הלירה הטורקית מזנקת בעקבות ניצחון ארדואן בנשיאות

הלירה קפצה ב-1.1% לעומת הדולר והאירו, לאחר שכבר העפילה ב-1.8% בשעות המסחר המוקדמות •

לירה טורקית / צילום: שאטרסטוק
לירה טורקית / צילום: שאטרסטוק

עם פתיחת שוקי המטבע הבוקר (ב'), זינקה הלירה הטורקית בתגובה לניצחונו של הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן בבחירות לנשיאות, ולניצחון מפלגתו בבחירות הפרלמנטריות אתמול (א').

הלירה קפצה ב-1.1% לעומת הדולר והאירו, לאחר שכבר העפילה ב-1.8% בשעות המסחר המוקדמות באזור אסיה-פסיפיק, והגיעה לרמה הגבוהה ביותר שלה בשבועיים האחרונים.

לאחר ספירת כל הקולות, למעט 2%, בבחירות בטורקיה, קיבל ארדואן 52.5% מהקולות, וזה פוטר אותו מהתמודדות בסבב הצבעה שני. בנוסף לכך, זכתה מפלגתו של ארדואן ברוב פרלמנטרי אך אנליסטים רבים טוענים שהתאוששות הלירה הטורקית בתגובה לתוצאות ההצבעה תהיה קצרה, מכיוון שהמשקיעים יתפנו כעת לחששות ארוכי-טווח לגבי המטבע הטורקי.

"בעבר הגיבו הנכסים הטורקיים בחיוב לאירועים פוליטיים שנתפסו כמגבירים את היציבות הפוליטית", כתבו אנליסטים מגולדמן זאקס בעדכון לפני הבחירות.

"אך הדברים שאמר הנשיא ארדואן במסע הבחירות שלו על המדיניות המוניטרית - הוא תמך בהנמכת שיעורי הריבית והכריז כי ישחק תפקיד פעיל יותר בעיצוב המדיניות המוניטרית - מעוררים חששות מהכיוון העתידי של המדיניות המוניטרית אם הוא ינצח בבחירות", לדברי גולדמן זאקס.

ארדואן אמר ששיעורי ריבית גבוהים הם "האמא והאבא של כל הצרות הצרורות". משקיעים הביעו חשש שהעדפתו לשיעורי ריבית נמוכים מונעת מהבנק המרכזי של טורקיה לתמוך במטבע ולהפיג את הלחץ האינפלציוני.

בעשר השנים האחרונות איבדה הלירה הטורקית קרוב ל-75% מערכה לעומת הדולר.

"הזעזועים שנרשמו לאחרונה בשוקי ההון מבשרים האטה חדה בעתיד", אמר ג'ייסון טובי, כלכלן בכיר לשווקים מתעוררים בקפיטל אקונומיקס. "הסיכונים שנובעים מתוצאות הבחירות יתממשו בטווח הארוך - בייחוד הסיכון שממשלה בהנהגת ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח תאמץ מדיניות פיסקלית ומוניטרית הרבה יותר מרחיבה".

ייתכן שהירידה במחירי הנפט תרמה להתאוששות הלירה היום (ב'). טורקיה היא יבואנית גדולה של נפט גולמי, שמחירו נקוב בדולרים. היום (ב') ירד מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ל-73.84 דולר לחבית, לאחר שהמדינות החברות בקרטל הנפט אופ"ק הסכימו - בתמיכת רוסיה - להגדיל את התפוקה.