מנכ"ל נייס פזיז? באל-על מעדיפים את החיים בהכחשה

חרדים שמבקשים לא לשבת ליד נוסעות היא אירוע שבשגרה בטיסות אל-על מניו-יורק • ההצהרה של מנכ"ל אל-על כי הנוסעים האלה יורדו מהטיסות היא חשובה - אבל קשה להאמין שיהיה שינוי בשטח • דעה

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: סיוון פרג'

הנוסעים עולים למטוס, מאחסנים את התיק מעל המושבים ומתיישבים בכיסאותיהם. עד לכאן הכול כרגיל. ואולם בטיסות בקו תל-אביב-ניו-יורק, כמעט בכל טיסה, נשארים כמה גברים חרדים לעמוד. הם לא פונים לאחת הדיילות כדי להסביר את הבעיה שלהם, אך אלה מבינות לבד - "איתרע מזלם" של הגברים החרדים, ולידם יושבת אישה. הדיילות מתחילות לנטרל את המוקש הזה במהרה,ומתחילות לעשות פאזל - מזיזות נוסע שתי שורות אחורה, מאתרות כיסאות ריקים או מבקשות מבני זוג להחליף ביניהם. 

פוסט שהעלה בשבוע שעבר נוסע של אל-על בשם חן רותם העלה את הנושא הזה שוב למודעות. הוא תיאר בפוסט את המשא-ומתן בין צוות הדיילים לנוסעים החרדים, וציין כי הדבר גרם לעיכוב של שעה ורבע בהמראה. באל-על הכחישו כי זאת הסיבה לעיכוב. השבוע הודיע מנכ"ל חברת נייסברק עילם, כי החברה תחרים את חברת התעופה הישראלית: "אנחנו בנייס לא עושים עסקים עם חברות שמפלות נגד גזע, מין או דת. נייס לא תטוס עם אל-על עד שלא תשתנה מדיניותה והיא תנקוט פעולות נגד אפליית נשים".

על התגובה של אל-על להודעת עילם אפשר לקבוע בקצרה: "החלק הראשון לא נכון, החלק השני לא יהיה". בחלק הראשון קבע מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, כי "הידיעה שפרסם מנכ"ל נייס נעשתה ללא בדיקת העובדות בצורה חפוזה". מה מהחלקים אינו נכון? באל-על לא טרחו לציין בתגובה. כך, בתגובה כללית הם העבירו את האשמה למנכ"ל נייס וגרמו למקרה להיראות כמו אירוע חד-פעמי. 

אולי העיכוב לטיסה אכן נגרם מסיבה אחרת, אך את התנהגות החרדים, שהיא הדבר המקומם, לא ניתן להכחיש - היא מתרחשת בצורה כזאת או אחרת כמעט בכל טיסה של אל-על מניו-יורק. היא גורמת לנשים להרגיש כמו אדם נחות ומוקצה. האם אוסישקין מעולם לא נתקל בתופעה הרחבה הזאת? קשה להאמין. מחברה לאומית, כפי שהיא הדגישה בהודעתה, ניתן היה לצפות שגם תודה בקיומה ולא תתכחש לה.

החלק השני - התחייבות של אוסישקין כי יחדד את הנהלים בנושא, וכי "להבא נוסע שיסרב לשבת ליד נוסע אחר יורד באופן מיידי מהטיסה" - הוא חשוב וראוי על פניו לשבח. האם זה יקרה במציאות? קשה להאמין.

מלבד העובדה שהחרדים הם קהל נאמן ומהותי של חברת אל-על, שמספקת להם אוכל גלאט כושר, טיסות ישירות וחברה שאינה טסה בשבת, הדברים גם "נסגרים" בתוך הטיסות, ושינוי המקומות נעשה על-ידי הדיילים והדיילות באופן כמעט אוטומטי. אל-על צריכה לבחון למה הנהלים לא קוימו עד כה, אם בכלל היו קיימים. כשהיא תבחן את הנושא, היא כנראה תבין גם שיהיה לה קשה לעמוד בהם במבחן המציאות. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהתועלת הכללית שנובעת ממלחמה בהדרת נשים היא חמקמקה, וקשה לכמת אותה, לעומת הפגיעה באישה הספציפית שנפגעת (ולא בהכרח אומרת) או הפגיעה שתיגרם מעיכוב בהמראה.

הנושא מורכב, ועל אוסישקין מוטלת כעת אחריות לחפש אחר פתרון מניח דעת לסוגיה הזאת, שלא יגרום לנשים להרגיש נחותות ובלי הסאגה המגוחכת שקיימת בכל טיסה. זה אולי לא יהיה קל, אך אחרת המציאות בשטח לא תשתנה, שכן גם אם הגברים החרדים הללו הם מהקיצוניים בחברה החרדית - לאל-על יהיה קשה מאוד להתמודד עם תמונות של גבר חרדי שמורד מהמטוס, סיטואציה שיכולה לצאת משליטה די מהר.