גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאינטל ועד פולקסווגן: באוטו-טק הישראלי אין רגע דל

פרישתו הדרמטית של בריאן קרזניץ' מתפקיד מנכ"ל אינטל עשויה להשפיע על עתידה של מובילאיי, ושל תעשיית האוטו-טק הישראלית כולה, במיוחד במקרה שישובשו לוחות הזמנים של השקת הרכב האוטונומי הסדרתי בעולם ● לביקורו החצי-חשאי של יו"ר פולקסווגן החדש בישראל עשויות להיות משמעויות מהירות יותר

בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל  עם אמנון שעשוע. / צילום: שמוליק סולומון
בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל עם אמנון שעשוע. / צילום: שמוליק סולומון

בשבוע שעבר הודיע בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל העולמית, על פרישתו מהחברה. קרזניץ' היה לא רק ה"ארכיטקט" של עסקת הענק בין אינטל ומובילאיי, ידיד אישי של פרופ' אמנון שעשוע ובן בית במטה החברה בישראל. הוא היה גם, ואולי בעיקר, ה"לוביסט" הגדול ביותר של מובילאיי, ושל תחום הרכב האוטונומי בכלל, בהנהלה של חברת ה-IT הענקית.

אינטל היא "סופר-טנקר" עסקי, שאינו משנה כיוון אסטרטגי במהירות אפילו אם הקברניט מוחלף במפתיע (על רקע רומן אסור עם עובדת החברה). לפיכך יש להניח, שמחליפו הקבוע של קרזניץ', שטרם נקבע, ישאף לשמר את השקעות הענק בישראל. אבל אין פירוש הדבר שזעזועי הפרישה לא ישפיעו על מובילאיי ואולי על כלל ענף האוטו-טק הישראלי.

מאבדים את הספונסר?

ההופעה הפומבית האחרונה של קרזניץ' כמנכ"ל אינטל ב-19 ביוני, כמה ימים לפני פרישתו, הייתה בקונגרס אוטומוטיב אלקטרוניקס השנתי בגרמניה. קרזניץ' המשיך לטעון שם בלהט כי הכניסה לתחום הרכב החכם הייתה החלטה אסטרטגית, שחיונית להישרדות של אינטל.

כשנשאל על ידי אחד העיתונאים כיצד הצליח לשכנע את הבורד של אינטל להשקיע 15.3 מיליארד דולר בחברה ישראלית מתחום הרכב, אמר כי "מובילאיי סוגרת פערים משמעותיים של אינטל בתחום הרכב החכם וביכולות שלה לאסוף ולנתח כמויות גדולות מאוד של מידע". לדבריו, הוא הסביר להנהלה כי "הרכב הוא הסמארטפון הבא, וזה שכנע אותם". בראיון האחרון שלו גם הוסיף קרזניץ': "זה סיפור לטווח ארוך. הערך של העסקה על מובילאיי יוכר כאשר מכוניות עם דרגות אוטונומיה גבוהות, 4 ו-5, יהיו זמינות בייצור סדרתי".

תחום הרכב האוטונומי הוא בלי ספק אופנתי ואהוד על ידי משקיעים בעולם כרגע. יתר על כן, מובילאיי ממשיכה לפתח במרץ את החזית הטכנולוגית ובשבוע שעבר הכריזה יצאה הכרזה משותפת עם ספקית הטיר1 הגרמנית הענקית ZF על פיתוח דור חדש של חיישן מרובה עדשות למערכות סיוע לנהיגה (ADAS), על בסיס הטכנולוגיה של מובילאיי - מה שעשוי להעניק לחומרה שלה קפיצת דרך משמעותית בדרך לרכב אוטונומי.

אולם אם לוחות הזמנים של ההשקה של כלי רכב אוטונומיים סדרתיים בעולם יעלו על מוקש - וכרגע ניצבים בדרך שדות שלמים זרועים במוקשים - המשקיעים של אינטל עלולים לאבד סבלנות. בסיטואציה כזו, היעדרו של "ספונסר" דוגמת קרזניץ' בהנהלת אינטל עלול לעלות למובילאיי ביוקר, ואולי גם לכל ענף האוטו-טק המקומי שצמח סביבה.

