"הצעת חוק 'דייר סרבן' תפגע קשות בקשישים בפינוי-בינוי"

"נכון להיום יש בתזכיר החוק לפגוע בציבור הקשישים יותר מאשר להועיל" - כך נכתב בנייר עמדה שנשלח ע"י מרכז הגר ועמותת במקום לוועדת הרפורמות שעתידה לדון היום בתזכיר החוק • עוד נודע ל"גלובס" כי גורמים נוספים הופתעו מנוסח הצעת החוק ושוקלים לדרוש את הסרתה

קשישה / צילום :  Shutterstock
קשישה / צילום : Shutterstock

ועדת הרפורמות בכנסת, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), צפויה להתכנס היום (ג') לדון בהצעת חוק "דייר סרבן". מדובר בהצעת חוק שנידונה כבר תקופה ארוכה ללא התקדמות של ממש, והיום, לאחר חודשים ארוכים, צפוי לעלות לוועדה נוסח תזכיר החוק המתייחס לנושא.

בעוד בדיונים האחרונים שנעשו בוועדה נראה היה שהושגו הסכמות על נושאים רבים, עיון בתזכיר החוק מעלה כי הוא מנוסח בצורה בעייתית וגם אינו כולל חלק מהנושאים שהיה צפוי לכלול. מרכז הגר ועמותת "במקום" שיגרו נייר עמדה חריף נגד נוסח החוק המוצע, ובמקביל ל"גלובס" נודע כי הם אינם היחידים, וכי שורה של גורמים שהיו מעורבים בניסוח החוק הופתעו מנוסח ההצעה הסופי ושוקלים אף לדרוש את הסרתה.

בעקבות פרסום תזכיר החוק, ולפני הדיון בוועדה, שיגרו אמש (ב') אנשי מרכז הגר באוניברסיטת תל-אביב, יחד עם עמותת "במקום" שהיו חלק מהדיונים לחברי הוועדה, נייר עמדה חריף בו הם מלינים על העובדה שלמרות ההסכמות שבעל-פה, תזכיר החוק חסר שורה ארוכה של נושאים.

"אנחנו מתנגדים נחרצות לקידום הצעת החוק בגרסתה הנוכחית לאור הפגיעה הצפויה של מהלך זה באוכלוסיית הקשישים במתחמי פינוי-בינוי", כך נפתח נייר העמדה. "דווקא במקומות בהם יש ריכוז גבוה של קשישים, לא מוצעת על התמודדות עם אתגרי הזקנה בהתחדשות עירונית, והקשישים במתחמים אלה נותרים אל מול החמרת הסנקציה כנגד סירוב לפרויקט - ללא כל הגנה. לא ייתכן שגורלו של אדם ייקבע באופן שרירותי לפי מספר השכנים הקשישים שיש לו".

בנייר העמדה מפורטות שלל הבעיות שעולות מתזכיר החוק, ובסיומו נכתב: "אנו סבורים כי נכון להיום יש בתזכיר החוק לפגוע בציבור הקשישים יותר מאשר להועיל".

עוד נמסר ממרכז הגר בהקשר זה כי "החרפת הסנקציה מצדיקה לעמדתנו התייחסות ייחודית לאוכלוסיית הקשישים שמתקשה מול פרויקטים של פינוי-בינוי ולעתים לא נהנית מהפירות של התהליכים הארוכים. לשם כך בעקבות מחקר שערכנו בנושא, הצענו לקבוע התאמות ייחודיות לקשישים בפינוי-בינוי ובין היתר להציע להם חלופות שונות של תמורה - כמו מעבר לדירה חדשה עם הריסת הבניין (כדי למנוע כפל מעברים ותקופה ארוכה בשכירות), קבלת חלק משווי התמורה בכסף שישמש להוצאות מחיה (במקום דירה גדולה שלא בהכרח צריכים בגיל הזקנה), שילוב של 'דיורית' - יחידת דיור נפרדת בתוך הדירה שניתן להשכיר ועוד. הצעה זו התקבלה ברמה העקרונית על-ידי הועדה, אבל באופן מעשי מהנוסח של הצעת החוק עולה כי האלטרנטיבה המרכזית שעומדת כרגע על הפרק כחלופה עבור קשישים היא מעבר לבית אבות. אנו מתנגדים באופן נחרץ 'להגליה' של קשישים שמתגוררים במתחמי פינוי-בינוי לבתי אבות - זהו פתרון שמתאים למיעוט שבמיעוט, ויש לעשות הכול כדי שקשישים יוכלו להזדקן בכבוד ובהתאם לרצונם".

נזכיר כי חוק דייר סרבן היה אמור במקור לטפל בסוגיה של דיירים סרבנים שאינם מסכימים לחתום על חוזה פינוי-בינוי ולהקשיח את הצעדים ששאר בעלי הדירות במתחם יכולים לנקוט נגדם. עם זאת, במהלך דיוני הוועדה הגיעו חבריה, יחד עם משרד המשפטים והרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, להסכמה כי יש לחדד את ההתייחסות לדייר סרבן.

הסוגיה שעלתה בדיונים התייחסה לכך שלא כל דייר שמסרב לחתום הוא סרבן המנסה "לסחוט" תמורה נוספת מהיזם או הקבלן, ויש לבחון האם מדובר בטענה לגיטימית או לא טרם נקיטת צעדים משפטיים.

אחת האוכלוסיות אליה הופנתה רוב תשומת-הלב בדיונים הייתה אוכלוסיית הקשישים. במסגרת הדיונים עלו מספר הצעות כיצד להציע לאוכלוסיית הקשישים מספר חלופות, כדי לאפשר להם להסכים לפרויקט ובצד זאת לא להיפגע. חלק מהחלופות גובשו בהמשך למסמך מפורט שגיבש ופרסם מרכז הגר באוניברסיטת תל-אביב.