רוב החברות הגדולות רוכשות כחול-לבן - אבל משלמות באיחור

כך עולה מנתוני דירוג מעלה לאחריות תאגידית • 31% מהחברות הגדולות במשק מאפשרות לעובדיהן לעבוד עפ"י בנק שעות שבועי, חודשי או שנתי; ו-17% מהחברות מאפשרות לעובד לשפר את האיזון שבין עבודה לפנאי, תוך המלצה לעובדים שביום אחד בשבוע לא יעבדו שעות נוספות

מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק
מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק

74% מהחברות הגדולות במשק מאפשרות לעובדיהן עבודה בשעות גמישות, 58% מהן מכירות בהסדרים של עבודה מהבית, וכמעט 70% מהחברות מאפשרות לעובדים לשוב מחופשת לידה לשגרת עבודה באופן מדורג - כך עולה מנתוני דירוג מעלה לאחריות תאגידית שהתפרסם היום (ב').

בדירוג השנה השתתפו כ-150 חברות גדולות, זאת לעומת 128 חברות שהשתתפו בדירוג מעלה של שנת 2017. מהדירוג עולה כי 31% מהחברות הגדולות במשק מאפשרות לעובדיהן לעבוד על-פי בנק שעות שבועי, חודשי או שנתי; ו-17% מהחברות מאפשרות לעובד לשפר את האיזון שבין עבודה לפנאי, תוך המלצה לעובדים שביום אחד בשבוע לא יעבדו שעות נוספות.

מהדירוג עולה כי 82% מהחברות עושות סקר שבוחן את מידת שביעות-הרצון של עובדיהן, ו-95% מהן פרסמו בקרב העובדים את תוצאות הסקר. עוד עולה מהדירוג כי 70% מהחברות עושות פעולות להערכת מצבם הבריאותי של עובדיהן, בין השאר באמצעות מימון של בדיקות רפואיות.

60% מהחברות הגדולות שמשתתפות בדירוג מפעילות חדר כושר לרווחת עובדיהן או מפעילות הסדר חיצוני בנושא; 78% מהחברות מקיימות ימי ספורט או מפעילות קבוצות ספורט והדרכות בנושא, ו-38% מהן גמילה מעישון. עוד עולה כי 71% מהחברות מעודדות את עובדיהן לסגל לעצמם הרגלי תזונה נכונה.

150 החברות שדורגו בדירוג שנחשף הבוקר פועלות בתחומי התעשייה, השירותים, הבנקאות, תשתיות ועוד. הם מקיימות מחזור כספי של יותר מ-420 מיליארד שקל ומעסיקים ביחד כ-270 אלף עובדים במשק. דירוג החברות נעשה על בסיס של 120 קריטריונים קבועים שנוגעים לאיכות סביבה; ממשל תאגידי; אתיקה בתהליכים עסקיים; ניהול ודיווח; יחסי עבודה; אחריות ברכש ועוד.

מהדירוג עולה כי 63% מהחברות מעדיפות רכש לעשות רכש מקומי מחברות תעשייתיות ישראליות, ו-60% מהן מעדיפות רכש ירוק והתקשרויות עם ספקים שהוכיחו ביצועים סביבתיים משופרים ביחס לאחרים. 43% מהחברות המדורגות נתנו עדיפות לעסקים מהפריפריה או לעסקים אחרים שפועלים בקרבתן.

עם זאת, הרוב הגדול של החברות עדיין מעכבות במשך זמן רב תשלומים לספקים: רק 13% מבין החברות הגדולות משלמות שוטף פלוס 30. מהממד עולה כי 54% מהחברות משלמות שוטף פלוס 60; 28% מהן משלמות שוטף פלוס 90 ו-4% משלמות שוטף פלוס 120.

לפי מדד מעלה, 89% מהחברות שמדורגות בו פנו לארגונים שמתמחים בגיוס והשמה של עובדים מאוכלוסיות שמתאפיינות בתת-תעסוקה, ו-75% מהחברות הגדירו בעל תפקיד שאמון על גיוון מצבת העובדים בחברה. מבין המועסקים בחברות המדורגות, 5% ערבים, דרוזים וצ'רקסים; 3% אנשים עם מוגבלויות; 2% חרדים 2% יוצאי אתיופיה; ו-10% מכלל העובדים שנקלטו באותן חברות בשנה האחרונה- בני מעל 45.

82% מהחברות שדורגו ציינו כי הן עושות בדיקות פנימיות שנוגעות להבדלי שכר בין גברים לנשים, ובקרב 84% מהן פערי השכר עומדים על 10% ומטה וב-16% מהחברות פערי השכר נעים בין 10% ל-35%. כ-25% מבין מקבלי השכר הגבוה בחברות אלה - נשים ו-42% מכלל החברות הגדולות המשתתפות במדד זה קבעו לעצמן יעד פנימי להגדלת מספר הנשים יהיו ממקבלי השכר הגבוה.

מנכ"ל מעלה, מומו מהדב, אמר היום כי "אחד הנושאים המרכזיים שעולים מהמדד הנוכחי הוא שחברות מגדילות את תמיכתן בעובדים במטרה לצמצם פערים חברתיים בכוח העבודה. זה נושא חדש יחסית בזירה העולמית- לאור התרחבות אי השוויון והפערים החברתיים".