היסטוריה בוול סטריט: ג'נרל אלקטריק נגרעת ממדד דאו ג'ונס

לאחר שאיבדה 55% משווייה בתוך שנה ועל רקע הכוונה לפרק את החזקות החברה, ג'נרל אלקטריק תיגרע מרשימת 30 המניות המרכיבות את מדד דאו ג'ונס • ג'נרל אלקטריק היא מראשונות החברות שנכללו במדד היוקרתי

מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס
מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

ג'נרל אלקטריק תנשור ממדד דאו ג'ונס בשבוע הבא, וזהו ציון דרך בדעיכתה של החברה שהייתה בשעתה מניית בלו צ'יפ ונדבך של התעשייה והכלכלה האמריקאית.

GE תוחלף במדד על ידי רשת בתי המרקחת וולגרינס, וזוהי עוד הוכחה לעליית כלכלת הצריכה העולמית, ולבום העולמי בהנפקות אג"ח שמעודדות קדחת של מיזוגים ורכישות בין חברות.

ההחלטה להוציא מהמדד את GE, שהייתה מניה מקורית במדד דאו שהכיל 30 מניות משנת 1907, מציינת שפל חדש לחברה שהייתה בשעתה בעלת השווי הגדול ביותר בארה"ב, אבל הוכתה קשות בשנים האחרונות בגלל שקיעת עסקי המימון שלה ובעיות של כושר תחרות.

מניית GE צנחה ב-55% ב-12 החודשים האחרונים, ואיבדה אגב כך יותר מ-100 מיליארד דולר משווייה, כאשר החברה ביצעה חילופי גברי בהנהלתה, קיצצה בדיבידנד למשקיעים ואימצה תוכנית ארגון מחדש שעשויה להביא לפיצול התשלובת.GE היא המניה הזולה ביותר מבין 30 מניות מדד דאו במונחי מחיר.

"אנחנו מתמקדים בביצוע התוכנית שהצגנו לשיפור ביצועיה של GE", מסרה דוברת של החברה. "ההודעה היום אינה משתנה את ההתחייבות או ההתמקדות שלנו ביצירת חברה חזקה ופשוטה יותר".

"אני חושב שזה אומר ש-GE כבר איננה נחשבת לאחת החברות החשובות ביותר במדינה", אמר נשיא חברת ניהול ההשקעות Farr, Miller & Washington. "בעולם טכנולוגי, קשה לחברות ייצור להישאר רלבנטיות".

שווי השוק שלGE רשם שיא של 594 מיליארד דולר בשנת 2000, ואז היא הייתה החברה האמריקאית השווה ביותר. היא התכווצה מאוד במרוצת השנים. תחת המנכ"ל הקודם שלה, ג'ף אימלט, החברה מכרה את עסקי המדיה שלה, את החברה הבת NBC יוניברסל וגם את מרבית חברת המימון GE קפיטל, שהייתה פעם אחת מחברות ההלוואות הגדולות בארה"ב.

לאחרונה חתמה החברה על עסקה למכירת עסקי הרכבות שלה, בעלי ותק של מאה שנים, במסגרת תוכנית למימוש עסקים בשווי 20 מיליארד דולר עד סוף 2019. היא מעוניינת למכור גם את חטיבת נורות התאורה ההיסטורית שלה.

המשקיעים ממתינים לעדכון תיק הפעילות של החברה על ידי המנכ"ל החדש יחסית ג'ון פלנרי, שנכנס לתפקידו בקיץ לפני שנה וממשיך להטיף ש"הכול על השולחן למכירה". פלנרי מצמצם מקומות עבודה ועלויות כאשרGE אינה מצליחה להצמיח את עסקיה העיקריים - מכירת טורבינות לתחנות כוח (חשמל).

שווי השוק של החברה הוא כעת 113 מיליארד דולר בלבד, והיא איננה חברת התעשייה הקטנה ביותר במדד דאו. השווי והמכירות השנתיות שלה עדיין גבוהים מאלו של חברת יונייטד טכנולוג'יז, שמייצרת את מעליות אוטיס ואת מנועי הסילון פראט אנד וויטני.

שווי השוק של GE גם כמעט כפול ביחס לוולגרינז, אם כי שתיהן שוות כמעט במונחי מכירות שנתיות. וולגרינז, שקיימת מאז 1901, התרחבה בשנים האחרונות באמצעות מיזוג עם סיטונאית התרופות האירופית Alliance Boots וקניית בתי מרקחת של הרשת היריבה רייט אייד.

שווי השוק של וולגרינז בנעילת אמש היה 64 מיליארד דולר. היא מצטרפת לדאו על אף שיריבתה הגדולה יותר, רשת CVS הלת, איננה במדד. המדד ויתר על כמה מניות תעשייה במרוצת השנים, ביניהן אלקואה ב-2013 וג'נרל מוטורס ב-2009 אחרי פשיטת הרגל שלה.

השינוי הנוכחי לא ישפיע על ערכו של דאו, וגם לא צפוי להוביל לשינוי מיידי בהתנהגות המשקיעים. קרנות נאמנות ותעודות סל בשווי 29.5 מיליארד דולר עוקבות אחרי מדד דאו, מעט מאוד יחסית ל-9.9 טריליון דולר שעקבו אחרי מדד S&P 500 בשנה שעברה.