הבנקים: "הבורסה לא משתפת אותנו בהסכם המכירה"

הטענות מגיעות בעקבות מאבק פומבי וחריף שמתנהל בחודשים האחרונים בין הבורסה והעומד בראשה, לבין המערכת הבנקאית, ובעיקר בנק הפועלים

מערכת היחסים בין ראשי הבנקים לבין הנהלת הבורסה, בראשות המנכ"ל איתי בן זאב, נחשבת מורכבת ורגישה למדי, במיוחד במצב הנוכחי של תהליך מכירת מניות הבנקים בבורסה. ל"גלובס" נודע, כי נושא זה עלה באחרונה לדיון בפורום שבו השתתפו מנכ"לי הבנקים והמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר.

המפגש עסק במספר נושאים, ואחד הנושאים שעלו בדיון היה היחסים עם הבורסה. חלק מהמנכ"לים התלוננו כי נוצר מצב בעייתי, שבו הבורסה היא מונופול בתחום המסחר, ובמקביל גם סוג של רגולטור בעבור הבנקים, וכן מנסה לפתח פעילויות שיתחרו בהם. נושאים אלה כבר עלו על הכתב במכתב שהוציא איגוד הבנקים מוקדם יותר השנה, ושנחשף ב"גלובס".

כל זאת בזמן שהבנקים הם עדיין בעלי מניות בבורסה, ומתקיים תהליך למכירת מניותיהם לגופים זרים, בהובלת קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית, ומי שמוביל את העסקה הוא מנכ"ל הבורסה בן זאב. הבנקים ויתר חברי הבורסה חייבים למכור את השליטה בבורסה, וזאת בעקבות שינוי מבנה הבעלות בה במסגרת החקיקה.

הערכות: הבנקים לא יילחמו

ל"גלובס" נודע עוד כי חלק ממנכ"לי הבנקים הלינו באותו דיון על כך שלא משתפים אותם מספיק בתהליך המכירה, וכי התהליך לא שקוף מספיק, ולא ברור עד הסוף מנגנון התמורה בעסקה. יחד עם זאת, לדברי גורמים שנכחו בדיון, הדברים שנאמרו היו ברמת "הוצאת קיטור", והבנקים לא מתכוונים להילחם בעסקה למכירת הבורסה - והם אף הסכימו לדחייה בביצועה. לפי הערכות בבנקים, ינסו לקדם הידברות עם בן זאב לשיפור המצב.

יחד עם זאת, גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי קשה יהיה לשפר את היחסים באופן מהותי. הסיבה לכך היא שנוצרה סיטואציה בעייתית, שמזכירה במובן מסוים את המצב של הבנקים הגדולים עם חברות כרטיסי האשראי: הבנקים מחזיקים בגוף, שאמור להפוך למתחרה בהם, ותקופת הביניים עד להיפרדות נחשבת רגישה. יחד עם זאת, בעוד שבתהליך מכירת חברות כרטיסי האשראי השליטה במכירה היא לחלוטין של הבנקים הגדולים, כאן בתהליך המכירה המעורבות של הבנקים נמוכה, והם כאמור אף מלינים כי לא משתפים אותם מספיק.

הטענות האמורות של מנכ"לי הבנקים מגיעות בעקבות שורת עימותים בין הבורסה והעומד בראשה, לבין המערכת הבנקאית, ובעיקר בנק הפועלים. הצדדים פצחו בחודשים האחרונים במאבק פומבי וחריף, שכולל מצד אחד האשמות מצד הבנק נגד מנכ"ל הבורסה על התנהלות לא תקנית שלו, תוך ניצול כוחו לרעה כרגולטור, במקביל להעלאת עמלות. מצד השני הועלו האשמות של מנכ"ל הבורסה נגד בנק הפועלים בדבר שימוש בעמותות, לכאורה, מטעם הבנק, על מנת להוליך בכחש את הח"כים, ומתוך חשש לתחרות עתידית בחברי הבורסה של הבנקים.

בסביבת הבורסה ובנק הפועלים מסכימים כי מדובר בעימות שנסוב על תוכניות ההתפתחות של הבורסה לתחומי פעילות חדשים עבורה, הקיימים כיום בבנקים, ושהוא קיבל משנה תוקף על רקע הכוונה למכור את מניות הבורסה לגורמים אחרים, ולהוציאה מידי חברי הבורסה של הבנקים.

לפי שעה, מדובר עדיין בעסקה שהשלמתה אינה ודאית, ורשות ני"ע עורכת בדיקה של הרוכשים המיועדים, תוך שהבהירה כי אינה מחויבת ללוח הזמנים שנקבע בעסקה בין הבורסה לבין הרוכשים. אגב, בסביבת הבורסה מציינים, כי יחשפו את העסקה הנרקמת לחברי הבורסה, אם אלה יגיעו למשרדיה ויחתמו על הסכם סודיות.

כאמור, מוקדם יותר השנה שלח איגוד הבנקים מכתב שבו נטען כי השירותים החדשים שאותם מבקשת הבורסה להעניק מעוררים חשש ממשי לניגוד עניינים, ושמכיוון שהבורסה היא הרגולטור, גם מדובר בתחרות לא הוגנת ובחוסר שקיפות בחברי הבורסה.