חודשים, רשות ההגבלים העסקיים הפחיתה את הקנס שהשיתה על הקבוצה ועל ביתן על העיכוב במכירת סניפי מגה במסגרת העסקה, מאחר שאלה התחייבו להעביר לצד שלישי ללא תמורה את שני הסניפים האחרונים שהיא מחויבת למכור במסגרת התנאים לאישור רכישת מגה. ואולם, לפני למעלה משלושה חודשים נחשף ב"גלובס" כי בהתאם להסכמת הרשות ביתן יעביר את הסניפים לשאול ברזי, מנכ"ל חברת מפעל הבשר של יינות ביתן - בסט מייסטר הבשר.

מה הסיפור עם שני הסניפים שמנהל מפעל הבשר שלך קנה? כבר יש לו מחליף?

"מנכ"ל מפעל הבשר שלנו רכש את שתי החנויות לבן שלו ולו, ובקרוב נפסיק לעבוד איתו. היום הוא עובד איתנו בחצי משרה, ואנחנו מחפשים מישהו שימלא את הנעליים שלו. הוא מנהל את שתי החנויות, ואני מחזיק לו אצבעות".

מנהל נוסף במחלקת הסחר של הקבוצה הקים חנויות עצמאיות שמתחרות בך, אפילו מול החנות שלך. זה מפריע לך?

"הוא הלך להיות עצמאי, ואני מאחל לכולם בהצלחה. הקשר המיוחד עדיין קיים, הם תמיד יישארו משמעותיים עבורי. במשך שנים ראיתי אותם יותר ממה שראיתי את אשתי".

נחום ביתן

תפקיד: בעלי קבוצת יינות ביתן

אישי: בן 57, נשוי ואב לשניים, תושב אשקלון

מקצועי: החל בחנות קטנה באשקלון ועם השנים צמח ובאמצעות רכישות

עוד משהו: חובב גאדג'אטים

קבוצת יינות ביתן

הקמה: 1982

מספר סניפים: 200 בשלושת מותגי הקבוצה: יינות ביתן, מגה ושוק מהדרין

מספר עובדים: 10,000

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים