האם צבא ארה"ב יאמץ את טמיר, טיל היירוט של כיפת ברזל?

הגרסה האמריקאית של טמיר, סקיי-האנטר, בפיתוח רייתיאון, היא אחד משלושת טילי היירוט שמתמודדים במכרז של הצבא האמריקאי • כיפת ברזל הפגינה יכולות ביצוע במטווח הטילים של הצבא בניו-מקסיקו בספטמבר אשתקד

טיל / צילום: אתר ספייס X
טיל / צילום: אתר ספייס X

סקיי-האנטר, הגרסה האמריקאית של טמיר, טיל היירוט של מערכת כיפת ברזל, הוא אחד משלושת טילי היירוט שיתמודדו במכרז של הצבא האמריקאי. כיפת ברזל פותחה ומיוצרת בחלקה ע"י רפאל - מערכות לחימה מתקדמות, בסיוע פיננסי של ארה"ב. פריצה של "כיפת ברזל", או אחד מרכיביה, לשוק האמריקאי עשויה לתת דחיפה חזקה למאמצים לשווק את המערכת למדינות מתאימות ברחבי תבל.

בתוכנית התקציבית של צבא היבשה האמריקאי לשנת הכספים 2019 נאמר, כי הצבא מעוניין בטיל קרקע-אוויר חדש שיסכל איומי רקטות מטווח קצר, פגזי ארטיליריה, פצמ"רים, טילי שיוט ומל"טים וכי קציני ההצטיידות של הצבא מתכננים לערוך תחרות בין כמה טילים כדי לבחור במוצר המתאים ביותר.

הניסויים הראשוניים של כיפת ברזל בארה"ב נערכו במטווח הטילים ווייט סנדס בניו-מקסיקו בספטמבר אשתקד. רפאל חברה לרייתיאון לשיווק המערכת או רכיביה לזרועות הצבא האמריקאי. כיפת הברזל התמודדה באותה סדרת ניסויים מול מערכות שפיתחו תעשיות ביטחוניות בארה"ב.

עתה - מדווח "דיפנס ניוז" - מציע צבא היבשה של ארה"ב שלושה חוזים, בשווי 2.6 מיליון דולר כל אחד, להתאמת שלושה טילי יירוט להתמודדות שתבדוק את יכולתם לעמוד בדרישות תוכנית-אב של הצבא לסיכול התקפות של רקטות או גורמי איום אחרים. רייתיאון מקבלת שני חוזים - האחד בשביל סקיי-האנטר והאחר בשביל טיל מפיתוח עצמי של החברה בשת"פ עם צבא היבשה. חברת לוקהיד מרטין מקבלת חוזה נוסף להעברת טיל שהיא מכנה Miniature Hit-to-kill משלב התפיסה המדעית והטכנולוגית לשלב הפיתוח.

טיל היירוט שייבחר מבין השלושה יצטרף לטיל Sidewinder AIM-9X, שכבר אושר לתוכנית-האב של צבא היבשה.

לישראל ולארה"ב יש הסכם לפיתוח וייצור משותפים של רכיבי כיפת ברזל וטיל היירוט טמיר. רפאל ורייתיאון הן שתי קבלניות הפרוייקט. 55% מהעבודה נעשית בארה"ב ויתרה בישראל.

באפריל, קראו עשרות צירים בבית-הנבחרים לצבא ארה"ב לרכוש מיד מישראל מערכות של כיפת ברזל. הקריאה נכללה במכתב לבכירי ועדת המשנה לענייני הגנה שליד ועדת ההקצבות, שיזמו הצירים גרייס מנג, דמוקרטית מניו-יורק, ופיטר רוקסאם, רפובליקאי מאילינוי. על המכתב חתמו עליו 40 צירים משתי המפלגות.

בהודעה לעתונות כתב רוקסאם: "שיתוף-הפעולה בין ארה"ב לישראל בפיתוח מערכות הגנה מפני טילים הוא השקעה חיונית בביטחון וביציבות של ישראל ושל המזה"ת. שיתוף-פעולה זה משפר את יכולתה של ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה. הניסויים שערך באחרונה צבא ארה"ב בכיפת ברזל הם סימן ברור לכך שגם הכוחות האמריקאים יכולים להפיק תועלת מהטכנולוגיה (של כיפת ברזל) שעמדה במבחן זירת הקרב".

ובמכתב עצמו נאמר: "אנו צופים אפשרות להשתמש במערכות ההגנה מפני טילים, שישראל וארה"ב פיתחו במשותף, גם מחוץ למזה"ת. הכוחות האמריקאים צריכים להתמודד כיום עם אתגרים שמציבות לפניהם רוסיה, קוריאה הצפונית ויריבות אחרות, כולן תוקפניות, בטוחות יותר בעצמן ועם יכולות צבאיות מחוזקות. אתגרים אלה מדגישים את הצורך המיידי ברכישת מערכות מתקדמות להגנה מפני טילים כדי להגן על כוחות אמריקאיים המוצבים באזורי מתיחות קדומניים ועל מתקנים צבאיים קבועים".

"לדעתנו, אחת מהאופציות שוועדת המשנה צריכה לבחון בקפידה היא תמיכה ברכישה מיידית של מערכת כיפת ברזל ע"י הצבא האמריקאי", מציינים המחוקקים במכתבם. "הצבא ערך באחרונה ניסויים בכיפת ברזל , ולארה"ב יש זכות מלאה לבחון את כל נתוני המערכת והסכם לפיתוח משותף שלה. החלטה של הצבא לרכוש את כיפת ברזל תספק לו יכולת חשובה בטווח הקצר. החלטה כזו אף תאפשר ייצור מוגבר של המערכת אם ישראל תידרש להציב יחידות נוספות בעיתות משבר".