לאחר צניחה בבורסה: צים מכרה מניות אוברסיז בכ-36 מיליון ש'

בעקבות המכירה נותרה צים עם החזקה של כ-3% בלבד באוברסיז, והחברה נותרה עם שתי בעלות עניין ותיקות - קרן פימי, המחזיקה בכ-25.5%, וגד זאבי, עם 11.4%

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר

חברת הספנות צים מכרה ביום חמישי האחרון 12.5% ממניות חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס (Overseas Commerce) בכ-35.6 מיליון שקל. המניות נמכרו בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 5.17 שקלים למניה, שער הסגירה באותו יום.

בעקבות המכירה נותרה צים עם החזקה של כ-3% בלבד באוברסיז, והחברה נותרה עם שתי בעלות עניין ותיקות - קרן פימי, המחזיקה בכ-25.5%, וגד זאבי, עם 11.4%. עוד מחזיקות במניות החברה כלל ביטוח (9.2%), הראל (כ-8%) ומגדל (6.2%), בעיקר באמצעות אפיקי החיסכון לטווח ארוך שהן מנהלות. מניית אוברסיז  הגיבה לדיווח בעלייה.

אוברסיז, שהצטרפה למועדון החברות הציבוריות לפני כשנה וחצי, נסחרת היום בשווי של כ-290 מיליון שקל, לאחר שרשמה ירידה של יותר מ-20%, מאז החלה להיסחר בבורסה בעקבות הצעת מכר שביצעו פימי, צים וזאבי. במסגרת הצעת המכר מכרו הבעלים קרוב למחצית מהחזקותיהם באוברסיז תמורת 182 מיליון שקל, לפי שווי של 400 מיליון שקל לחברה. המהלך הציף עבור פימי רווח נאה של קרוב ל-100%, לאחר שרכשה מידי צים וזאבי קצת יותר מ-50% ממניות אוברסיז בשנת 2013, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 213 מיליון שקל בלבד.

אוברסיז, שנוסדה לפני 50 שנים, עוסקת במתן שירותים לוגיסטיים כוללים "מן הנמל עד המדף" באמצעות מסופי מכולות ומטענים ומחסני ערובה (בפיקוח המכס)", וכן באמצעות "מחסנים לוגיסטיים (מרלו"גים) לפעילויות לוגיסטיות מגוונות של סחורה מיובאת, לאחר שחרור מהמכס או תוצרת מקומית". החברה מחלקת את שירותיה לשלושה תחומי פעילות - מגזר המכולות המלאות, מגזר המכולות לריקון ומגזר השירותים הלוגיסטיים.

את הרבעון הראשון של השנה סגרה אוברסיז עם הכנסות של כ-77 מיליון שקל, עלייה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה הציגה החברה ירידה של כ-20% ברווח הנקי, שהגיע לכ-5.2 מיליון שקל.

 

הידרדרות מחודשת בדוחות צים

אצל המוכרת, צים, הצביעו הדוחות על הידרדרות מחודשת, לאחר כמה רבעונים שבהם הציגה שיפור בתוצאות. זאת, על רקע גידול בעלויות (בעיקר עקב עליית מחירי הדלקים על רקע התייקרות הנפט), לצד ירידה במחירי ההובלה. חברת הספנות, הנמצאת בשליטת קנון (32%) של עידן עופר, ומנוהלת על-ידי המנכ"ל אלי גליקמן, סגרה את הרבעון עם הפסד נקי של כ-35 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה העליונה רשמה החברה ברבעון החולף הכנסות של כ-751 מיליון דולר - עלייה של 14.7% לעומת הרבעון המקביל. מספר המכולות שהחברה הובילה גדל בכ-17% לרמה של כ-698 אלף, אבל מחיר ההובלה הממוצע למכולה רשם ירידה של 1.6% ל-938 דולר. השורה התפעולית הצביעה על הפסד של כ-7 מיליון דולר ברבעון זה, לעומת רווח של 24 מיליון דולר ברבעון המקביל. לחברה היה הון עצמי שלילי של כ-130 מיליון דולר בסוף מארס השנה.

צים ביקשה וקיבלה במהלך 2016 מהבנקים ובעלי החוב שלה דחיית תשלומים בהיקף של 115 מיליון דולר. זאת, לאחר שעברה בשנים האחרונות שני הסדרי חוב גדולים: ב-2009 פריסה מחדש של החוב, ובמהלך 2015 הסדר נוסף, שבמסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר, והוקצו להם 68% ממניותיה.