נעילה שלילית בתל-אביב; מניית קסטרו זינקה בכ-10%

הבנקים ובראשם הפועלים טוענים כי הבורסה לא משתפת אותם בהליך המכירה, וכי התהליך לא שקוף מספיק • אלטשולר שחם השקיע 35 מיליון שקל בהנפקת המניות שביצעה אינטרנט זהב בשבוע שעבר, והפך לבעל המניות השני בגודלו

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב נסגר היום (ב') במגמה שלילית, על רקע הסגירה החיובית אתמול. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות, כשגם בארה"ב מתנהל המסחר במגמה אדומה.

 

קבוצת קסטרו  הודיעה הבוקר כי רכשה את כל המניות בקבוצת הודיס ותחזיק ב-100% ממותגי הקבוצה בעסקת החלפת מניות, כך מודיעה היום קבוצת קסטרו, שעד היום נחשבה לקבוצת האופנה הציבורית השנייה בגודלה בישראל. 

לאחר העסקה יחזיקו משפחת קסטרו ורוטר כ-45%, שותפי קבוצת הודיס על מותגיה בראשותו של יוסי גביזון בכ-38%, והציבור 17%. בר רפאלי, שותפה במותג הודיס, תחזיק במניות קסטרו. שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל והקבוצה הממוזגת תחלוש על מחזור של 1.8 מיליארד שקל בשנה.

רכישת המניות מתבצעת כשנתיים לאחר שקסטרו רכשה כ-26% ממניות קבוצת מותגי האופנה של הודיס, קרולינה למקה, אקססורייז וטופ-טן ו-50% ממותג האופנה המצליח אורבניקה [לידיעה המלאה].

העליות החדות שרשמה היום מניית קסטרו בעקבות העסקה, שהגיעו במהלך המסחר עד ל-10%, ממשיכות את מגמת ההתאוששות ממנה נהנית המניה בחודשים האחרונים, שבסך הכול השלימה טיפוס של יותר מ-20% מנקודת השפל שהציגה במהלך חודש מארס. לאחר העליות האחרונות, מניית קסטרו משקפת לחברה שווי של כ-530 מיליון שקל.

למרות גל העליות האחרון, קסטרו, בדומה לצמד מתחרותיה הבורסאיות - פוקס  וגולף , עד לפני כמה חודשים מירידות שערים משמעותיות בעקבות התגברות חששות המשקיעים מהשלכות שליליות של מצב שוק האופנה המאתגר, כפי שעלה מהכותרות הרבות שעסקו בנושא, ושוויה נחתך בכ-35% תוך פחות מחצי שנה.

כך, בסיכום שנתי מניית קסטרו מציגה ירידה של כ-10%, וירידה דומה גם מתחילתה של 2018, ובפרספקטיבה רחבה יותר בשלוש השנים האחרונות שומרת על יציבות וחמש שנים אחורה התחזקה בכ-10%.

בעלי השליטה בבנק אגוד  ובנק מזרחי טפחות  מתכוונים לערער על החלטת רשות הגבלים עסקיים לפסול את המיזוג ביניהם, בטענה כי הוא יפגע בתחרות בענף. כך עולה מדיווח של מזרחי טפחות לבורסה היום [לקריאה נוספת].

כמה ממנכ"לי הבנקים טוענים כי הבורסה לא משתפת אותם בהליך המכירה, וכי התהליך לא שקוף מספיק, ולא ברור עד הסוף מנגנון התמורה בעסקה. הטענות האמורות של מנכ"לי הבנקים מגיעות בעקבות שורת עימותים בין הבורסה והעומד בראשה, לבין המערכת הבנקאית, ובעיקר בנק הפועלים .

הצדדים פצחו בחודשים האחרונים במאבק פומבי וחריף, שכולל מצד אחד האשמות מצד הבנק נגד מנכ"ל הבורסה על התנהלות לא תקנית שלו, תוך ניצול כוחו לרעה כרגולטור, במקביל להעלאת עמלות. מצד השני הועלו האשמות של מנכ"ל הבורסה נגד בנק הפועלים בדבר שימוש בעמותות, לכאורה, מטעם הבנק, על מנת להוליך בכחש את הח"כים, ומתוך חשש לתחרות עתידית בחברי הבורסה של הבנקים [לידיעה המלאה].

השאלה האם לאפשר לאחים נוימן לרכוש את השליטה בבזק  או לקיים הליך מכירה מסודר תגיע ביום רביעי הקרוב לדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. השופט איתן אורנשטיין ביקש מאינטרנט זהב  שמקדמת את העסקה ומהבנקים הנושים בקומה העליונה ביורוקום שמתנגדים לה כי: "יבואו בדברים ויגיעו להסכמות טרם הדיון". בין המנהלים המיוחדים של יורוקום (עורכי הדין של הבנקים הנושים) לבין אינטרנט זהב שבשליטתם, נעשים ניסיונות להגיע לפשרה, אך זו טרם גובשה.