פולקסווגן: החשאיות שמאחורי הפורמליות

החודש החולף סיפק טבילת אש רצינית עבור היו"ר החדש של קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס (Diess ), שמונה לתפקיד רק באפריל האחרון. הנה תקציר: ב-13 ביוני הטיל בית משפט בגרמניה קנס של כמיליארד אירו על החברה כחלק מספיחי פרשת "דיזלגייט"; ב-18 ביוני נעצר מנכ"ל אאודי על רק אותה פרשה והתובע הכללי במינכן נימק זאת בכך ש"הוא היה עלול לשבש את החקירה"; ב-20 ביוני הודיעה פולקסווגן כי היא נכנסת לשיתוף פעולה אסטרטגי עם קבוצת פורד, כנראה בתחום הרכב המסחרי; ב-21 בחודש הודיעה פולקסווגן על כניסה לתחום הסוללות באמצעות השקעה אסטרגית של כ-100 מיליון דולר בסטארט-אפ אמריקני ויום למחרת הכריזה הנהלת פולקסווגן על מבנה ארגוני-ניהולי חדש ומבוזר, שבו, לראשונה בתולדות החברה, כל אחד ממותגי הרכב שלה יקבל אחריות ניהולית על אזור מסוים בעולם.

בין לבין הספיקה הקבוצה להודיע על השקת מערכת מחשוב לוגיסטית מהפכנית, שתקשר בזמן אמת בין 40 אלף הספקים שלה, שמספקים ל-12 מותגי הרכב והמשאיות שלה מעל 300 מיליון חלקים, ולקינוח המשיכה לקדם את ההנפקה הציבורית של חטיבת המשאיות שלה ולהשיק פרויקט ענק בסין.

בתוך לוח הזמנים הבלתי אפשרי הזה, שהיה יכול בקלות להעסיק שלוש-ארבע חברות לניהול משברים, מצא יו"ר פולקסווגן החדש זמן להגיע, בשבוע שעבר, לישראל לביקור בן יום אחד בליווי כמה מחברי הבורד הבכירים ביותר שלו.

הביקור עצמו נערך תחת מסך כבד של חשאיות, כמקובל בביקורים של דרגים כאלה, אולם למחרת בחרה פולקסווגן להוציא על כך הודעה לעיתונות באירופה (אך לא בישראל), שרב בה הנסתר על הגלוי. רשמית, פולקסווגן ניסתה להעניק לביקור צביון ממלכתי עם כל הסממנים המוכרים: פגישה עם ראש הממשלה נתניהו, בליווי תצלום משותף; ביקור ביד ושם עם אזכור של הנטל ההיסטורי של פולקסווגן מתקופת המלחמה; אזכור של "קמפוס" המחקר והפיתוח של פולקסווגן, שעל הקמתו בתל אביב הוכרז בחודש שעבר וכך הלאה.

הפגישה העסקית היחידה שהוזכרה במפורש בהודעה הייתה עם מנכ"ל חברת הזימון הנסיעות Gett , דייב וייזר, שבה מחזיקה פולקסווגן כ-20% מהמניות.

אבל למרות שהביקור כשלעצמו מקרין בחיוב על מעמדה של קהילת האוטו-טק הישראלית בתעשיית הרכב העולמית, ספק אם הסיבה האמיתית לביקור, שנערך בתקופה כה סוערת, הייתה סמלית וטקסית.

כפי שאמרנו לא פעם, בחברה כמו פולקסווגן, שמעסיקה למעלה מ-650 אלף עובדים ומגלגלת מחזור שנתי של 110 מיליארד יורו, יש מאות מנהלים בכירים, שאחראים על קישור עם שווקים נידחים בעולם - ועם כל הכבוד לישראל, אנחנו שוק של פחות מפרומיל עבור קבוצת פולקסווגן. לפיכך, לביקור של המנהל מספר אחת יש משמעויות שונות ויכול להעיד על כך סירובם של "שותפי הסוד" לביקור בישראל להתייחס לכך גם אחרי ההודעה.

