עבר בקריאה טרומית: חוק איסור צילום חיילי צה"ל

השר צחי הנגבי השיב היום במליאת הכנסת מטעם הממשלה ואמר שכרגע "ההצעה מנוסחת כך שהיא עשויה לפגוע בחופש הביטוי. ככל שמדובר בשטח צבאי סגור או הפרעה לפעילות צבאית לחיילי צהל יש סמכויות לפעול נגד התיעוד, ולכן בנוסח יש בעיה"

השר צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי
השר צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי

מליאת הכנסת דנה היום (ד') בקריאה טרומית בהצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) בנוגע לאיסור צילום של חיילי צה"ל. לפי אילטוב, ההצעה אמורה לשים סוף "לתופעה הפסולה של הפרעה לחיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם ולניסיונות להטיל קלון עליהם במרחב התקשורתי" אילטוב ציין כי "החובה שלנו כנבחרי ציבור היא לספק לחיילי צה"ל את ההגנה המקסימלית מפני גורמים עוינים, במיוחד במרחב שבו הם נותרים חשופים ללא יכולת להגן על עצמם".

הממשלה החליטה לאשר את ההצעה בקריאה טרומית, אך בתנאי שהחוק ישונה לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה. שינוי החוק אמור להיות מתואם עם משרד המשפטים ומשרד הבטחון ובמיוחד לשנות את הענישה המופרזת שהציע אילטוב, והיא 5 שנים מאסר לעובר על החוק ו 10 שנות מאסר אם הוכחה "כוונה לפגוע בבטחון המדינה".

השר צחי הנגבי השיב היום במליאת הכנסת מטעם הממשלה ואמר שכרגע "ההצעה מנוסחת כך שהיא עשויה לפגוע בחופש הביטוי. ככל שמדובר בשטח צבאי סגור או הפרעה לפעילות צבאית לחיילי צהל יש סמכויות לפעול נגד התיעוד, ולכן בנוסח יש בעיה. בנוס , יש עבירות שונות בנוגע למי שמצלם צילום העשוי לפגוע בבטחון המדינה. וספק, אם העונש המוצע הוא פרופורציונלי"

ח"כ איל בן ראובן, אשר טען מטעם האופוזיציה אמר שבהיותו קצין וחייל במשך 35 שנה, "החוק הזה פוגע בדמוקרטיה, החוק בא להסתיר את פעולת הצבא מעיני הציבור והוא חוק המשדר חולשה כלפי החברה הישראלית והוא נותן כלים לגורמים בינלאומיים המנסים לגרור את ישראל לבית הדין בהאג, הצעת החוק מנוגדת לרוח צה"ל ורק הפרסום שלה, נותן כבר כלי עבודה בידי ארגוני ה BDS שאנחנו מנסים להתמודד עמם".

ההצבעה על ההצעה תקיים בשעה הקרובה ולאור תמיכת הממשלה החוק צפוי לעבור.