מלחמת הסחר נותנת אותותיה: אירופה ננעלה בירידות חדות

בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות • נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ ביום ו' מחשבון הטוויטר שלו איום למנהיגי אירופה כי אם הם לא יקצצו את המס והרגולציה על חברות אמריקאיות הוא יעלה את המס על רכבים המיובאים לארה"ב מאירופה לכדי 20%

אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות חדות, ובורסות אסיה ננעלו במגמה שלילית. זאת על רקע מלחמת הסחר, הנעילה המעורבת בוול סטריט ביום ו' וירידות שערים במסחר היום. 

 

המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות משמעותיות. ה-FTSE 100 צנח ב-2.24%, ה-DAX איבד 2.46%, ה-CAC נפל ב-1.92%.

הבחירות בטורקיה: ארדואן, נשיא טורקיה מזה ארבע שנים השולט במדינה מאז מינויו לראש ממשלה ב-2004, הופך בבחירות אלה (בהנחה שאכן זכה ליותר מ-50%) לנשיא עם סמכויות על, שהושגו במשאל העם בשנה שעברה. לפי אותו משאל עם הוא זה שימנה את הממשלה ואת השופטים הבכירים, וישלוט לעוד חמש שנים לפחות. אך לפי התוצאות עד כה, לא יצליח ארדואן להשיג את הרוב המיוחס בפרלמנט הנדרש לשינויים חוקתיים נוספים שהוא מבקש להחיל. מפלגתו יורדת מכמעט 50 אחוזים בפרלמנט היוצא ל 42-44%. 

בסך הכל זכתה האופוזיציה ליותר מארבעים אחוזים מהמושבים בפרלמנט, והתחזקות זו מעידה על ההתנגדות הגוברת והולכת בציבור הטורקי למדיניות ארדואן [לקריאה נוספת].

החרפה במלחמת הסחר בין ארה"ב לשאר העולם: לפני כשבוע וחצי הטילה ארה"ב מכסים נוספים על מוצרים מסין, כשמספר ימים לאחר מכן הטיל האיחוד האירופי מכסים על מוצרים אמריקאים בתגובה להטלת המכס על פלדה ואלומיניום. לאחר הטלת הסבב השני של המכסים על מוצרים מסין, העלתה סין מכסים על מוצרים המיוצרים בארה"ב.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ ביום ו' מחשבון הטוויטר שלו איום למנהיגי אירופה כי אם הם לא יקצצו את המס והרגולציה על חברות אמריקאיות הוא יעלה את המס על רכבים המיובאים לארה"ב מאירופה לכדי 20%. 

ההתבטאות הזו הובילה היום לתנודתיות בבורסות אסיה. באוסטרליה, ה- ASX 200 נפל ב-0.24%, כשמניות הפיננסים הכבדות משכו אותו מטה עם ירידות של 1%. ANZ  ירדה בלמעלה מ-1%, Westpac  רשמה ירידות של 0.61%, וNational Australia Bank  ירד גם הוא ב-1.12%.

מניות האנרגיה דווקא רשמו עלייה, כמו מניות האנרגיה. Santos  התרוממה ב-1.68%, Oil Search  עלתה ב-1.92% ו-Woodside Petroleum  עלתה ב-1.54%.