מכה קלה בכנף? המכסים מתחילים להשפיע על כלכלת ארה"ב

נכון לעכשיו האפקט קל מאוד וקשה לאיתור, אבל בכל זאת גורם להפחתה של התמ"ג הריאלי ופוגע בשכר הריאלי

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בשבועות האחרונים, כמה סבבים גדולים של מכסי מגן כבר הפכו מהצעות למציאות, ויש איומים במכסים נוספים - וכל אלו מגבירים את הפוטנציאל לאפקט כלכלי של עונשי הסחר של הנשיא דונלד טראמפ על סין.

המכסים מייקרים את הסחורות שמיובאות לארה"ב, ומכאן את העלויות של הצרכנים, והופכים את היצרנים האמריקאים, שאינם חשופים למכסים, לתחרותיים יותר.

דוגמאות לאפקט הדומינו של המכסים החדשים בכלכלה כבר מסופקים על ידי סבבים קודמים קטנים יותר של הטלת מכסים. אותן דוגמאות ממחישות גם למה קשה להבחין באפקט כלכלי רחב יותר של המכסים על הכלכלה האמריקאית, שמשגשגת בכל מובן אחר.

אחד המכסים הראשונים שהטיל ממשל טראמפ היה בינואר השנה, 20% על מכונות כביסה מיובאות.

רשמית, המכסים משלמים על ידי היבואנים של הסחורה, אך הם יכולים לגלגל אותם אל הצרכנים. במקרה של מכונות הכביסה, זה קרה מהר: רכיב מחירי ציוד הכביסה במדד המחירים לצרכן שמחשב משרד העבודה האמריקאי, מדד האינפלציה העיקרי, עלה ב-17% בשלושת החודשים האחרונים.

זוהי העלייה התלולה ביותר ברכיב הזה במדד המחירים ב-12 השנים האחרונות לפחות, אבל היא הגיעה בסוף תקופה שבה המחירים ירדו ברובם במשך שנים. הירידות הללו, שנבעו מיבוא זר, העמידו את היצרניות בארה"ב תחת לחץ מלכתחילה.

עליית מחירי מכונות הכביסה, שהיא ללא ספק חדה ואינפלציונית, החזירה בסך הכול את המחירים לרמתם מיוני 2015.

כמו כל מוצר חשמלי גדול, הצרכנים לא קונים מכונות כביסה לעתים קרובות, והם לא מבחינים כנראה בתנודות המחירים החודשיות שלהן. מכשירי חשמל ביתיים גדולים מהווים רק 1% מסך מדד המחירים לצרכן.

"בכמה תעשיות, או במונחי מוצר יחיד, יש למכסים אפקט מהותי", אמר סטיבן גלהר, מנכ"ל סוסייטה ז'נרל בארה"ב. "אבל להערכתי זה עדיין לא אירוע מקרו, אם כי זה יכול להתפתח לאירוע כזה. כעת זה יותר סוג של התקף זעם ולא מלחמת סחר אמיתית".

מכסי הפלדה והאלומיניום של טראמפ הוכרזו ב-1 במארס. לגבי כמה מדינות הן נכנסו לתוקף מהיר. אירופה, קנדה ומקסיקו קיבלו אורכה למו"מ, וזו פקעה בתחילת חודש זה.

מחירי סוגים שונים של פלדה ואלומיניום חלו לטפס כמעט מיד, ורשמו את העלייה החדה ביותר שלהם זה שנים בשלושת החודשים האחרונים. אבל עליית המחירים אינה גדולה בהרבה מתנודה טיפוסית שלהם בשווקים, ורק חלק קטן מהמתכת הללו מופנה למוצרי צריכה.

על אף שמכונית מכילה כמה מאות ק"ג של אלומיניום, לדוגמה, מחירי הרכב לא עלו מאז החלת המכס. מכירות כלי הרכב ירדו מעט, אך נראה שזה נובע מעליית הריבית ולא ממודעות צרכנית להתייקרות האלומיניום והפלדה.

מרקי קמפבל כמשל

בהופעותיו הפומביות, שר המסחר האמריקאי ווילבור רוס נושא עליו פחיות של מרקי קמפבל, והוא מחזיק אותן באוויר וטוען שיש בהן פלדה בשווי של כמה סנטים בסך הכול. אבל האפקט על יצרנית המרקים הוא שלילי - מניית קמפבל ירדה ב-14% מפברואר, והחברה הצביעה על מכסי פלדה במיוחד כגורם שיפגע ברווחיה. רוס טוען מצידו שרוב הצרכנים לא יבחינו באפקט של מכסי המגן.

הפגיעה בחברות כמו קמפבל ממחישה למה האפקט של המכסים עלול למחוק מקומות עבודה. הרבה יותר חברות צורכות פלדה מאשר מייצרות אותה. הגדלת העלויות שלהן ופגיעה ברווחים גורמת לחברות הללו לא לשכור עובדים חדשים.

