"שהמדינה תשלם על ערוץ האח הגדול": ניר חפץ נ' שרה נתניהו

לפי דיווח בחברת החדשות, עד המדינה ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של הזוג נתניהו, חשף בחקירתו פרטים נוספים בנוגע לנעשה במעונות רה"מ • "שרה רצתה להחליף את כל הטיח בווילה, בנימוק שיכולה ליפול חתיכה של טיח על ראשו של רה"מ; היו שפע של מקרים שהתישו את המערכת" • משפחת נתניהו: "גיבובי רכילות ושקרים"

"שרה נתניהו לפעמים הפעילה גם אותי בשביל לשכנע לאשר את ההוצאות" - כך סיפר עד המדינה ניר חפץ לחוקרי המשטרה, לאחר שנדרש למסור עדות מפורטת בפרשת המעונות.

חפץ, שחתם על הסדר עד מדינה בשל חלקו בתיק 4000, מסר לחוקרי המשטרה פרטים על הנעשה במעון ראש הממשלה על-פי בקשת החוקרים. בעדותו, שפורסמה לראשונה אמש (ו') על-ידי חברת החדשות, חשף חפץ פרטים על מעורבות ראש הממשלה ורעייתו בפרשה, ערב הבחירות ב-2015, לאחר שמבקר המדינה הגיש דוח שהצביע על התנהלות בזבזנית במעון.

בשל סמיכות מועד פרסום דוח המבקר לבחירות, חפץ טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הקדיש את מרבית זמנו לנושא. "מרגע שהתברר שמבקר המדינה עומד לפרסם דוח על הוצאות המעונות... זה היה הדבר היחיד שעסקתי בו", סיפר לחוקריו. "ראש הממשלה גם הוא עסק כמעט רק בזה, יכול להיות שעסק גם בענייני המדינה... המעורבות של שרה - גם היא מדי פעם אמרה את דעתה בעניין, אבל מי שעסק בזה וניהל את העניין היה ראש הממשלה באופן אישי. שרה הייתה מינורית, אבל דעתה נשמעה".

חפץ העיד כי במסגרת תפקידו הוא נאלץ לעסוק בנושא ההתנהלות במעונות בכמה הזדמנויות. "נושא הוצאות הבית הגיע אליי במשך השנים במסגרת ויכוחים בין שרה, שהייתה מפעילה את עזרא סיידוף, מול יועמ"שית המשרד, חשב המשרד, ועדת השלושה, שלא היו מאשרים הוצאות לווילה בקיסריה או לבית ברחוב עזה ולעתים לבלפור", הסביר. "שרה לפעמים הפעילה גם אותי בשביל לשכנע אותם לאשר את ההוצאות. אני מדבר על עשרות מקרים... זה היה מאבק סיזיפי".

ניר חפץ בדיון הארכת המעצר / אבשלום ששוני
 ניר חפץ בדיון הארכת המעצר / אבשלום ששוני

באשר לרהיטי הגן אמר חפץ: "ראש הממשלה הזעיק למקום את סיידוף וניסה להבין ממנו אילו כורסאות חדשות... מה הוחלף ומה לא. הוא לא ידע... היה ברור ששרה וסיידוף ידעו במה מדובר. הם ביצעו את ההחלפות האלה. שאלתי את עזרא בשביל מה הוא עשה את ההחלפות האלה, והוא ענה לי: 'מה אני יכול לעשות, זו היא נתנה לי את ההוראות'".

בעניין החמגשיות וסוגיית ההסעדה בבית ראש הממשלה, סיפר חפץ כי "המטבח בבלפור היה צמוד לסלון. הייתה אווירה שכל דכפין ייתי וייכול במטבח הזה - כל עובדי הלשכה, כל עובדי הבית יכולים לאכול, להוציא מצרכים. זה היה במרכאות כפולות 'בית זונות' המטבח הזה, וכך זה התנהל שנים".

בשלב מסוים בחקירתו, חפץ עבר להתייחס להקלטה שהציג בפני החוקרים. "מה שאת רואה פה זו שיחה כזו", הסביר. "קדמו לכך הצ'ילר (מזגן נייד) שרצתה להחליף בקיסריה. (את) כל חלונות הבית בקיסריה רצתה להחליף, כי אולי מישהו יירה בראש הממשלה. רצתה להחליף את כל הטיח בווילה, בנימוק שיכולה ליפול חתיכה של טיח על ראשו של ראש הממשלה... ועוד הרבה דוגמאות כאלה שאת רואה, היו שפע של מקרים... שהתישו את המערכת. אתן עוד דוגמה, שהמדינה תשלם 10 שקלים על ערוץ 'האח הגדול', ועל זה שהמדינה לא מוכנה לשלם על הממיר בחדר של יאיר".

מטעם משפחת נתניהו נמסר בתגובה: "אין לנו אפשרות בשישי בערב, זמן קצר לפני מהדורה, להגיב על כמות כזאת של גיבובי רכילות ושקרים".