מגמה מעורבת בסיום המסחר בבורסות אירופה

מלחמת הסחר של טראמפ מערערת את השווקים בכל העולם • באירופה ננעל המסחר אתמול בירידות חדות

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

נשיא ארה"ב טראמפ מרחיב את המכסים החדשים על היצרניות החיצוניות לארה"ב, והשווקים מגיבים בהתאם. המסחר בבורסות אירופה הסתיים במגמה מעורבת, על רקע נפילות חדות אתמול - ה-FTSE 100 צנח ב-2.24%, ה-DAX איבד 2.46%, ה-CAC נפל ב-1.92%. בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת, כאשר סין הובילה היום (ג') את המסחר השלילי באסיה. היום ה-Stoxx 600 רושם עליות קלות.

 

טראמפ מסלים את העימות הכלכלי על ידי הטלת איסור על חברות סיניות להשקיע בחברות טכנולוגיות בארה"ב, וחסימה של יצוא טכנולוגי נוסף לסין, לפי מקורות יודעי דבר בממשל. היוזמה הכפולה הזו, שאמורה להיות מוכרזת בסוף השבוע, מיועדת למנוע מבייג'ין להתקדם לפי תוכנית "תוצרת סין 2025" שלה, כלומר להפוך למובילה עולמית בעשרה תחומים טכנולוגיים, ביניהם טכנולוגיית מידע, תעופה/חלל, רכב חשמלי וביוטק.

מדד ניקיי 225 היפני ירד בכ-0.5%. מדד שנחאי ירד בכ-0.8%. 

הארלי דווידסון הודיעה אתמול (ב') כי תפסיק לייצר בארה"ב אופנועים המיועדים ליצוא לאירופה בשל מדיניות המכס של טראמפ. החברה מעריכה כי המכסים יביאו לעלייה של 30-45 מיליון דולר בהוצאותיה עד סוף 2018.
אירופה היא שוק משמעותי מאוד לחברה. כך, במהלך 2017 מכרה הארלי דווידסון כמעט 40 אלף אופנועים חדשים באירופה - מעל ל-16% מסך המכירות של החברה בשנה שחלפה.

החברה הישראלית Weebit Nano שנסחרת באוסטרליה זינקה כמעט ב-250% מאז יוני 2017. אתמול (ב') הוסיפה החברה לערכה כ-16%, וכעת החברה נסחרת בשווי של כ-105 מיליון דולר אוסטרלי, שהם כ-283 מיליון שקל. זאת, פחות משנתיים אחרי שמוזגה לשלד בורסאי אוסטרלי לפי שווי של כ-36 מיליון דולר אוסטרלי.