בזמן שנאסד"ק צולל, אביליטי הישראלית מזנקת ב-363%

הסחר החריג הוביל לכך שהנהלת הנאסד"ק פנתה לחברה על-מנת לברר את הנושא ולבדוק האם יש מידע מהותי שטרם פורסם, אך ככל הידוע נמסר לה כי אין כל מידע חדש

חדר המסחר של הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חדר המסחר של הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יום המסחר התנהל אתמול (ב') בוול סטריט במגמה שלילית, ובסיומו ירדו המדדים המובילים ב-1.3%-2.1%. אולם דווקא חברה ישראלית אחת בלטה בזינוק עצום של 100% במחיר המניה: חברת הטכנולוגיה אביליטי  , המספקת טכנולוגיות מודיעיניות לגופי ממשלה וצבא, שמנייתה ננעלה במחיר של 10 דולר, המשקף לחברה שווי של 26 מיליון דולר.

"הטירוף" סביב המניה אתמול המשיך את התופעה של הימים האחרונים. מיום חמישי ועד אתמול, מניית אביליטי זינקה ב-363% - ממחיר של פחות מ-2.2 דולר ל-10 דולר - במחזורי מסחר בהיקפים ענקיים. מחזור המסחר במניה אתמול היה גדול כמעט פי 45 מהממוצע, ובמהלך היום בוצעו עסקאות בהיקף שמתקרב ל-100 מיליון דולר.

למעשה, מספר המניות שנסחרו היה גבוה מהון המניות הרשום למסחר, לא רק אתמול אלא בשלושת ימי המסחר האחרונים בוול סטריט. אם לוקחים בחשבון שבעלי השליטה באביליטי, המנכ"ל אנטולי חורגין ושותפו סמנכ"ל הטכנולוגיות אלכסנדר אאורבסקי, מחזיקים יחד ב-64.6% ממניות החברה, הרי שכמות המניות שזמינה למסחר נמוכה יחסית, כך שתיאורטית, במסחר אתמול, כל המניות הללו החליפו ידיים 12 פעמים. חורגין ואאורבסקי לא השתתפו ב"חגיגה" ולא מכרו מניות (השניים מנועים ממכירת מניות לקראת פרסום דוחות כספיים).

מניית אביליטי נפלה
 מניית אביליטי נפלה

הערכות: תוצאה של מסחר אלגוריתמי

הנסיקה במניה בימים האחרונים הגיע ללא כל דיווח מצד החברה, ולא ברור המקור לה. ההערכות הן שמה שהוביל לכך הוא מסחר אלגוריתמי (באמצעות מחשבים). היקפי המסחר הגבוהים במניה בימים אלה עשויים לתמוך בהערכה זו. בהקשר זה אפשר להעריך שאחרי עליות חדות כל כך המניה עלולה לסבול מירידות חדות בעוצמה לא פחותה. המסחר החריג הוביל לכך שהנהלת הנאסד"ק פנתה לחברה לברר את הנושא, ולבדוק האם יש מידע מהותי שטרם פורסם, אך ככל הידוע נמסר להם כי אין כל מידע חדש כזה.

גם אחרי הזינוקים במניה, שווי השוק של אביליטי רחוק משוויה בעת הפיכתה לחברה ציבורית הנסחרת בנאסד"ק, בסוף 2015. אביליטי מוזגה אז לשלד בורסאי בעסקה ששיקפה לה שווי של כ-250 מיליון דולר, וזמן קצר לאחר מכן הצטרפה גם לבורסה בת"א במסגרת הרישום הכפול.

מחיר המניה של אביליטי בעת המיזוג היה 10 דולר - זהה למחיר הנוכחי, אלא שהמחיר הנוכחי מגיע אחרי איחוד הון שאיחד כל 10 מניות למניה אחת, כלומר בפועל מדובר על מחיר נמוך ב-90% מהמחיר במיזוג. מניית אביליטי נפלה ב-97% מסוף 2015 עד מארס 2018, על רקע אכזבות חוזרות ונשנות מצד החברה, לדוגמה עיכובים בפרסום דוחות, מכתבי התראה מהנאסד"ק, תיקון דוחות עבר והתפטרות דירקטורים, ובמארס בוצע איחוד ההון.

ב-2017 הסתכמו הכנסות החברה ב-1.9 מיליון דולר, ירידה של 23.4% לעומת 2016, והיא עברה לרווח נקי צנוע של 34 אלף דולר, לעומת הפסד של 3.8 מיליון דולר שנה קודם לכן. אביליטי נמצאת בתקופת מעבר (שמתארכת יותר מהצפוי) כשהיא מקדמת את המוצר החדש שלה, שמאפשר ליירט תשדורות תקשורת, ואמור להערכת החברה לתרום משמעותית להכנסות בעתיד.