בלון ניסוי של קושנר? "מדינה פלסטינית על 95% מהגדה"

מכון הגות ימני בוושינגטון, המקורב לממשל טראמפ, מפרסם הצעה לתוכנית שלום בין ישראל לפלסטינים • ירושלים תוסיף להיות בשליטת ישראל, אך "האגן הקדוש" היה תחת פיקוח של כמה מדינות, ובכללן ישראל • "ישראל תוכל לקבל מספר מסוים של פליטים על בסיס הומניטרי, אך רק מרצונה וללא התערבות"

מכון הגות ימני בוושינגטון עם קשורים הדוקים לממשל טראמפ מפיץ עתה בקרב מחוקקים בקונגרס ובמקומות אחרים תוכנית מקיפה לשלום בין ישראל לפלסטינים. המכון, "הקבוצה ללימודים ביטחוניים" (The Security Studies Group), שואף לגבש תמיכה במאמצי הבית הלבן לכונן שלום בין שני הצדדים, לדברי האתר הימני "וושינגטון פרי ביקון", שפרסם אמש את תוכנית השלום בפעם הראשונה.

להערכת גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון, לא מן הנמנע שהתוכנית כוללת רכיבים מתוכנית השלום שעל הכנתה שוקדים מזה חודשים ג'ראד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, וג'ייסון גרינבלט, השליח הנשיאותי למגעים פוטנציאליים בין ישראל לפלסטינים. "זה יכול להיות בלון ניסוי שהפריח קושנר לקראת פרסום תוכנית השלום של הבית הלבן", אמר מקור בוושינגטון. "אני מתקשה להאמין שהוא לא מודע לקיום המסמך של מכון ההגות".

מחבר התוכנית הוא אלכס ברודסקי, שמתואר כמומחה לענייני המזה"ת. תחת הכותרת "הצעה למסגרת להסכם המעמד הסופי", מציין המחבר, ש"הסכם שיושג במו"מ בין הצדדים יביא להקמת מדינה פלסטינית לפלסטינים, בצידה של מדינת ישראל לעם היהודי, שתחיה בתוך גבולות בטוחים ומוכרים".

ואלה סעיפי התוכנית:

שטחים וגבולות

הפלסטינים יקבלו לחזקתם 100% מרצועת עזה ו-96% מהגדה המערבית. השתיים יחוברו באמצעות כביש, או מנהרה, או באמצעות קשר אווירי.

ישראל תספח 10% משטחה של הגדה המערבית. השטח המסופח יכלול את גושי ההתנחלויות הגדולים (שבהם חיים יותר מ-80% של היהודים בגדה) וכן פרוזדורי ביטחון אל בקעת הירדן ולאורכה. בשטח המסופח יכללו מעלה אדומים, כפר אדומים, צפון אריאל, מודיעין עילית, ביתר עילית, גוש עציון ומצדות יהודה.

ישראל תוכל לשפות את הפלסטינים על ידי מתן שטחים משטחה שצמודים לגדה או לעזה. השטחים שיינתנו לפלסטינים יוכלו להיות ליד עפולה ובית-שאן, שטח מצפון לירושלים ובמדבר יהודה, וכן באזור לכיש ובצמוד לרצועת עזה.

בעיית הפליטים

הקמת מדינה פלסטינית תספק בית לאומי לכל הפלסטינים, לרבות הפליטים, ובכך היא תשיים קץ לבעיית הפליטים ההיסטורית ולכל התביעות נגד ישראל שנובעות מבעיה זו. האופציות ליישוב הפלסטינים עשויות להיות: המדינה הפלסטינית החדשה; מגורי קבע במדינות שבהן הם חיים עתה; יישובם במדינות שלישיות ברחבי תבל שיסכימו לקבלם; קליטה בישראל, אך רק במקרים הומניטריים מיוחדים, וכל החלטה על כך תתקבל רק על ידי ישראל, ללא כל מחויבות ולפי שיקול דעתה הבלבדי.

