בזק | בלעדי

"ההפרדה המבנית בבזק תיבחן בצל הסיבים האופטיים"

לדברי הבכיר, בזק נמצאת כרגע בצומת דרכים, ולאחר שתגבש אסטרטגיה חדשה, משרד התקשורת יבחן את ביטול ההפרדה המבנית בקבוצה לאור התחרות בשוק התקשורת • בשבוע שעבר דחה המשרד את תוכנית פריסת הסיבים שהציגה בזק

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

"דיון בינמשרדי בנושא ההפרדה המבנית בבזק שהתקיים לאחרונה, הוביל לכך שכרגע, והדגש הוא על כרגע, לא יהיה שינוי בסטטוס ההפרדה. המדינה תמשיך להיות ערה לנושא ותבחן אותו בעתיד בהתאם לשינויים בשוק התקשורת, בין היתר גם בהקשר של פרויקט הסיבים האופטיים אותו בזק מנסה לקדם כעת", כך אמר ל"גלובס" גורם בכיר במשרד התקשורת.

בדיון השתתפו נציגים של משרדי האוצר והתקשורת ונציגים של רשות הגבלים עסקיים. במשרדי האוצר והתקשרות קיים צוות מיוחד עליו מוטלת האחריות לגבש את התנאים לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק, אולם עבודת הצוות מתנהלת בשנה האחרונה בעצלתיים בשל החקירות השונות שמנהלות המשטרה ורשות הגבלים עסקיים בנוגע להתנהלות החברה. 

לדברי אותו הבכיר, המצב כרגע הוא שאין שינוי בעמדת המשרד לגבי ביטול ההפרדה, אך מצד שני המשרד אינו אטום לצורכי בזק והוא ער לשינויים ולהתפתחויות בשוק, ולכן הנושא יבחן בעתיד עניינית. לדבריו "בזק נמצאת בצומת דרכים עד שתשלים את גיבוש האסטרטגיה שלה, ותדע בדיוק מה היא רוצה מעצמה, ואז נשב ונדבר ונראה מה עושים".

הוא הדגיש כי "פרויקט הסיבים האופטיים של החברה, לכשייצא לדרך ובתיאום עם משרד התקשורת לגבי מחירי השימוש של המתחרים ברשת החדשה, לא ייעלם מעיני המשרד בבואו לבחון את סוגיית ההפרדה המבנית". הוא הוסיף שכרגע הוא אינו רואה בעיות מיוחדות או הפרות של בזק בכל הקשור לשמירה על הוראות המשרד בנושא תחרות.

נמנעו מלקבל החלטות בנושא

משרד התקשורת נמנע במשך שנים מלקבל החלטות בנושא ההפרדה המבנית בקבוצת בזק, אף שהמדינה התחייבה בעבר בפניי החברה לפעולה לסיומה. בזק מצידה נלחמת כבר שנים ארוכות בהפרדה, מלחמה שחלק מהיבטיה נבחנים היום על ידי המשטרה, הפרקליטות ורשות ניירות ערך.  

בזק מתנהלת כרגע תחת ההנחה שביטול ההפרדה המבנית איננו עומד על הפרק כרגע, ולפיכך דירקטוריון הקבוצה החליט לייעל את פעילות החברות-הבנות של הקבוצה. במסגרת זאת מונה רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, למנכ"ל yes במקביל, וזאת על מנת לבחון היכן וכיצד ניתן לחסוך כסף בפעילויות השונות של שתי החברות.

דיון עומק עם משרד התקשורת בסוגיית ההפרדה המבנית לא מתקיים כרגע, היות ובזק נמצאת בתקופה של חילופי מנכ"לים וגיבוש האסטרטגיה חדשה, אך יש לצפות שדיון זה יתקיים בתקופה הקרובה.

ההפרדה המבנית בבזק היא פוליטית, לא מקצועית

אפשר להבין את משרד התקשורת שרוצה לשים עוד פלומבה על התנאים לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק בדמות יישום בשטח של פרויקט הסיבים האופטיים.

אף שזה נראה כתנאי כבד לכאורה, בסופו של דבר בזק כבר בשלב מתקדם מאוד של תכנון הפרויקט, והיא תוציא אותו לפועל כי זה הדבר הנכון עבורה לעשות. שני הצדדים יודעים את זה ולכן האמירה של הבכיר במשרד משקפת את ההבנות הלא כתובות ביניהם ותו לא.

בסוף, במשרד התקשורת מבינים שההפרדה המבנית במתכונת שלה היום יותר מזיקה מאשר מועילה. התרומה שלה שלילית כי היא לא מיטיבה עם הצרכנים, והיא מהווה מנגנון מלאכותי שפוגע בהתפתחות השוק. מי זוכר היום בכלל שמשרד התקשורת התחייב לבטל את ההפרדה המבנית עם יישומו של השוק הסיטונאי בהצלחה?

יותר משמדובר בעניין מקצועי, מדובר בנושא שהוא רגיש פוליטית. אם מנטרלים את החקירות של ראש הממשלה ומעורבותו בענייני בזק ושאול אלוביץ, אין סיבה מקצועית שלא לקדם את ביטול ההפרדה ויצירת תנאים חדשים במקומה.

התיקון בשוק התקשורת עובר דרך השוק הסלולרי ופתרון הבעיות הכבדות בו, גם אם לעתים זה נראה הפוך, ומישהו חושב שדווקא דרך התחרות בשוק הטלוויזיה ישתנה מאזן הכוחות בשוק.

אלא שכרגע לשרי התקשורת והאוצר יהיה קשה מאוד לבטל את ההפרדה לפני שיוגשו כתבי אישום בפרשת בזק, ואחרי שיהיה ברור שהאורוות בחברה נוקו לחלוטין. כך שמצד אחד יש סיבה לאופטימיות בבזק כי המשרד לא מנהל נגדה אג'נדה לתיקון עוולות פילבר ואלוביץ, אך מצד שני התלות שלה בהלכות הבחירות של הפוליטיקאים מעציבה.