בינתיים האחים נוימן ממשיכים להילחם על העסקה, והם חתמו על מזכר הבנות עם ועדי העובדים בקבוצה - בזק, בזק בינלאומי ופלאפון. מזכר ההבנות מדבר על כך שזכויות העובדים יישמרו, האחים נוימן יכבדו את ההסכמים הקיבוציים, איתנותה הפיננסית של החברה תישמר, והעובדים יזכו לשיתוף ברווחים עתידיים [להרחבה].

שלוש שנים לאחר הנפקת החוב הציבורית הראשונה בבורסה של קבוצת אורון , שחיקת היחסים הפיננסיים שלה הובילה את חברת הדירוג S&P מעלות להעביר את דירוג האג"ח של החברה לקבוצת ה-B, עם הורדתה בדרגה אחת, מ-A מינוס ל-BBB פלוס, בתחזית יציבה. בעקבות הורדת הדירוג לאג"ח, הנושאת ריבית שנתית של 3.9%, יתווסף תשלום של 0.25% על יתרת קרן האג"ח (ל-4.15%), שהיקפה הנוכחי עומד על קרוב ל-120 מיליון שקל [להרחבה].

חברת הספנות צים מכרה ביום חמישי האחרון 12.5% ממניות חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס  (Overseas Commerce) בכ-35.6 מיליון שקל. המניות נמכרו בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 5.17 שקלים למניה, שער הסגירה באותו יום. בעקבות המכירה נותרה צים עם החזקה של כ-3% בלבד באוברסיז [לידיעה המלאה].

מנתוני הבורסה עולה כי בשוק האקוויטי המקומי גויסו כ-560 מיליון שקל - כלל משקאות  השלימה הנפקת הון ראשונית (IPO) בהיקף של כ-230 מיליון שקל וחברת הנדל"ן אמות  גייסה כ-330 מיליון שקל נוספים. בשוק הקונצרני, גויסו כ-2 מיליארד שקל על-ידי שני הבנקים הגדולים - לאומי  שגייס כ-1.3 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח ופועלים שגייס כ-700 מיליון שקל בהנפקת אג"ח קוקו.

מנכ"ל חברת פרוטרום , אורי יהודאי, צפוי לקבל בונוס של עד 20 מיליון דולר אם עסקת המיזוג עם חברת IFF האמריקאית תצא לפועל. 50% מסכום הבונוס עשוי יהודאי לקבל זמן קצר לפני השלמת העסקה (שצפויה להיסגר עד לפברואר 2019) ועוד 50% בתוך שנה ממועד ההשלמה. כך עולה מתשקיף שפרסמה IFF בארה"ב [להרחבה].

חברת אינטרקיור  תשקיע 8.2 מיליון שקל באחת משמונה החברות הוותיקות שכבר בעלות רישיון לייצור קנאביס ושיווק שלו לשוק הישראלי. תמורת ההשקעה תקבל אינטרקיור 40% מהמניות הרגילות בחברה ו-50% ממניות הבכורה [לקריאה נוספת].

בית ההשקעות אלטשולר שחם מצטרף לסאגת מכירת השליטה בבזק , לאחר שהשקיע 35 מיליון שקל בהנפקת המניות שביצעה אינטרנט זהב  בשבוע שעבר, והפך לבעל המניות השני בגודלו עם החזקה של 11.3% בחברה השולטת בבזק [להרחבה].

סלקום  השלימה את שלב המכרז המוסדי בהנפקת המניות. הביקושים שהתקבלו היו בגובה 575 מיליון שקל, ובעקבות הביקוש הוחלט להגדיל את היקף ההנפקה, כך שבמכרז המוסדי כבר הובטח גיוס של כ-280 מיליון שקל. בעקבות הרחבת כמות המניות המונפקת יורחבו בהתאם גם כמות האופציות המונפקות. את ההנפקה הובילה חברת אפסילון חיתום, ומחר יתקיים שלב המכרז הציבורי של ההנפקה.

המחיר שנקבע במכרז המוסדי הוא 23.1 שקל למניה, כאשר בניכוי עמלת התחייבות מוקדמת של 2.5% מדובר על מחיר אפקטיבי של 22.52 שקל למניה. כך, שהמחיר האפקטיבי גבוה ב-11% ממחיר הסגירה ביום חמישי האחרון וגבוה ב-8% ממחיר הסגירה אתמול. נזכיר, שמניית סלקום נפלה בכ-42% מתחילת השנה, בשל החרפת התחרות בשוק הסלולר המקומי על רקע כניסת המתחרה החדשה, אקספון [לידיעה המלאה].

חברת פלוריסטם , המפתחת מוצרי ריפוי תאי המופקים משיליה אנושית, יחד עם אוניברסיטת פוקושימה ביפן, מדווחות על תוצאות חיוביות מניסויים בתאי ה-PLX-R18 של החברה כטיפול בנזקי קרינה חמורה.

מניית אטראו שוקי הון  סיימה את המסחר בירידות לאחר שבסוף השבוע נודע כי קרן נוקד קפיטל הפכה לבעלת עניין בחברה. ביוטיים , שיכון ובינוי רשמו ירידות. הנפיקס נפלה ב-3.64%.