פנאי | פסטיבל האור בירושלים חוגג עשור - וזה מרהיב

700 שבשבות אור מסין, אשליה של טיפות מים מהולנד, מיצג ישראלי של תפילת גשם ועוד • רק חבל שכללו מעט מאוד מהרובע המוסלמי

עיר לובשת אור, כיכר המוריסטן / צילום: יותם יעקבסון
עיר לובשת אור, כיכר המוריסטן / צילום: יותם יעקבסון

גם השנה יתהפכו יום ולילה בעיר הבירה, כשיתקיים בירושלים בשבוע הבא פסטיבל האור העשירי. סמטאות הרובע הנוצרי והיהודי, השוממות בדרך כלל לאחר שקיעה, יימלאו מיצגי אור והמון אדם. השנה יוצעו ארבעה מסלולי אור המתחברים זה לזה, שלאורכם יוצגו כ-35 עבודות ומיצבים של אמנים מישראל (ביניהם סטודנטים מבצלאל) ושל אמנים משתתפים מחו"ל.

בין האטרקציות השנה יהיה מופע לייזר שיוקרן על גבי חומות העיר העתיקה סמוך לשער יפו, מיצג אמנותי רב משתתפים מחו"ל על חלקו החיצוני של שער שכם ויער עצים שיורכב מ-1,900 "ענפים" מוארים שיחוברו זה לזה, ושהקהל יוכל להשפיע על צבעיהם המשתנים בצורה אינטראקטיבית. יהיה גם קיר גרפיטי של אור ומים שיוצג על-ידי אמן מצרפת שיזמין את הקהל לקחת מברשת צבע, בקבוק ספריי או להשתמש בקצות האצבעות כדי לכתוב ולצייר ישירות אל תוך מסך LED באורך של כעשרה מטרים, שיואר בתגובה לפעילות.

אמן צרפתי נוסף ימקם בכניסה לפסטיבל חמש דמויות דייגים שינועו קלות ברוח. בקצה חכותיהם ייתלו טיפות זוהרות. מיצב אחר, ישראלי, יכלול קופסאות אור שבהן יוקרנו צילומים היסטוריים משנותיה הראשונות של המדינה, ועוד.

עיר לובשת אור, פנס האור הענקי של האמן הפיליפיני / צילום:  יותם יעקבסון
 עיר לובשת אור, פנס האור הענקי של האמן הפיליפיני / צילום: יותם יעקבסון

במערת צדקיהו תוצג עבודתם של צמד אמנים הולנדים שיצרו אשליה של טיפות מים על-ידי שימוש ברצועות שקופות וארוכות של נייר. אמן פיני יציג 40 דמויות תיל זוהרות באור אולטרה-סגול, שייצגו תקופות שונות וייראו כמעין רוחות רפאים.

עיר לובשת אור, "רוחות הרפאים" מחוט תיל מפינלנד / צילום: יותם יעקבסון
 עיר לובשת אור, "רוחות הרפאים" מחוט תיל מפינלנד / צילום: יותם יעקבסון

אמן פיליפיני יקים פנס ענק של 6 מטרים, שיופעל על-ידי כמה אנשים יחד, בליווי מופע זיקוקים. מיצג בעל אופי דומה יהיה בשער החדש, שם כמות המבקרים תשפיע על מפלס המים העולה או היורד על גבי השער. המיצב של האמנים מסין יכלול כ-700 שבשבות מוארות. ככל שתנשב בשבשבות יותר רוח - כך הן יוארו יותר.

המיצב "תפילת הגשם" של אמרי צובל ואיתי וינגרטן עוסק בישראל המשוועת לגשם. במיצב חמישה אובייקטים דמויי ענן שיתרוממו רק באמצעות כוחם המשותף של האנשים בקהל. בהתאם לקהל יופעלו גם אפקטים של אור וקול.

עיר לובשת אור, ענפי היער המשנה צבעים / צילום: יותם יעקבסון
 עיר לובשת אור, ענפי היער המשנה צבעים / צילום: יותם יעקבסון

היצירה "אחדות" של אמנים ממונקו תהפוך את אבני חומת העיר העתיקה לבעלות חיות המבקשות, ממש כמו בני אדם, להתחבר ולאחד כדי ליצור מציאות עשירה ומלוכדת יותר. גם השנה, כמו בשנים עברו, יככבו המזרקה בכיכר המוריסטאן וכנסיית הגואל הלותרנית הסמוכה לה. סביב המזרקה הבארוקית יוקרן כתר של אור בעוד על מגדל הפעמונים של הכנסייה יוקרן מיצג וידיאו שיבטא את עושר תרבויות הים התיכון.

לאורך המסלולים ינגנו נגנים רבים וארבעה רקדנים בתלבושות מוארות יופיעו ברחבה שבין הקישלה לבין כנסיית סנט ג'יימס האנגליקנית.

עיר לובשת אור, שמלות מוארות מגרמניה / צילום: יותם יעקבסון
 עיר לובשת אור, שמלות מוארות מגרמניה / צילום: יותם יעקבסון

חבל רק שבניגוד למה שנכתב בעלוני הפרסום של הפסטיבל - שם נאמר כי "לאורך כל פעילותו, חיבר הפסטיבל את הקהל אל ירושלים העתיקה ותושביה, גישר על ההבדלים ונגע בכל מבקריו" - הפסטיבל מגביל עצמו כמעט אך ורק לרובע היהודי והנוצרי.

הרובע המוסלמי, כמו גם המרחב שלאורך ואדי יהושפט (ואדי ג'וז) למעט מסלול אחד לאורך רחוב הגיא, משער שכם לרחבת הכותל (שלאורכו מיצב אחד בלבד), נותר זנוח, וחבל. זו הייתה יכולה להיות מחווה של הושטת יד וגישור על הבדלים בעיר שבאמת חוברה לה יחדיו.

הפסטיבל יתקיים מ-27 ביוני ועד 5 ביולי (למעט שישי), בשעות 23:00-20:00 (ובמוצאי שבת עד 24:00). הכניסה חופשית. את הפסטיבל מפיק משרד ירושלים והמורשת בשיתוף עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים. המנהלים הא מנותיים הם מירב איתן וגסטון צהר. לפרטים נוספים: www.lightinjerusalem.org.il.

קיץ על החומות

החל מהחודש ועד סוף אוגוסט טיילת החומות הדרומית בירושלים תיפתח לקהל גם בשעות הלילה. הטיילת מחולקת לשני מסלולים: הצפוני - משער יפו ועד שער הפרחים, והדרומי - משער יפו ועד הכותל. הדרכה מלאה לשתי הטיילות באפליקציה: סיורים קוליים בירושלים. א'-ה' 22:00-9:00, ו' וערבי חג 14:00-9:00. 18 שקל למבוגר, 8 שקל לילד. תקף לשתי הטיילות (לילה ויום).