על רקע בחינת הלשכה האחרונה: המתמחים ניגשו למועד הקיץ

בחינת ההסמכה לעריכת דין נערכה בפעם השנייה במתכונתה החדשה • המועד הקודם הסתיים בבית המשפט העליון, שפסל שתי שאלות בבחינה, לאחר שהמחוזי פסל כבר 3 שאלות

מתמחים ממתינים לבחינת הלשכה בירושלים / צילום: רפי קוץ
מתמחים ממתינים לבחינת הלשכה בירושלים / צילום: רפי קוץ

כ-3,126 מתמחים בעריכת דין ניגשו היום (א') לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, הנערכת זו הפעם השנייה במתכונתה החדשה. המועד הקודם - מועד דצמבר - שבו הושקה לראשונה המתוכנת החדשה, הסתיים בעתירות של נבחנים לבית המשפט העליון, שהורה על פסילת 5 שאלות. 

ההתדיינות המשפטית סביב הבחינה ממועד דצמבר הסתיימה לפני כשבועיים בלבד וגררה תגובות מעורבות מהצדדים, כאשר הן הנבחנים והן לשכת עורכי הדין טענו לניצחון.

המתכונת החדשה של הבחינה כוללת 3 חלקים, ובהם שאלת ניסוח משפטי, דין דיוני ודין מהותי. הבחינה התקיימה בירושלים ב-16 אולמות בחינה שונים, המפוזרים על 4 מתחמי שונים, ובכלל אלה בנייני האומה, מלון רמדה, מתחם התחנה ובית לשכת עורכי הדין.

פחות גברים נבחנים

מתוך כלל הנבחנים, לכ-1,989 נבחנים תהיה זו הפעם הראשונה, כאשר ליתר הנבחנים (כ-1,137) תהיה זו בחינה חוזרת. לפי נתוני הלשכה, נמשכת מגמת הירידה בחלק היחסי של הגברים הנבחנים, ובמועד שנערך היום נבחנו 1,494 גברים ו-1,632 נשים.

עוד עולה מנתוני הלשכה כי 22% מכלל הנבחנים הם מעל לגיל 40, כאשר הנבחן המבוגר ביותר הוא בן 81. לכ-1,150 נבחנים (יותר משליש) ניתנו התאמות מיוחדות לבחינה, בהן תוספת זמן, חדרי בחינה ליחידים, עזרי מחשב ואף סיוע בקריאה/כתיבה.

הנבחנים כוללים מתמחים שסיימו לפני זמן קצר את התמחותם וכן כאלה שסיימו את שנת ההתמחות זה מכבר. הם בוגרים של 18 מוסדות אקדמיים, שבהם בנוסף לאוניברסיטאות ששולחות כ-450 מבוגריהן, ניתן למצוא את המכללה האקדמית קריית אונו ששולחת מעל ל-800 נבחנים, את המכללה האקדמית כרמל עם כ-260 נבחנים ואת מכללת ספיר עם כ-65 נבחנים.

שני שלישים נכשלו בחורף

במועד הבחינה האחרון, מועד דצמבר, הציון הממוצע שהושג היה נמוך יוחד - ועמד על 58 נקודות, שהוא ציון נכשל. ציון עובר בבחינה עומד על 65, כך שהציון הממוצע העלה שאלות בנוגע לרמת בחינת ההסמכה. 66% מתוך 2,553 הנבחנים - נכשלו ורק 34% עברו.

הנבחנים הגישו 15 עתירות לבית המשפט המחוזי בירושלים, שבמסגרתן הם תקפו את הנוסח של 27 שאלות מתוך 85 שאלות הבחינה. המחוזי פסל 3 שאלות. אולם הנבחנים לא הרפו והגישו לבית המשפט העליון 9 ערעורים, שהובילו לפסילתן של שתי שאלות נוספות.

הכרעת העליון - שבמסגרתה נדחתה בקשת הנבחנים לקבל פקטור כללי, ובמקום זאת נפסלו בסך-הכול 5 שאלות - הייתה בעלת השפעה מכרעת על כ-114 מתמחים, שהודות להחלטת בית המשפט צלחו את הבחינה בדרך אל מקצוע עריכת הדין הנכסף.