אם תוקם קרן בינלאומית למימון יישובם של הפלסטינים, צריכה להיות גם התייחסות ל"מאמץ בינלאומי לפתור תביעות של יהודים להחזרת רכושם". מדובר יהודים שגורשו ממדינות ערב כתוצאה מהסכסוך בן עשרות השנים עם ישראל, כמפורט בהצעתו של שר-החוץ האמריקאי לשעבר, ג'ון קרי, מספטמבר 2014.

התוצאה הסופית צריכה מדינה פלסטינית למען כל הפלסטינים, לצידה של ישראל, שתוכר כמולדתו של העם היהודי. רק בידי ישראל תהיה ההחלטה האם להתיר לפליטים פלסטיניים כלשהם להיכנס לישראל אם היא תצטרך לעקור יהודים שמתגוררים בגדה המערבית ולהזיזם לתוך גבולות 67.

יישום הסעיפים האלה ייחשב כמימוש החלטת העצרת הכללית של או"ם מס' 1947.

ירושלים

ירושלים תוסיף להיות בירתה הבלתי מחולקת של מדינת ישראל.

הר הבית יוסיף להיות מנוהל על ידי הווקף הירדני, הסדר שנמצא בתוקף מאז 1967.

האגן הקדוש (למעט העיר העתיקה) ינוהל על ידי חבר נאמנים שייצגו חמש מדינות: ישראל, הרשות הפלסטינית, ירדן, סעודיה וארה"ב.

בירושלים רבתי, האזורים הערביים ינוהלו על ידי הפלסטינים והאזורים היהודיים - על ידי ישראל, לרבות הר חומה, גילה, נווה יעקב, ופסגת זאב.

הגבול המוניציפלי המזרחי של ירושלים יורחב והיא תכלול גם את אבו דיס ואת אל עזריה. אלה ייחשבו חלק מזרח ירושלים.

מזרח ירושלים באזור זה יהיה הבירה הפלסטינית. ירושלים תהיה בירת ישראל וכל בנייני הממשלה יהיו בחלקה המערבי.

הסדרי ביטחון

כללית, השקפתה של ישראל היא, שביטחון הוא רכיב חיוני להסדרת יחסי שלום, בעוד שהפלסטינים רואים בשלום הרכיב העיקרי של ביטחון. גבולות ישראל לפני 1967 אינם בני הגנה, בגלל סיבות שונות ואחת מהחשובות בהן היא העובדה שבנקודתה הצרה ביותר פחות מ-15 ק"מ מפרידים בין הים התיכון לבין גבעות הגדה המערבית.

נהר הירדן חייב להישאר גבולה המזרחי של ישראל. נוכחות ישראלית לאורך הירדן תשמש למניעת הסתננות והברחות נשק, ותשמש קו הגנה ראשון נגד כל איום חיצוני מהמזרח. כוח של נאט"ו, בפיקוד ארה"ב עשוי לסייע לישראל באבטחת אזור הביטחון. יחידות של ישראל והמשטרה הפלסטינית יהיו נוכחים יחד עם כוח נאט"ו בכל מעבר גבול. נסיגה ישראלית. נסיגה ישראלית מאזורי ביטחון אלה תהיה מושתתת על התנאים והיא תידון בנפרד.

ישראל תוכל לקיים מרדפים אחרי טרוריסטים משטחה ולהגיב על מצבי חירום ולטפל איומים ממזרח.

אנשים שקראו את המסמך אמרו ל"פרי ביקון", שהתוכנית מניחה את היסודות לסיכול כל מאמצי ממשל אובמה ללחוץ על ישראל לקבל תוכנית שלום שעלולה לפגוע בביטחונה. "זו סקירה מקיפה של הזירה הדיפלומטית לאחר שטראמפ ביטל צעדים אנטי-ישראליים של הממשל הקודם", אמר עוזר בכיר למחוקק רפובליקאי.