דיווחים ממצרים: התגלה שדה גז שגודלו פי 5 ממאגר "לוויתן"

חברת ENI האיטלקית עשויה להודיע בימים הקרובים על תגלית של 2550 BCM גז טבעי • אם הדיווחים יתבררו כנכונים, הדבר יקדם את הפיכתה של מצרים למעצמת הגז הגדולה באזור

חיפושי נפט וגז טבעי במפרץ מקסיקו / צילום: מצגת נאוויטס פטרוליום
חיפושי נפט וגז טבעי במפרץ מקסיקו / צילום: מצגת נאוויטס פטרוליום

על פי הפרסומים בתקשורת המצרית ביומיים האחרונים, חברת ENI האיטלקית עשויה להודיע בימים הקרובים על תגלית גז טבעי ענקית במצרים. המאגר, "נור", מכיל על פי הערכות כ-2,550 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי, כמות הגדולה פי 3 ממאגר "זור" המצרי, פי 5.3 ממאגר "לוויתן" ובערך פי 10 ממאגר "תמר", שני מאגרי הענק שהתגלו מול חופי ישראל.

מניות סקטור הגז והנפט נסחרות בירידות חדות, המשך למגמה השלילית בסקטור בימים האחרונים. כך, מניית קבוצת דלק   יורדת ב-3.5% ומשלימה צניחה של 7.3% בשלושה ימי מסחר, דלק קידוחים   יורדת ב-4.5% ומשלימה נסיגה של 6.5% בשלושה ימים ויחידת ההשתתפות של רציו פטרול   רושמת ירידה של 4.7% היום ו-6.4% בשלושה ימים. 

על אף שמניות הגז והנפט מגיבות בירידות חדות לדיווחים, חשוב לציין כי טרם התקבלו אישורים רשמיים לפרסומים מצד ממשלת מצרים או ENI. לפי דיווחים במצרים היום, ENI צפויה לבצע בשבועות הקרובים סקר סייסמי תלת-ממדי, ולאחריו קידוח אקספלורציה במאגר, שיתחיל ככל הנראה בחודש אוגוסט.

ב-2015 ENI הכריזה על תגלית "זור" במצרים ועשתה היסטוריה בכך שפיתחה וחיברה את המאגר הענק בשנתיים וחצי. החברה גם שותפה במתקן ההנזלה במצריים דמיאטה. 
 
אם הדיווחים יתבררו כנכונים, מצרים תעלה על הנתיב הבטוח להפוך למעצמת גז אזורית - על פי ההכרזות של נשיא מצרים לפני ארבעה חודשים מדובר בחזונו האישי א-סיסי. "זה משהו שאני חולם עליו כבר ארבע שנים", אמר נשיא מצרים לבלומברג לאחר החתימה על הסכם רכישת גז מהמאגרים הישראלים "תמר" ו"לוויתן" בפברואר. לדברי שר האנרגיה המצרי לשעבר אוסמה קאמל: "לפני חודשיים אמרנו כי באזור שלנו ייתכנו תגליות נוספות. נקווה שהנשיא א-סיסי יודיע על החדשות הטובות כבר בימים הקרובים".

בשלב זה מוקדם מדי לקבוע את ההשלכות על מאגרי הגז הישראליים ובעליהם, אולם אין ספק שההתחרות מול שוקי יצוא פוטנציאליים באזור וגם באירופה ובעולם תתגבר במידה משמעותית בשנים הקרובות אם אכן יתברר שמאגר "נור" מכיל בתוכו כמות עצומה של גז טבעי.

בעת שבארץ נתקלת הממשלה בקשיים רבים לעניין חברות זרות להשתתף במכרזים על רכישת הזכויות לחיפוש ב-20-25 בלוקים במים הכלכליים שלה בים התיכון (המכרז צפוי להתבצע ככל הנראה באוקטובר או בנובמבר), במצרים מקווים לגייס השקעות בהיקף של כ-10 מיליארד דולר לתחום החיפושים וההפקה של גז טבעי מחברות זרות השנה ובשנה הבאה.

נזכיר כי שותפויות הגז במאגרי תמר ולוויתן (דלק קידוחים, ישראמקו ורציו הישראליות לצד חברת נובל אנרג'י האמריקאית) חתמו לאחרונה על הסכמי יצוא למצרים ונמצאת בהליכי מו"מ לחתימת הסכמים נוספים.

עם זאת, בשותפויות לא צופים בשלב זה השפעה על חוזי היצוא של לוויתן מול מצרים וירדן, היות שהחוזים המחייבים כבר נחתמו.

לדברי האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון "בראייה ארוכת טווח, לתגלית הנוכחית (במידה והידיעות נכונות), יכולה להיות השפעה שלילית על מאגרי הגז המקומיים, מפני שהתגלית מהווה חלופה פוטנציאלית לגז ישראלי". עם זאת, שוחט מציין כי "במקרה בו מצריים תהפוך ל-HUB איזורי, אנחנו בהחלט מאמינים כי יש לגז הישראלי מקום להשתלב בתכניות ייצוא עתידיות לאירופה. כפועל יוצא, והעובדה כי מאגר Zohr צפוי בקרוב לענות על כל דרישות הגז של המשק המצרי המקומי, יתכן ושני מתקני ההנזלה במצרים יוכלו לחזור לפעילות ולהיות הסנונית הראשונה בהפיכתה של מצרים ליצואנית של גז טבעי".

לדברי אלה פריד, אנליסטית בכירה לתחום הגז והאנרגיה בלאומי שוקי הון: "החברה האיטלקית, הודיעה על תוכנית לביצוע שלושה קידוחים בשדה, שנמצא מול חופי סיני הצפויים בחודשיים הקרובים. חשוב לציין, כי הידיעות על הגילוי לא אושרו על-ידי החברה ומקורן בראיונות של אנשי במשק האנרגיה המצרי. עם זאת, קשה לזלזל בהן בהתחשב באופי ההודעות שליוו את גילוי מאגר זור".

"מאגר זור: מאגר זור המוערך בעד כ-30 TCF התגלה באוגוסט 2015 ע"י ENI מוחזק על ידה 50%, BP 10% ו ROSNEFT (30%). מאגר זור צפוי להעלות את קצב ההפקה השנתי שלו כבר באוגוסט השנה לכ-18 BCM בשנה. באחרונה מכרה ENI אחזקה בשיעור של 10% בזור לחברת נפט מאיחוד נסיכויות המפרץ."

"נציין כי 70% מההשקעות ההון הבינלאומיות של ENI הופנו למצריים בשנים האחרונות. בהתייחס לשדה נור, הפרסומים מדברים על פוטנציאל לתגלית של כ-90 TCF , פי 3 מזור ופי 4.5 מלוויתן", כך פריד.