כיס אוויר: כך נקלעה אל-על למערבולת בשחקים

הנוסעים החרדים הם לקוחות גדולים יחסית של אל-על. הם נאמנים לה, אבל לא רק לה • הם גם הסיבה שאל-על לא טסה בשבת, בניגוד לכל רציונל כלכלי • אם אל-על תשנה מדיניות, היא עשויה להיתקל בחרם צרכני חרדי • מצד שני - איזו עוד חברה תציע לציבור החרדי גישה סלחנית שכוללת את הפיכת המטוס לחלל תפילה אווירי? • פרשנות

1. הנוסעים זועמים

תקופה סוערת עוברת על אל-על. הנוסעים זועמים, ובצדק, על שורה של ביטולי טיסות. הקש שעשוי לשבור את גב הגמל שייך לחברת הטכנולוגיה נייס. בסוף השבוע התעכבה טיסה של אל-על, לאחר שנוסעים חרדים דרשו שלא לשבת ליד נשים, ודרישתם התקבלה.

ברק עילם, מנכ"ל נייס, מינף את האייטם לטובת אייטם של יחסי ציבור והצהיר כי נייס לא תעשה עסקים עם חברות שמפלות לקוחות, ולכן לא תטוס יותר באל-על.

2. קרב אויר מול נייס

חברות ענק כמו נייס, שמעסיקות אלפי עובדים, משלמות מיליוני דולרים בשנה עבור טיסות. הן בוחרות את חברות התעופה לפי יעדי הנסיעות, לפי הסכמים שמציעות החברות לנוסעים העסקיים ולפי תוכניות הנאמנות שמתגמלות את העובדים באינסוף מיילים/נקודות. בנסיעות לאירופה, אין הכרח שאל-על תהיה זו שנהנית מהנוסעים העסקיים של החברות הישראליות, אולם בטיסות לארה"ב או ליעדים שלאל-על הייתה בלעדיות עליהם עד לאחרונה, כמו הודו או הונג-קונג - יש לכך משמעות.

עד כמה החברות מעדיפות לפרגן לחברת תעופה ישראלית? "הפרגון הוא עד המחיר", מסביר סוכן נסיעות במגזר העסקי. "אילו נייס תממש את האיום שלה, אל-על יכולה להפסיד מאות טיסות בשנה ומיליוני שקלים", אמר אותו סוכן. ,

אם יצטרפו לנייס חברות אחרות, ברוח אווירת ה-Metoo והסתייגויות מאפליות בכל הרבדים - אל-על לא תוכל להתעלם מהמשבר, והיא תצטרך כנראה לבחור את מי היא מעדיפה לרצות - את חלק מהציבור החרדי או את המגזר העסקי.

באל-על מבינים שמדובר בסערה. מנכ"ל החברה גונן אוסישקין, ששמר על שתיקה עד כה, הגיב לאירועים וסיפר כי שוחח עם מנכ"ל נייס בעקבות הפוסט שהעלה האחרון. גורמים בענף התיירות טוענים כי מדובר בסיבוב יחסי ציבור שיש מי שהרוויח ממנו (נייס) ומי שהפסיד ממנו (אל-על), וכי מעבר לכך הדרמה תחלוף כלעומת שבאה. אותו גורם טוען כי בקשות להחלפת מקומות ישיבה שכיחים לא רק בקרב הקהל החרדי, וכי זו סוגיה שכל חברה מתמודדת עמה.

"אני מבין את סוגית האפליה כפי שהיא מצטיירת בסיפור שתוקשר, אבל לצערי היא קיימת בכל חברה, אגב גם נוסעים חילוניים יכולים לבקש שלא לשבת ליד אדם חרדי שמוציא במהלך הטיסה את שימורי הטונה שהביא מהבית. מצד שני - אל-על מבינה שאי-אפשר לחנך את הנוסעים הללו, הם עושים מה שהם רוצים". 

האמנם? האם אפשר לטפל בבעיה הזו מהשורש? לפי תגובת אושיסקין, הוא הורה על חידוד נהלים בנושא. "להבא נוסע שיסרב לשבת ליד נוסע אחר - יורד באופן מיידי מהטיסה", אמר מנכ"ל אל-על.

יש מי שמתייחס לכך בספקנות. "אני לא רואה מצב שבו אל-על תזמין שוטרים בטיסה מארה"ב כדי לפנות נוסע חרדי. מספיק שנוסע יצלם סרטון שבו שני שוטרים בריונים גוררים נוסע חרדי החוצה - זה משהו שאל-על ממש לא תרצה על הראש", אומר הגורם, כשהוא מתייחס למשבר שחוותה חברת התעופה יונייטד איירליינס בעקבות סיטואציה כזו.

3. סלחנות כלפי החרדי

הנוסעים החרדים הם לקוחות גדולים יחסית של אל-על. הם נאמנים לה - אבל לא רק לה. הם גם הסיבה שאל-על לא טסה בשבת, בניגוד לכל רציונל כלכלי. מצד אחד - אם אל-על תשנה את המדיניות שלה, עשויה להתקיים רעידת אדמה בנוסח חרם צרכני חרדי; אבל מצד שני, לאן ילך הקהל החרדי? איזו עוד חברה תציע לציבור החרדי גישה סלחנית שכוללת את הפיכת המטוס לחלל תפילה אווירי?

אי-אפשר שלא לתהות, לנוכח הסאגה האחרונה, מה היה קורה אילו נוסע אחר היה מבקש שלא לשבת ליד ילד או ליד נוסע שחום-עור? הוא היה נזרק מכל המדרגות, ובצדק. לצד ההנמקה הדתית באיסור הישיבה ליד נשים, נוסעי אל-על מכירים את הסלחנות שבה נוהגים אנשי הצוות שלה כלפי החרדים שעולים לטיסות (מבלי לבצע הכללות) - סיטואציה שאולי אפשר לפתור עם הושבה מסודרת מראש (למשל על בסיס מנות הגלאט כושר שמוזמנות).

4. בוס חדש בקוקפיט

מי שאחראי על כל זה הוא המנכ"ל החדש יחסית של אל-על, גונן אושיסקין, שמתמודד עם שורה של אתגרים. בקיץ הקרוב יפוג ההסכם הקיבוצי עם העובדים בחברה, משא-ומתן מתמשך עם הטייסים עדיין לא הבשיל להסכם, ותקנות התעופה שנכנסות לתוקף בחודש אוקטובר הקרוב יחייבו את הסדרת מבנה השכר של הטייסים עד אז. ביטולי הטיסות לאחרונה, שיוחסו ל"נסיבות מבצעיות", לא יתקבלו בהבנה ככל שהקיץ יתחמם. ואם כל זה לא מספיק - המנהל החדש בקוקפיט צריך להתמודד עם המיזוג עם ישראייר שבוטל וגם עם הזינוק במחירי הדלק.