במחצית 2017 היו בארה"ב 29,288 חברות שצרכו פלדה, עם יותר מ-900,000 מועסקים, מול 916 יצרניות פלדה עם 80,000 מועסקים שנהנות מעליית מחירי הפלדה והירידה בתחרות עם תוצרת זרה.

על אף שחברה כמו ווירלפול, שמייצרת מכונות כביסה, נהנית ישירות מהמכסים על יבוא שלהן, היא גם צרכנים של מתכות. מניית ווירלפול עלתה בכ-12% כשהמכס על מכונות הכביסה המיובאות הוכרז בינואר, אבל היא ירדה מאז ב-18%. בשיחת הוועידה עם האנליסטים על הדוחות הכספיים לרבעון הראשון, ווירלפול מסרה שמכסי הפלדה והאלומיניום יעלו לה עוד 50 מיליון דולר בשנה.

האפקט דומה גם לעליית מס אינפלציונית, שהיא קטנה מאוד בשלב זה, אבל היא שוחקת את התמ"ג הריאלי ואת השכר הריאלי.

מכסי הפלדה והאלומיניום התרחבו בינתיים גם לגבי קנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי. בשבוע שעבר יושמו מכסי מגן גם על יבוא סיני בשווי 50 מיליארד דולר בשנה. יחד, המכסים הללו יגרמו לעלייה ברורה בשיעור המכס האפקטיבי.

גלהר מסוסייטה ז'נרל מעריך שסבבי המכסים החדשים יעלו את שיעור המכס האפקטיבי - ההכנסות מהמכס כאחוז מסך היבוא - ל-2% מכ-1.5%. זו תהיה העלייה הגדולה והחדה ביותר במכסים בתחנות הגבול זה יותר מ-30 שנה, אבל היא רק תחזיר את הגבלות הסחר להיכן שהן היו בסוף שנות ה-90.

החישובים של גלהר אינם כוללים את האיום האחרון של ממשל טראמפ במכסים על יבוא סיני ב-400 מיליארד דולר בשנה, ולא את המכסים בשיעור 20% על כלי רכב אירופיים, שבהם איים טראמפ בסוף השבוע. לפי שעה, הם נשארים רק בגדר איומים.

האפקט נשאר נמוך מפני שהמכסים עדיין משפיעים על מעט מאוד מסך היבוא האמריקאי מחו"ל, שצפוי להגיע השנה לכ-3 טריליון דולר, 15% מן התמ"ג האמריקאי מול ממוצע עולמי של 28% מהתמ"ג, לפי נתוני הבנק העולמי. במילים אחרות, למרות גירעון הסחר הגבוה ביותר בעולם, כלכלת ארה"ב תלויה פחות בסחר חוץ מרוב המדינות האחרות.

בניתוח חדש שלו, מארק זאנדי, הכלכלן הראשי של מודי'ס, הכניס למודלים את תרחישי מדיניות הסחר השונים של הממשל, ומדד את השפעותיהם על הכלכלה הרחבה של ארה"ב. הממצאים שלו מראים שעל רקע הדהירה הכלכלית הכללית, יהיה קשה להבחין באפקט השלילי של מלחמת סחר.

כמה משרות ייעלמו?

המכסים שהוכרו עד כה על ידי הממשל יעלו למשק האמריקאי ב-145,000 מקומות עבודה עד סוף 2019, לפי המודל של זאנדי - פחות מסך המשרות שהמשק מייצר בכל חודש.

אם המכסים יתרחבו לעוד 100 מיליארד דולר של יבוא מסין, ולקטגוריות נוספות כמו כלי רכב, האפקט יתרחב, ויעלה לכלכלה יותר מחצי מיליון משרות עד סוף 2019. הניתוח של זאנדי הושלם לפני שטראמפ הכריז על האפשרות למכס על סחורות סיניות בהיקף 400 מיליארד דולר בשנה.

אבל שוק העבודה האמריקאי פורח, ואפילו בתרחיש של מכסים על 100 מיליארד דולר של סחורות סיניות, הכלכלה תייצר עוד 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים בשנה וחצי הבאות. בלי המכסים, הנתון הזה יגדל ל-3 מיליון משרות.

האפקט הבסיסי של מכסים דומה לזה של העלאת מס", אמר זאנדי, "אבל הייתה לנו הפחתת מס מאסיבית מאוד על בסיס גירעוני, שמחזקת זמנית את המשק השנה ובשנה הבאה. המכסים רק מורידים מעט מהצמיחה הזו".

בהנחה שיוטלו עוד מכסי מגן, התמ"ג האמריקאי עלול להיפגע ב-0.34% עד סוף 2019. "תהיה להם השלכה שלילית, אבל בסך הכול מדובר על היקף קטן בתמונה הגדולה", מסכם זאנדי.