בהערת אגב נציין, שפולקסווגן הפכה בשלוש השנים האחרונות ליצרנית הרכב הפעילה ביותר בזירת האוטו-טק הישראלית. אמנם GM יותר "ותיקה", ויש לה כאן מרכז מו"פ שמעסיק מאות עובדים. אולם ככל הידוע לנו היא טרם ביצעה השקעה אסטרטגית בחברות מקומיות.

מנגד, למותגי הרכב של פולקסווגן כבר יש כאן שלוש נציגויות שונות של מו"פ ואיתור השקעות - של סקודה, סיאט ופולקסווגן - והיא השקיעה עד כה מאות מיליוני דולרים בחברות אוטו-טק ישראליות בהובלת "גט" ו-Cymotive . עוצמת הפעילות הזו מעניינת במיוחד אם לוקחים בחשבון, שלקבוצה יש בגרמניה "מותג חדשנות" עצמאי משלה בשם MOIA, שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח עצמאי של טכנולוגיות רכב חכם ונסיעות שיתופיות.

לפיכך, לא נופתע כלל אם לביקור הנוכחי יהיו כבר בטווח הקרוב תוצאות עסקיות קונקרטיות בזירת האוטו-טק המקומית - ברמה של השקעות ורכישות בסכומים רציניים - עם או בלי קשר להודעות החברות-הבנות בקבוצה כי הן בונות פורטפוליו של השקעות ו"שותפויות" בחברות אוטו-טק ישראליות. המשך יבוא.

דנסו: מה מסתתר מאחורי ביקור הנשיא

עם המנהלים הגלובליים הבכירים, שפקדו לאחרונה את ישראל לראשונה ובחשאי נמצא גם קוג'י ארימה, נשיא DENSO, ספקית הטיר1 הגדולה בעולם, שערך בישראל ביקור קצר בחודש שעבר. ככל הידוע לנו הביקור לא כלל אפילו פגישות עם נציגי ממשלה רשמיים אבל כפי שחשפנו ב"גלובס" אחד מיעדי הביקור בפועל הייתה חברת VALENS סמיקונדקטור.

למרות שבחברה עדיין מסרבים להתייחס בתוקף לביקור וטוענים כי הם "במגעים עם כל התעשייה", לביקור בדרג הזה עשויות להיות משמעויות עסקיות מעניינות. ואלנס היא בהחלט לא חברת אוטו-טק טיפוסית. היא קיימת מאז 2006, יש לה ביזנס ותיק ורווחי בתחום הכבלים ואודיו-וידאו, שממנו צמחה, והיא עוסקת בנישה טכנולוגית של העברת כמויות גדולות של מידע בקצב מהיר על כבל בודד.

אחרי גיוסים של מעל 100 מיליון דולר, לחברה לא חסרים מזומנים, ולמרות שהמוצר שלה אינו "סקסי" ושובה את דמיון הציבור כמו פיתוח חיישנים מתקדמים והנעה חשמלית-אוטונומית, יש לו כיום פוטנציאל עצום בתעשיית הרכב החכם. זו נאלצת להתמודד כיום עם צורך בהעברת כמויות אדירות של מידע בזמן אמת בין החיישנים והמעבדים בתוך הרכב, שהולכים ומתרבים ומתחזקים, והטכנולוגיה של ואלנס מאפשרת זאת בעלויות נמוכות מאוד. ואלנס גם ממשיכה לבצע קפיצות דרך בקצב העברת הנתונים ובטווחים - הקפיצה האחרונה, שמאפשרת קצב העברת נתונים של דאטה-סנטר בתוך הרכב, הוכרזה בשבוע שעבר - ולחלקן יש משמעויות רציניות בתחומים ורטיקליים כמו תעשיית ה-IT .

זו אטרקציה לא קטנה לחברות טיר1, שמכירות את הצרכים האמתיים של תעשיית הרכב, למרות שאין לנו עדיין מידע קונקרטי על מטרת הביקור רם הדרג, עצם קיומו מספיק כדי להציב את החברה ברשימת המעקב הקרוב שלנו.

עוד כתבות

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו-קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%