בית המשפט באנגליה איפשר לאובר לחזור לפעול בלונדון

רשות התחבורה הלונדונית ניסתה למנוע מאובר לפעול בטענה של חשש בתחומי הרגולציה והבטיחות • אובר עושה שימוש בתוכנת GrayBall, שידעה לזהות רגולטורים וגורמי אכיפת חוק שניסו להפעיל את שירות ההסעות, ולהתחמק מהם.

מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס
מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס

אובר תוכל להפעיל את שירותיה בלונדון, כך לפי פסיקה של בית המשפט המקומי היום (ד'). חברת הזמנת הנסיעות הפסיקה לפעול בעיר אחרי שרשות התחבורה של העיר - Transport for London - סירב לחדש את רישיון הפעולה של החברה בספטמבר 2017. אובר הורשתה להמשיך לפעול בעיר, כל עוד התנהל הערעור.

החלטת השופטת הגיעה לאחר ששני הצדדים הביעו נכונות לחזור לשתף פעולה. באובר טענו כי החלטת הרשות בזמנו הייתה מוצדקת והסכימו לרישיון מותנה ל-15 חודשים שבמהלכו תעבור החברה ביקורת עצמית שתוגש לסקירת רשות התחבורה. בפניה המקורית לבית המשפט, ביקשו באובר קבלת רישיון סטנדרטי שמופק על ידי רשות התחבורה שעומד על 5 שנים. אתמול שינו באובר את הבקשה לרישיון זמני של 18 חודשים, והיום הוא עודכן ל-15 חודשים.

ברשות התחבורה הלונדוני ציינו בזמנו כי פעילותה של אובר מעלה שורה של חששות בתחום הרגולציה והבטיחות כלפי הנהגים והלקוחות. בין היתר הדגישו את השימוש של אובר בתוכנת GrayBall, שידעה לזהות רגולטורים וגורמי אכיפת חוק שניסו להפעיל את שירות ההסעות, ולהתחמק מהם.

מאז ספטמבר ביצעו באובר שורה של שינויים כדי להפיג את חששות הרשות. בניהם הוספת כפתור מצוקה, חובת דיווח על כל תקרית חמורה, מגבלת שעות עבודה לנהגים, פוליסות ביטוח חדשות ומוקדי סיוע טלפוניים שיפעלו מסביב לשעון. באובר הסכימו גם כי מנהלים שידעו על GrayBall לא יועסקו יותר על ידי החברה. עו"ד שייצג את החברה בערעור ציין בבית המשפט כי "עשינו כמה דברים מטומטמים", אך הבטיח כי החברה נקטה בצעדים מרחיקי לכת כדי להיות זכאית שוב לרישיון פעולה.

מדובר על ניצחון חשוב עבור אובר שפועלת בלונדון מאז 2012 בעיר שנחשבת לאחת הרווחיות ביותר מחוץ לארה"ב. וניצחון לא פחות חשוב עבור דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר שהצטרף לחברה באוגוסט 2017, אחרי תקופה סוערת במיוחד שעברה החברה. בין היתר נאלצה אובר להתמודד עם האשמות על תרבות תאגידית רעילה, גלי ביקורות מרגולטורים ברחבי העולם, הסתרת מידע ממשתמשים וקמפיינים של למחיקת האפליקציה. קוסרשאהי הגיע לחברה בהבטחה לעשות סדר ולנקות את הדימוי המוכתם של אובר.