מזרחי מכר להראל ולגילעד משכנתאות בהיקף 1.2 מיליארד שקל

הבנק יחזיק ב-20% מתיקי המשכנתאות וימשיך לתפעל אותן • זו פעם ראשונה שקרן פנסיה ותיקה רוכשת תיק משכנתאות • ריבית משכנתא - נתונים עדכניים

יואב ערמוני / צילום: איל יצהר
יואב ערמוני / צילום: איל יצהר

מזרחי טפחות מכר בימים האחרונים תיקי משכנתאות בהיקף של קרוב ל-1.2 מיליארד שקל למוסדיים. הבנק ביצע את המכירה בשתי עסקאות שונות: הראשונה לקבוצת הראל, לה נמכר 80% מתיק של 625 מיליון שקל. בעסקה השנייה בראשונה רכשה קרן פנסיה ותיקה תיק משכנתאות: קרן הפנסיה הוותיקה גילעד רכשה תיק משכנתאות בהיקף של כ-550 מיליון שקל. גם במקרה זה, גילעד תרכוש 80% מהתיק, והבנק שיחזיק ב-20% מההלוואות, ימשיך לתפעל אותן. בשתי העסקאות מדובר במשכנתאות ביחס מינוף (LTV) של עד 60%.

עד היום בוצעו עסקאות לרכישת תיק משכנתאות על ידי חברות הביטוח הגדולות, גילעד הינה קרן הפנסיה הוותיקה הראשונה המבצעת עסקה מסוג זה. גילעד היא קרן פנסיה ותיקה הסגורה מזה שנים לכניסת עמיתים חדשים. היא מנהלת נכסים בהיקף של כ-10.5 מיליארד שקל ל-12 אלף עמיתים, ונחשבת למאוזנת מבחינה אקטוארית.

יואב ערמוני, מנכ"ל גילעד, מסר כי ביצוע העסקה מהווה נדבך נוסף בשדרוג תיק ההשקעות של גילעד אשר בא לידי ביטוי בהגדלת תיק הנכסים בקרנות ההשקעה המקומיות והזרות להיקף של כמיליארד שקל, והוצאת תיק ההשקעות הסחיר למיקור חוץ בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.
לעומת זאת, להראל זו אינה הפעם הראשונה שהיא משקיעה בתחום המשכנתאות. החברה כבר רכשה תיקי משכנתאות בעבר ממזרחי טפחות ומבנק הפועלים, וכן קיימה שיתוף פעולה עם בנק לאומי בהעמדת משכנתאות חדשות. סך החשיפה של הראל לתחום המשכנתאות מגיעה לאחר עסקה זו ל-5.2 מיליארד שקל.

מזרחי טפחות הוא כאמור השחקן הגדול בתחום המשכנתאות עם תיק בהיקף של 120 מיליארד שקל. הבנק מתאפיין בשיעורי צמיחה חדים לעומת הממוצע במערכת הבנקאית, ואחת הדרכים שמאפשרת את הצמיחה, תוך עמידה ביעדי ההון של בנק ישראל היא מכירה של תיקים קיימים. מזרחי טפחות ביצע מספר עסקאות בתחום ומכר בסך הכל משכנתאות בהיקף של כמה מיליארדי שקל.

פחות שת"פ בין מוסדיים ובנקים

בשנים האחרונות נרשמה עלייה בשיתופי הפעולה בין הבנקים למוסדיים בתחום האשראי בכלל ובתחום המשכנתאות בפרט. הבנקים ביצעו עסקאות למכירת תיקי משכנתאות למוסדיים בהיקף מוערך של מעל ל-10 מיליארד שקל.

בשנה שעברה בנק ישראל צינן מעט את המגמה, כשהודיע שהבנקים יוכלו למכור עד 6% מהתיק שלהם. בבנק ישראל לא אהבו שעיקר מכירת המשכנתאות הייתה של כאלה בסיכון נמוך (עם יחס מינוף של פחות מ-60%). אם המכירה תכלול את מגוון סוגי המשכנתאות, בנק ישראל מוכן להעלות את המגבלה ל-10%, אך רשות שוק ההון לא מוכנה שהמוסדיים ירכשו משכנתאות במינוף גבוה.

בכל אופן, במקרה או לא בשנה האחרונה פחת קצב העסקאות בין הבנקים למוסדיים בתחום זה. אחת הסיבות לכך היא שהבנקים הגיעו ליעדי ההון שקבע בנק ישראל, ולכן יש להם פחות מוטיבציה להקטין את תיק האשראי ולמכור חלקים ממנו למוסדיים. לעומת זאת, מצד המוסדיים יש עדיין ביקוש לתיקי משכנתאות, שכן הם מחפשים לגוון את פורטופליו ההשקעות שלהם ובפרט בהשקעות עם מתאם נמוך למגמה בשוק ההון.