נעילה שלילית בניו-יורק; אינטל יורדת לאחר התפטרות המנכ"ל

מחוקקים אמריקאים מאשימים את גוגל בקשרים הדוקים מדי עם יצרנית הסמארטפונים וואווי • החשש מהחרפה במלחמת הסחר דוחף משקיעים לשוק האג"ח הממשלתי

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

ירידות שערים נרשמו היום (ה') בוול סטריט, מכניסות את הבורסות ליום השמיני ברציפות של הפסדים. הסנטימנט השלילי שלוחץ בשבוע האחרון על השווקים הפיננסים נובע מההחרפה במלחמת הסחר בין ארה"ב לשאר העולם. נזכיר כי ארה"ב הטילה מכסים נוספים על מוצרים מסין, כשמספר ימים לאחר מכן הטיל האיחוד האירופי מכסים על מוצרים אמריקאים בתגובה להטלת המכס על פלדה ואלומיניום. נזכיר כי לאחר הטלת הסבב השני של המכסים על מוצרים מסין, העלתה סין מכסים על מוצרים המיוצרים בארה"ב. מדד הדאו ירד בכ-250 נק'.

 

ככלל, מלחמות סחר הן דבר רע לכלכלה העולמית, ודי אם נזכיר את התרומה השלילית של מהלך כזה לפריון וליעילות הכלכלית, כמו גם לעליית המחירים שבאה בעקבותיהם. כל אלה עלולים לגרום לירידה ברווחיות של הפירמות ועם ירידה זו באה כמובן ירידה בשווי השוק של החברות. זה, בקליפת אגוז, ההסבר ללחץ שמופעל בשבוע האחרון על השווקים הפיננסיים.

בשוק הסחורות ימשיך הנפט  לרכז עניין, כשנראה כי בסופו של תהליך של פגישת המדינות המייצרות נפט שאינן חברות באופ"ק וראשי מדינות אופ"ק, תעלה ערב הסעודית את התפוקות ותייצב את המחירים פחות או יותר ברמה שלהן. נזכיר כי עימות משמעותי התגלע בין איראן לערב הסעודית כשהוסרו הסנקציות מעל איראן על המכסות שלה, עליהן השתלטה ערב הסעודית. בלחץ אמריקאי, השיבה ערב הסעודית חלק מהמכסות לאיראן, אך מיד לאחר הטלת הסנקציות החדשות על-ידי הממשל החדש, ממהרת ערב הסעודית להשיב לעצמה את המכסות שנאלצה להחזיר לאיראן. צריך לזכור שרוסיה מעוניינת אף היא להגדיל את היקפי ההפקה שלה כדי לחלוק עם ערב הסעודית את המכסה שמתפנה.

בחזית המאקרו יפורסמו היום התביעות החדשות לדמי אבטלה, שצפויות לעמוד על 220 אלף לעומת 218 אלף בשבוע שעבר. נתון מעניין נוסף שיתפרסם היום הוא מבחני הלחץ של הפדרל ריזרב למערכת הבנקאית האמריקאית. מאז המשבר הגדול וקריסתם לש בנקים קטנים רבים מקיים הפדרל ריזרב מבחני לחץ למערכת הבנקאית, שהם למעשה מדמים תרחישי קיצון. ההערכה בקרב האנליסטים היא שהמערכת הבנקאית האמריקאית עברה כברת דרך, ומבחני הלחץ עברו בהצלחה. כמובן שכל תוצאה אחרת תהיה הפתעה. ירכזו עניין מניות בנק אוף אמריקה , ג'י.פי מורגן צ'ייס , סיטיגרופ  ומורגן סטנלי .

בגזרת חברות הטכנולוגיה הגדולות תרכז עניין מניית אלפאבית , החברה-האם של גוגל, לאחר שבכלי התקשורת האמריקאים פורסמו ידיעות על זעם בקרב מחוקקים משתי המפלגות שמופנה נגד גוגל. המחוקקים טוענים לקשר הדוק מדי בין גוגל ליצרנית הטלפונים וואווי, למרות שבארה"ב מנהלים בדיקות נגד החברה האם היא שואבת נתונים מהמשתמשים האמריקאים בשירות השלטונות הסיניים. הבדיקה מתקיימת במשרד לביטחון המולדת, מה שגורם להאשמות כי גוגל פוגעת למעשה בביטחון ארה"ב.

אינטל  מרכזת עניין לאחר שהמנכ"ל הודיע במפתיע על פרישתו מהחברה. על פי הפרסומים, המנכ"ל פרש בשל מערכת יחסים עם אחת העובדות בחברה.