מחיר הביטקוין בשפל: "אנשים שואלים אם הוא מת"

הביטקוין המשיך לצנוח היום והגיע למחירו הנמוך זה שבעה חודשים • החרפת הרגולציה ביפן והפריצות לבורסות קריפטו קוריאניות הובילו לנפילה של כל המטבעות הדיגיטליים המובילים בשוק

חוות שרתים לכריית ביטקוין / צילום: רויטרס
חוות שרתים לכריית ביטקוין / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המטבעות הדיגיטליים ממשיך היום את המגמה השלילית שלו בחודשיים האחרונים וצונח לשפל. הבוקר (יום א') צנח מחירו של הביטקוין, המטבע המוביל בשוק, ל-5,860 דולר - רמתו הנמוכה ביותר מאז 12 בנובמבר 2017, אז נסחר בשער הקרוב ל-5,500 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחיר הביטקוין היום נמוך בכ-70% מהשיא שרשם ב-17 בדצמבר, אז הגיע לרמה של 20,089 דולר. 

הביטקוין צנח
 הביטקוין צנח

כפי שדיווחנו באתר "גלובס" אתמול, כבר בלילה שבין יום שישי לשבת נרשם שפל במחיר הביטקוין, ברמה של 6,006 דולר - המחיר הנמוך ביותר שאליו הגיע מאז 6 בפברואר השנה, אז נסחר בכ-6,050 דולר. הבוקר, כאמור, נקבע שפל חדש במחירו של המטבע הדיגיטלי, ששיקף לו שווי שוק של כ-100 מיליארד דולר - השווי הנמוך ביותר שהיה לו מאז 29 באוקטובר 2017. מבחינת שווי השוק, הביטקוין נסוג כמעט שמונה חודשים אחורה. 

מתחילת 2018 ירד מחיר הביטקוין ב-55%, אחרי שבשנת 2017 רשם זינוק בלתי נתפס של 1,280%. מתחילת יוני ירד שער הביטקוין בכ-18%, בהמשך לירידה של 16% במאי.

מטבע האת'ר צנח ב-6%

הצלילה של הביטקוין נרשמת על רקע כמה אירועים משמעותיים שהתחוללו במזרח אסיה - זירה שממלאת תפקיד בולט בשוק הקריפטו. ביום שישי הורתה רשות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) לבורסת הקריפטו BitFlyer ולעוד חמש זירות מסחר יפניות במטבעות קריפטוגרפיים לנקוט צעדים לשיפור האבטחה שלהן. לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות, נאלצה BitFlyer, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, להפסיק לרשום לקוחות חדשים בעקבות ממצאי הרגולטורים, שלפיהם החברה לא עשתה מספיק כדי למנוע הלבנת הון ומימון טרור באמצעותה.

נזכיר כי יפן היא אחת המדינות הידידותיות ביותר ביחסה למטבעות הדיגיטליים. בשנה שעברה התקבלה ביפן חקיקה שלפיה הביטקוין הוא אמצעי תשלום חוקי במדינה. לפי נתוני אתר Coinhills כשני שלישים מהמסחר העולמי בביטקוין מתנהל באמצעות הין היפני.

בשבוע שעבר דיווחה בורסת הקריפטו Bithumb, זירת המסחר הגדולה מסוגה בקוריאה הדרומית, על פריצת האקרים שבה נגנבו ממנה מטבעות דיגיטליים בשווי 30 מיליון דולר. מוקדם יותר החודש פרצו האקרים לבורסת הקריפטו הקוריאנית Coinrail וגנבו מטבעות דיגיטליים בשווי 37 מיליון דולר.

הפריצות הגדולות לבורסות הקריפטו, לצד הדרישה מהן לחזק את האבטחה שלהן, הגבירו את לחץ המוכרים בשוק הקריפטו, המורגש בתנועות גדולות של המרת מטבעות דיגיטליים למטבעות רגילים (מטבעות "פיאט"), כמו דולר או ין, לעתים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בעסקה בודדת. לדברי פעילים בשוק הקריפטו, הדיווחים בתקשורת על בעיות האבטחה ועל ירידות השערים זורעים בשוק פחד, אי-ודאות וספק (תופעה המוכרת בראשי התיבות באנגלית FUD).

חוץ מהביטקוין, רוב המטבעות הדיגיטליים המובילים הציגו שערים "אדומים" בימים האחרונים. את'ר, המטבע הדיגיטלי של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, הניצב במקום השני בשווי השוק שלו אחרי ביטקוין, צנח ביממה האחרונה בכ-6%. הבוקר נסחר האת'ר סביב מחיר של 442 דולר, המשקף לו שווי שוק של 44 מיליארד דולר.

במקום השלישי מבחינת שווי השוק, מבין כ-1,600 סוגי מטבעות דיגיטליים, ניצב המטבע XRP של ריפל, שנסחר הבוקר במחיר של 0.45 דולר, אחרי ירידה של יותר מ-6% ביממה האחרונה. מחיר זה משקף ל-XRP שווי שוק של קרוב ל-18 מיליארד דולר. השווי הכולל של שוק הקריפטו צנח הבוקר לשפל של כ-241 מיליארד דולר - נמוך ב-71% מהשיא של 833 מיליארד דולר שרשם השוק ב-7 בינואר השנה.

אלי בז'רנו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C, סיפר היום ל"גלובס" כי "הירידה בשוק בהחלט מורגשת אצלנו באחרונה, גם במסחר וגם מבחינת פניות של לקוחות ושאלות של מתעניינים על סיבות לירידות השערים. לקוחות רבים מנסים להבין מה קורה, ותמיד יש גם כאלה ששואלים 'הביטקוין מת?' אנחנו כמובן לא חושבים שזה המצב.

"כל הדיווחים שאנחנו שומעים, יחד עם כל מיני ניתוחים טכניים שמתפרסמים באינטרנט וגם השפעות של המסחר בחוזים העתידיים על הביטקוין בארה"ב, הובילו ללחץ של מוכרים. התחלנו להרגיש את זה כבר מיום שישי שעבר, בהמשך השבוע היה תיקון קל ועצירה, אבל זה החריף שוב בסוף השבוע האחרון. ההימור שלי, באופן אישי, הוא שמחיר הביטקוין יירד לשפל של בין 4,000 ל-5,000 דולר, אבל לא נמוך יותר. אבל זה רק הימור, כמובן", מוסיף בז'רנו.