מכירת הבורסה למשקיעים זרים: איתי בן-זאב קיבל ארכה

הבורסה בת"א הודיעה היום כי חברי הבורסה הסכימו להאריך את התקופה לביצוע עסקת מכירת מניות השליטה בה (71.8%) לידי קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית ומשקיעים זרים אחרים, לצד הנפקת מניות לציבור – שטרם זכתה לאישור רשות ני"ע

מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, איתי בן-זאב / צילום : יעל ארנון
מנכ"ל הבורסה בתל-אביב, איתי בן-זאב / צילום : יעל ארנון

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, בניהולו של איתי בן זאב, הודיעה היום כי חברי הבורסה המחזיקים במניותיה הסכימו להאריך את התקופה לביצוע עסקת מכירת מניות השליטה בה (71.8%) לידי קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית ומשקיעים זרים אחרים (לצד הנפקת מניות לציבור) - מהלך שטרם זכתה לאישור רשות ני"ע. על פי הודעת הבורסה, אישרו חברי הבורסה את בקשתה לדחייה להשלמת העסקה למכירת מניות הבורסה עד לסוף חודש אוגוסט הקרוב.

בבורסה הסבירו היום בהקשר זה, כי "רשות ני"ע ביקשה לדחות את מועד אישור העסקה, על מנת לסיים את הליך בדיקת מתווה העסקה וזאת על מנת לבצע בדיקות נוספות לצורך מתן ההיתרים למשקיעים הבינלאומיים הנוספים". בן זאב אף מסר, כי ״אנו מאמינים כי אישור עסקת מכירת מניות הבורסה על-ידי רשות ני"ע, וכניסתם של גופי השקעה בינלאומיים, בשילוב הנפקת מניות הבורסה לציבור הרחב, הוא המבנה הנכון ביותר עבור הבורסה הישראלית, שהינה הפלטפורמה המתאימה והנכונה ביותר לשיתוף הציבור, ולכן אין נכון מכך שהציבור יוכל ליהנות מהצלחת הכלכלה הישראלית ומצמיחתה".

לפני ימים מעטים התברר כי רשות ני"ע, בראשות היו"רית ענת גואטה, לא רואה עין בעין עם הנהלת הבורסה ובן זאב, בכל הקשור לעסקה שמנסה האחרון להוביל למכירת השליטה בבורסה המקומית לגופי השקעה חיצוניים. זאת המיוחד בכל האמור ביחס ללוחות הזמנים שבהם נקבה הבורסה עד כה, ושעתה מתברר שיזכו להארכה מצד חברי הבורסה שהסמיכו את בן זאב למכור את מניותיהם לצד ג' שיימצא, עד לתום תקופת האופציה.

כך, לפני מספר ימים מסרה הרשות, כי "הרשות היא זו שיזמה את השינוי המבני בבורסה, תמשיך לקדמו, וכמובן שחפצה מאוד בהצלחתו. אך בחינת הליך המכירה חייבת להיות מקצועית ולא חובבנית. מדובר במהלך היסטורי מרובה היבטים ויש לבחון את התהליך באחריות. כך ייעשה, ומכאן נגזרים גם לוחות הזמנים".

עוד מסרה, כי "הרשות לא תיכנע לתכתיבים או ללחצים. לגוף העניין, ובנוגע לעסקה שעומדת כרגע על הפרק - הרשות אפילו עוד לא קיבלה לידיה את כל המידע שביקשה, על אף שחלקו התבקש כבר לפני זמן רב". כלומר, מבחינת רשות ני"ע מכירת הבורסה היא אבן דרך חשובה במשק, ולכן חובה עליה לוודא שהמכירה מתבצעת כמו שצריך, ולא להלחיץ את עצמה בגלל לוחות זמנים שהבורסה הגדירה לעצמה.

באמצע חודש אפריל הודיעה הבורסה, כי סיכמה על עסקה מורכבת למכירת השליטה בה. במסגרת המהלך תמכור הבורסה 19.9% מהמניות (בשם חברי בורסה שנתנו לה את המנדט לעשות כן) לקרן ההשקעות האמריקאית-אוסטרלית מניקיי פרטנרס, לפי שווי חברה של 551 מיליון שקל.

במקביל סיכמה הבורסה עם "מספר משקיעים בינלאומיים", שלא גילתה את פרטיהם, כי ירכשו עוד 51.8% ממניות הבורסה, ומתוך המניות הללו לפחות 30% יופקדו בידי נאמן, עד שיונפקו לציבור הרחב, כך שלאחר מכן יחזיקו בסה"כ אותם משקיעים זרים עד 21.8% ממניות הבורסה (וכל אחד מהם יחזיק פחות מ-5%). עובדי הבורסה מיועדים להחזיק 6% ממניות הבורסה, בתום השלמת העסקה.