נעילה אדומה באירופה לקראת מפגש אופ"ק בסוף השבוע

נעילה מעורבת באסיה • ירידות בוול סטריט • אטרניטי נטוורקס הישראלית צנחה השבוע בבורסת המשנה של לונדון • הבנק המרכזי בבריטניה השאיר את הריבית על כנה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה אדומה. המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת, לאחר נעילה מעורבת גם בבורסות וול סטריט אמש בזמן שמדד הנאסד"ק נסחר בשיא, ואילו מדד הדאו ג'ונס ננעל בירידת שערים ביום השביעי ברציפות. המסחר בניו יורק מתנהל בירידות.

 

הנפט חזר לירידות לאחר שרשם עליות אתמול. כעת המחיר עומד על 65.12 דולר לחבית. בסוף השבוע תתקיים ישיבת שרי הנפט של ארגון המדינות המייצאות אופ"ק, בצל מחלוקת בין מנהיגת הקרטל סעודיה לבין שלוש מבין חמש המייסדות שלו - איראן, עיראק וונצואלה. רוסיה, שאינה חברה באופ"ק, תומכת בעמדת סעודיה להעלאת התפוקה ב-300 אלף עד 600 אלף חביות ביום. 

הבנק המרכזי בבריטניה השאיר היום את הריבית במדינה על 0.5%. 

ביממה האחרונה מראים השוקים התאוששות לאחר הירידות שחוו ברמה העולמית בכל הימים האחרונים. נזכיר כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בסוף השבוע האחרון על מכסים נוספים שיטיל על מוצרים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר. ההודעה של טראמפ הובילה את סין להודיע כי היא תטיל מכסים בהיקף דומה על מוצרים אמריקאים, ומכאן גובר החשש של המשקיעים בשוקי הכסף מפני החרפה במלחמת הסחר שנשמרה עד כה על "אש קטנה".

טראמפ לא הסתפק בכך, ובתחילת השבוע הטיל פצצה נוספת, והודיע כי בכוונתו להטיל על מוצרים נוספים מסין מכסים בשווי 200 מיליארד דולר. השווקים הגיבו מיידית, ונוצרה טלטלה ממלחמת הסחר הזו שגרמה לירידות בשוקים ברחבי העולם. על פי דיווחים, בסין בתגובה הצהירו כי אם טראמפ יממש את האיום, תזכה ארה"ב לתגובת נגד.

בייג'ין מטילה את מכסי העונשין בשני שלבים, ממש כפי שעושה וושינגטון, וקובעת את אותן הכמויות והתאריכים שקובעת ארה"ב. ב-6 ביולי תטיל סין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים בשווי כולל של 34 מיליארד דולר ב-545 קטגוריות - החל בפולי סויה, בשר חזיר ועוף ופירות ים וכלה ברכבי כביש-שטח וכלי רכב חשמליים. מכסי העונשין על המוצרים החקלאיים נועדו לפגוע במדינות שבהן נמצא בסיס הבוחרים של טראמפ, לדברי מקורות שמכירים את תוכניתה של בייג'ין.

לאחר מכן תטיל סין מכסי מגן על סחורות אמריקאיות בשווי כולל של 16 מיליארד דולר. המועד שבו יוחל בגביית מכסי מגן על מוצרים אלה - כולל כימיקלים, פחם, נפט גולמי ומכשירים רפואיים - יוכרז במועד מאוחר יותר, לדברי הממשלה. מטוסי סילון מסחריים, מנועי מטוסים וציוד תעופה אחר אינם כלולים ברשימה.

בתגובה למלחמת הסחר, הצטרפו גם ענקיות הרכב הגרמניות, שהגישו הצעה לאיחוד האירופי להעלות את המס על ייבוא כלי רכב אמריקאים על היבשת ל-10%. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית שגריר ארה"ב לגרמניה ניהל בזמן האחרון שיחות עם בכירים ב-BMW, וולקסווגן ודאיימלר בהן הם העלו רעיונות כיצד למנוע ממלחמת סחר רצינית יותר להתפתח.

לא די בכך, אתמול פורסם כי האיחוד האירופי יטיל מכסי ייבוא של 25% על רשימת מוצרים המיוצרים בארה"ב והמיובאים לאירופה. שווי היבוא השנתי מארה"ב לאירופה של המוצרים שימוסו עומד על כ-3.2 מיליארד דולר.

המהלך מאשרר את מה שכולם חוששים ממנו בשווקים בחודשים האחרונים: טראמפ מכניס את העולם במהירות למלחמת סחר שאיש, פרט לטראמפ עצמו ככל-הנראה, אינו רוצה בה. בכך הוא בעצם מערער את יציבות הסחר העולמית, ואיש לא יודע מה יהיו התוצאות ארוכות הטווח של המהלך.

אנגלה מרקל נכנעה לדרישותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בנוגע לתקציב האיחוד האירופי, במסגרת חבילת אמצעי רפורמה באיחוד, ושתי המדינות המובילות בו ימכרו כעת את החזון המשותף שלהן ליתר מדינות האיחוד, כדי להתגבר על המחלוקות המעמיקות בו.

גודל התקציב עדיין לא נקבע, אך הוויתור של הקנצלרית מרקל אומר שגרמניה וצרפת, שתי הכלכלות המובילות בגוש האירו, יתייצבו מול יתר מדינות הגוש עם קו משותף כשמדינות האירו ייוועדו בבריסל לדיון בשינויים באיחוד האירופי בסוף השבוע הבא [להרחבה].

מניית אטרניטי נטוורקס  הישראלית צנחה השבוע ב-AIM, בורסת המשנה של לונדון, בכ-16%. אתמול המשיכה במגמה השלילית עם צניחה חדה אף יותר, של 24.7%. זאת לאחר שחברת הטכנולוגיה פרסמה את תוצאות שנת 2017, שהיו נמוכות מציפיות החברה, והוסיפה תחזית מאכזבת לשנת 2018 [לקריאה נוספת].

הניקיי היפני הוסיף כ-0.6%, ההנג סאנג ירד ב-1.35% וה-S&P/ASX 200 האוסטרלי עלה בכ-1%. הקוספי הדרום קוריאני ירד ב-1.1%.